וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכרה זהב: "ארה"ב יירטה 200 מיליון מסרונים ביום"

ה"גרדיאן" חשף על פי מסמכי סנודן כי הסוכנות לביטחון לאומי אספה מידע על חציית גבולות ועל עסקות כספיות, גם של חפים מפשע, ושיתפה את בריטניה. "פנינים שלא היו במאגרים"

אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
המדליף אדוארד סנודן/AP

הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) יירטה כמעט 200 מיליון מסרונים ביום מרחבי העולם, והשתמשה בהם על מנת לאסוף מידע על מיקום, רשתות תקשורת ופרטים על כרטיסי אשראי – כך דיווח אמש (חמישי) ה"גרדיאן" הבריטי, בהתבסס על מסמכיו של המדליף אדוארד סנודן ועל תחקיר משותף של העיתון וערוץ 4 הבריטי.

לפי הדיווח, גם סוכנות הביון הבריטית (GCHQ) עשתה שימוש במאגר הנתונים שאספה ה-NSA, לצורך מידע על תקשורת "בלתי ממוקדת" בין אנשים בבריטניה. במסגרת התכנית, שכונתה "דישפייר" (Dishfire), "נאסף פחות או יותר כל מה שניתן לאסוף", נכתב במסמכים של ה-GCHQ.

בעיתון הבריטי נכתב כי ה-NSA עשתה שימוש במאגר נתונים ענק שכלל הודעות טקסט ואשר נועד לאסוף מידע על נסיעות שמתכננים אזרחים, על אנשי הקשר שלהם, על עסקות כלכליות ועוד. רבים מהאזרחים שנאסף מידע הקשור אליהם הם כאלה שלא היה לגביהם כל חשד לפעילות פלילית.

"הצצה נדירה לאחד המקומות החשאיים ביותר באמריקה"
מי צופה בכם בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזאת? טור אישי
דיווח: ארה"ב יירטה מיילים של אולמרט וברק

אובמה יודיע על רפורמות בתכנית המעקבים

מצגת של הסוכנות לביטחון לאומי משנת 2011, שכותרתה "הודעות טקסט: מכרה זהב שיש לנצלו", העלתה כי הארגון יירט בממוצע 194 מיליון מסרונים מדי יום באפריל באותה שנה. מעבר לאחסון ההודעות, תכנית אחרת בשם "Prefer" עשתה ניתוח אוטומטי של התקשורת שיורטה – כגון התראות על שיחות שלא נענו או מסרונים שהודיעו על תשלום עבור "נדידה" בין מדינות. במצגת של הסוכנות הוסבר כי "פנינים כאלה אינן במאגרי המידע הקיימים, והן יעצימו את הניתוחים הקיימים".

לפי הפרסום, לסוכנות הייתה היכולת ליירט מדי יום למעלה מחמישה מיליון התראות על שיחות שלא נענו – מהן ניתן היה לאסוף מידע גם על אנשי קשר אחרים שאינם אלה שהיו מושא המעקב. כמו כן, יכלה הסוכנות לאסוף פרטים על 1.6 מיליון חציות גבול, למעלה מ-110 אלף שמות מכרטיסי ביקור אלקטרוניים, וכן פרטים על אודות למעלה מ-800 אלף עסקות כספיות. זאת, בין היתר באמצעות יירוט הודעות ששלחו סוכני נסיעות. כמו כן, דווח כי הסוכנות הייתה מסוגלת ליירט 76 אלף הודעות טקסט ביום, שמהן נאסף מידע על מיקומו הגאוגרפי של המשתמש.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. הבית הלבן, דצמבר 2013. GettyImages
קיבל עשרות המלצות ממומחים בתחום. אובמה/GettyImages

ענקית הטלפוניה Vodafone הפועלת בין היתר בבריטניה הגיבה בתדהמה לגילויים. "זו הפעם הראשונה שאנו שומעים על כך, ובאופן טבעי אנו המומים ומופתעים", נמסר. דובר מטעם החברה אמר כי הדברים "מעוררי דאגה".

הסוכנות האמריקנית מסרה בין היתר כי "כפי שאמרנו בעבר, הטענה לפיה אנו אוספים מידע באופן אקראי וחסר מגבלות היא שגויה". דובר מטעם ה- GCHQ הבריטית סירב להתייחס לטענות אלה או אחרות בדבר התכנית, אולם ביקש להבהיר כי הארגון פועל בהתאם לחוקים ולנהלים בבריטניה". בלילה שבין שישי לשבת צפוי נשיא ארצות הברית ברק אובמה להודיע על רפורמות שהחליט לערוך בתכניות המעקבים של ארצו, וזאת שבועות מספר אחרי שקיבל לידיו קובץ של עשרות המלצות בנושא מקבוצת מומחים. אמש שוחח אובמה עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, בין היתר בנושא המעקבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully