וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל: "מוכנים לשלב הבא של סנקציות על רוסיה"

כחלק מהניסיון לגבש חזית אחידה מול רוסיה, נפגש אובמה עם מרקל, שלה זה הביקור הראשון בוושינגטון מאז חשיפת פרשת ההאזנות. "יש להניא את פוטין ממסלולו הנוכחי", אמר הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נפגשו הערב (שישי) בבית הלבן בוושינגטון ודנו בעיקר במשבר באוקראינה. במסיבת עיתונאים שערכו השניים אמרה מרקל כי באיחוד האירופי "מוכנים לשלב הבא של עיצומים על רוסיה". כוונתה של מרקל היא לעיצומים שיכללו גם מגזרים עסקיים במדינה - בהם התעשייה הצבאית, המגזר הבנקאי והפיננסי וחברות אנרגיה גדולות. עוד אמרה מרקל כי "עיצומים נוספים יהיו בלתי נמנעים אם רוסיה תחבל בבחירות לנשיאות אוקראינה, שיתקיימו ב-25 במאי", אותן הגדירה "קריטיות". אובמה היה תקיף גם הוא, ואמר כי "יש להניא את פוטין ממסלולו הנוכחי". עם זאת, שני המנהיגים הדגישו כי הם מעדיפים לפתור את המשבר באוקראינה באמצעים דיפולמטיים.

הלילה החל צבא אוקראינה במבצע רחב היקף להשבת השליטה בעיר סלוביאנסק שבמזרח המדינה, עליה השתלטו בדלנים פרו-רוסים. כבר בפתח המבצע נתקלו הכוחות האוקראינים בהתנגדות עזה: מסוק אחד לפחות של צבא אוקראינה הופל, טייסו נהרג, וכמה חיילים נוספים נפצעו. בתגובה למבצע, יזמה רוסיה כינוס מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם. לטענת השגריר הרוסי באו"ם, ויטאלי צ'ורקין, "אנו עושים את זה כי במזרח אוקראינה החלה שפיכות דמים במהלך מבצע ענישה מטורף".

הקרב על אוקראינה - כתבות נוספות:
צבא אוקראינה מסתבך: "מסוקים הופלו, טייס נהרג"
אוקראינה: איבדנו שליטה במזרח, נערכים לפלישה רוסית
8 פקחים חטופים באוקראינה: "מרגלים של נאט"ו"

ברק אובמה ואנגלה מרקל בבית הלבן, 2.5.2014. רויטרס
ניסיון לגבש חזית אחידה. אובמה ומרקל בבית הלבן, היום/רויטרס

פגישתם של אובמה ומרקל היום היא חלק מהניסיון של ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי לגבש חזית אחידה נגד התוקפנות הרוסית במזרח אוקראינה. על רקע זאת, אמר היום שר הגנה האמריקני, צ'אק הייגל, כי על כל מדינות אירופה החברות בברית נאט"ו להגדיל את תרומתן הכספית לברית בשל פעולותיה האחרונות של רוסיה. "אנחנו מוכרחים לראות חידוש מחויבויות המימון מכל חברות נאט"ו", הבהיר הייגל.

מרקל מצדה נמצאת תחת לחץ כבד מצד המגזר העסקי בגרמניה להימנע מלנקוט צעדים נוספים נגד רוסיה יחד עם שאר מדינות האיחוד. זאת, משום שהם צפויים להיפגע במקרה של הטלת סנקציות נוספות על מוסקבה. עד כה הכריזו ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי על סנקציות נרחבות נגד גורמים שונים ברוסיה, ביניהם כמה ממקורביו של הנשיא ולדימיר פוטין, בכירים המזוהים עם הבדלנים במזרח אוקראינה וכמה חברות רוסיות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אוקראינה פתחה במבצע רחב היקף, "מסוק צבאי הופל". רויטרס
מבצע רחב היקף. בדלן פרו-רוסי בסלוביאנסק, היום/רויטרס

הביקור הנוכחי של הקנצלרית בארצות הברית הוא הראשון מאז התפוצצה פרשת ההדלפות של עובד הסוכנות לביטחון לאומי לשעבר (NSA) אדוארד סנודן. במסיבת העיתונאים אמרה מרקל כי "עדיין קיימות מחלוקות בין הצדדים" בכל הנוגע להאזנות על אדמת גרמניה. אובמה מצידו אמר כי לארה"ב אין הסכם אי-ריגול עם אף מדינה, ולכן הדיווחים כי הוצע הסכם אי-ריגול לגרמניה אינם נכונים. הנשיא הוסיף כי הוא מצר על הפגיעה ביחסים בין ארצות הברית לגרמניה עקב פרשת ההדלפות של סנודן.

המתיחות ביחסי וושינגטון-ברלין התגלעה לאחר שנחשף בעיתון "דר שפיגל" כי אנשי ה-NSA צותתו לטלפון האישי של מרקל במשך כעשור, מאז 2002. על פי הדיווח בעיתון הגרמני, מספר הטלפון של מרקל היה נתון במעקב הסוכנות עד חודש יוני לפחות – אז ביקר אובמה בברלין. בשל הזעם הגרמני כלפי הממשל האמריקני בשל הציתות לקנצלרית זומן שגריר ארצות הברית בברלין לשיחת נזיפה – צעד שלפי העיתון אירע לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה.

בשל הלחץ הציבורי הכבד שהופעל עליו, הציג בינואר האחרון הנשיא האמריקני רפורמה נרחבת בתכנית המעקבים, ויום לאחר מכן אף דאג לשגר מסר פייסני כלפי בעלת בריתו בברלין. "אני לא צריך ולא רוצה לפגוע בקשר הזה על ידי מנגנון מעקב שפוגע בתקשורת ובאמון שיש בינינו", אמר אובמה בריאיון לערוץ הטלוויזיה הגרמני ZDF. "מה שאוכל לומר הוא שכל עוד אני הנשיא של ארצות הברית, הקנצלרית לא תצטרך לדאוג מכך", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully