וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: "הנפט לא נעלם ממפרץ מקסיקו"

עמית מאיר

11.4.2014 / 22:04

4 שנים לפיצוץ באסדת הנפט של החברה הבריטית, דוחות מראים כי הפגיעה בבעלי החיים באזור ממשיכה להיות הרסנית - והשיקום מתעכב. החברה מכחישה: "זו תעמולה פוליטית - לא מדע"

מים ממפרץ מקסיקו מזוהמים בנפט. רויטרס
"יש פה בעיה שדורשת בחינה מעמיקה יותר". מים מזוהמים ממפרץ מקסיקו/רויטרס

ארבע שנים עברו מאז אסון דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, אך לפי דוח של הפדרציה הלאומית האמריקנית למען חיות הבר, NWF, שפורסם השבוע, בעלי חיים רבים באזור עדיין סובלים מסימפטומים הקשורים לחשיפה לנפט. לטענת חברת קידוחי הנפט הבריטית BP, המפרץ נוקה - אך העובדות בשטח מצביעות על המחיר הכבד שממשיכות לשלם החיות והצמחייה באזור.

"ההשפעות מיד אחרי הדליפה היו ברורות", אמר דאג אינקלי, מדען בכיר בארגון, במסיבת עיתונאים מקוונת שנערכה עם פרסום הדוח. "אסור שנחזור על מצב בו נראה את התמונות המזעזעות של ציפורים מכוסות בנפט, כמו שראינו אז", הוסיף, "הנפט לא נעלם. יש נפט בתחתית המפרץ ובחופיו".

שקנאי מכוסה בנפט עקב דליפת הנפט במפרץ מקסיקו. רויטרס
"אסור שהתמונות המזעזעות האלה יחזרו על עצמן". שקנאי באזור הדליפה/רויטרס

"זנים שנמצאים ברמה העליונה של שרשרת המזון נמצאים בצרה", הסביר אינקלי, "כשרואים דולפינים חולים במפרץ בראטריה, ברור כי יש פה בעיה שדורשת בחינה מעמיקה אף יותר".

החל מדולפינים ועד לצדפות - 14 זנים של בעלי חיים שסבלו מסימפטומים של חשיפה לנפט נבדקו במהלך הכנת הדוח. מעל 900 דולפינים מסוג דולפינן מצוי נמצאו מתים או תקועים באזור הדליפה מאז אפריל 2010, אז אירע הפיצוץ באסדת הנפט של BP. לפי הדוח, בשנה האחרונה שיעור התמותה של הדולפינים עדיין היה פי שלוש מהממוצע השנתי לפני הדליפה.

מחקר נוסף של המנהל הלאומי האמריקני המפקח על המצב באוקיינוסים ובאטמוספירה, NOAA, העלה כי הדולפינים באזור מפרץ בראטריה, לא רחוק ממוקד הדליפה, סבלו מתת-משקל ואנמיה, ורבים מהם הפגינו סימנים של מחלות כבד וריאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פעילי גרינפיס צובעים שלט מחאה נגד BP  בוינה. רויטרס
ארגונים סביבתיים פועלים לגרום לחברה לקחת אחריות על שיקום מלא של המפרץ. הפגנה של פעילי "גרינפיס"/רויטרס

הדוח של NOAA מפרט כי כ-500 צבי ים פגועים קשות נמצאו באזור הדליפה, בכל שנה מ-2011 עד 2013. בנוסף, החוקרים מצאו קשר בין הנפט ובין הפרעות קצב לב בעוברי טונה ובדגים צעירים. "אנחנו יכולים לומר כעת בוודאות כי לנפט יש השפעה רעילה הפוגעת בליבם של הדגים", הסבירה הביולוגית ברברה בלוק מאוניברסיטת סטנפורד.

בין הזנים הנוספים שנפגעו: צדפות בצפון המפרץ, שסבלו מירידה חדה בהתרבות ולווייתני זרע, בהם נמצאו רמות גבוהות מהרגיל של מתכות. החוקרים ב-NWF טוענים כי עלולות לחלוף שנים עד שתתבהר באופן מלא השפעתה של הדליפה על בעלי החיים הימיים במפרץ.

זיהום במפרץ מקסיקו. GettyImages
"הדיווחים נבחרו כדי לשרת את האג'נדה של הארגון". אזור מפרץ מקסיקו/GettyImages

חברת BP, עם זאת, התייחסה בספקנות רבה למחקרים אלה. בעקבות הדוח האחרון מסרה החברה בתגובה: "מדובר בתעמולה פוליטית - לא מדע. הדיווחים נבחרו בקפידה רבה על מנת לשרת את האג'נדה של הארגון". ארגונים סביבתיים רבים ממשיכים לפעול ולאסוף נתונים, שעשויים לשמש כראיות בהליך המשפטי נגד החברה הבריטית, שעדיין מתקיים וסיומו לא נראה באופן.

בדיוק שנה לאחר אסון הדליפה, BP הודיעה כי היא תספק מיליארד דולרים עבור פרויקט שיקום של המשאבים הטבעיים במפרץ מקסיקו. טרם נרשמה הצלחה בניסיונות נוספים של ארגוני סביבה לגרום לחברה לקחת אחריות על שיקום מלא של נזקי הדליפה, כולל בעלי החיים שנפגעו, ולקבוע את הסכום המלא שעל החברה להקצות לצורך כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully