וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית לא תנפיק ויזה לשגריר איראן באו"ם

משמעות הההחלטה היא שוושינגטון לא מקבלת את מינויו של חמיד אבותלבי, וזאת בשל חלקו באירוע מ-1979 שבו נחטפו 52 דיפלומטים אמריקנים בטהראן. איראן: "זה לא מתקבל על הדעת"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

הבית הלבן הודיע אמש (שישי) כי השגריר האיראני המיועד לאו"ם, חמיד אבותלבי, לא יקבל ויזה לארצות הברית - דבר שלמעשה ימנע ממנו גישה לבניין האו"ם שבניו יורק ויסכל את מינויו. על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הופעלו לחצים מכיוון בית הנבחרים בחודשים האחרונים לאסור את כניסתו של אבותלבי, שנחשד כי בהיותו סטודנט ב-1979 השתתף באירוע בו נחטפו והוחזקו בשבי 52 דיפלומטים ואזרחים אמריקנים בהשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהראן. האירוע המדובר, שבוצע על ידי קבוצה איסלאמית על רקע המהפכה באיראן, גרם בזמנו לניתוק של למעלה מ-20 שנים ביחסים בין המדינות.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע על הטלת סנקציות על רוסיה לאחר משאל העם על סיפוח קרים. הבית הלבן, 17 במרץ 2014. רויטרס
הנשיא האמריקני טרם חתם על החוק האוסר כניסת אישים שהיו מעורבים בטרור. אובמה/רויטרס

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר: "הבהרנו בעבר לאיראנים את עמדתנו בעניין, כולל את העמדה שבחירתו של אבותלבי אינה אפשרית". הוא הוסיף כי עמדת הבית הלבן נשארה כשהייתה: "למר אבותלבי לא תונפק ויזה". ב"וושינגטון פוסט" דיווחו כי ממשל אובמה ציפה שאיראן תבטל את המינוי בעצמה ותמנע מבוכה דיפלומטית, אולם היא כאמור לא עשתה זאת. יש לציין שצעד שבו ארצות הברית חוסמת מינוי של שגריר לאו"ם הוא חריג, ואולי אף חסר תקדים בהיסטוריה של ארגון האומות המאוחדות.

עוד בוואלה! חדשות:
מסתמן: התיק נגד השר שלום ייסגר בתחילת השבוע
תושבי יצהר נגד צה"ל: "מסע צלב נגד מקום קדוש"
”תהיה הכלב שלי”: כך השיג ”הסנדק” 15 מיליון

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההחלטה מצערת ומהווה הפרה של החוק הבינלאומי". אבותלבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, בית הנבחרים האמריקני הפעיל בזמן האחרון לחצים על נשיא ארה"ב לאסור על כניסת אבותלבי, והשבוע נראה שאלה הגיעו לשיא: ביום שני העביר הסנאט חוק לפיו תיאסר הכניסה למדינה לכל נציג באו"ם שהיה מעורב בפעילות טרור או סיוע לטרור נגד ארצות הברית. שלשום אישר בית הנבחרים את החוק, אולם הנשיא אובמה טרם חתם עליו.

דובר שגרירות איראן באו"ם אמר בתגובה כי החלטת ממשלת ארצות הברית שלא לאשר ויזה לשגריר המיועד, חמיד אבותלבי, "מצערת", ומהווה "הפרה של החוק הבינלאומי". הוא הוסיף כי "המדינה המארחת מחוייבת לכבד את זכותן של המדינות החברות באו"ם למנות את נציגיהן".

בעוד שבאו"ם נמנעו מלהתייחס לנושא, בדוברות משרד החוץ האיראני הגיבו בחריפות על הצעד של ארצות הברית, והגדירו אותו "בלתי מתקבל על הדעת". עוד ציינו באיראן כי אבותלבי הוא אחד הדיפלומטים הטובים במדינה, וכי הוא קיבל ויזת כניסה לארה"ב בעבר. אבותלבי עצמו אמר בעבר כי מעורבתו בקבוצת הסטודנטים שחטפה את הדיפלומטים האמריקנים ב-1979, הסתפקה בתרגום ובמשא ומתן, ולא יותר מכך.

ה"וושינגטון פוסט" מעריך כי הצעד עלול לגרום לקרע של ממש בין ארצות הברית לאיראן בראשות חסן רוחאני, בצל המו"מ על תכנית הגרעין. מנגד, בכיר איראני שסירב להזדהות אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא צפויה השפעה על שיחות הגרעין של איראן עם המעצמות. עם זאת, הדגיש הבכיר כי משרד החוץ האיראני צפוי "להגיב באמצעוים המתאימים".

(עדכון ראשון: 21:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully