וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה אח גרוע לפעמים, אבא היה שתיין ומתעלל"

בספר אוטוביוגרפי חדש מתאר אחיו למחצה של נשיא ארה"ב על "חוויות שאף ילד לא יכול לשכוח", בהן פעם שהאב איים לרצוח את האם. על הנשיא: "מקווה שנוכל להתחבק ולהיות משפחה"

מארק אובמה נדסנג'ו, אחיו למחצה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, מציג את ספרו האוטוביוגרפי. הונג קונג, דצמבר 2013. AP
מארק אובמה נדסאנדג'ו עם הספר הביוגרפי/AP

אביו של ברק אובמה היה אדם מבריק, אך גם אלכוהוליסט, "כישלון חברתי" ובעל מתעלל - יותר מכפי שנשיא ארצות הברית היה מודע. כך לפחות טוען מארק אובמה נדסאנג'ו, אחיו למחצה של האיש החזק בעולם.

האח התראיין השבוע לכלי התקשורת שונים וסיפר על ספרו האוטוביוגרפי, "תרבויות: המסע שלי לגילוי עצמי" (Cultures: My Odyssey of Self-Discovery) שבו הוא חושף פרטים על אביהם המשותף. "אני זוכר את צעקותיה של אמי ואת הרעש של דברים נשברים", אמר נדסאנג'ו לרשת CNN. "אני זוכר שלא הייתי מסוגל להגן עליה. זו חוויה שאף ילד לא יוכל לשכוח".

בספר נזכר האח בתקופה אלימה במיוחד, כשהיה בן שש או שבע. נדסאנג'ו סיפר כיצד נהג אביו להכות את אמו כאשר היה בגילופין. הוא אף כותב על תקרית אחת שבה הצמיד אביו סכין לגרונה של אמו, לאחר שפרץ לבית והפר את צו ההרחקה שהאם הוציאה נגדו.

עוד על חייו של נשיא ארצות הברית:
הפנטזיה של אובמה: לחיות בעולם של "בית הקלפים"
אובמה הפך לחוקי: דודו של הנשיא לא יגורש מארה"ב
ה"סלפי" של אובמה מסעיר את הרשת

נדסאנדג'ו ונשיא ארצות הברית חולקים אב משותף. אמו של אובמה, סטנלי אן דאנהם, הייתה אשתו השנייה. לאחר שהתגרשו השניים, האב נישא לאמו היהודייה של נדסאנדג'ו. לדברי נדסאנדג'ו, חילוקי הדעות לגבי העבר המשפחתי גרמו למתח מסוים בין קרובי משפחתו של אובמה. "אני לא חושב שברק מקבל, או לפחות לא מעוניין לדעת, על האירועים האלימים שהיו במשפחה שלנו", אמר. "אני אוהב את אחי. הוא נשיא מצוין. אבל לפעמים הוא אח גרוע", הוסיף.

הבית הלבן לא הגיב לטלפונים או להודעות דואר אלקטרוני שהתקבלו בבית הלבן לגבי ספרו של אחיו למחצה של אובמה, אולם בראיון לרשת CNN בשנת 2009 אמר נשיא ארצות הברית כי היה מודע לפגמים של אביו. "זה לא סוד שאבי היה אדם מועד לפורענות. מי שקרא את הספר שלי 'חלומות מאבי' יודע כי הוא היה מכור לאלכוהול ולא התייחס כראוי למשפחותיו", אמר. "ברור שזה חלק מצער בעבר שלי וברקע שלי. אבל זה לא משהו שאני מהרהר עליו בקול יותר מדי", הודה אובמה.

נדסאנדג'ו התייחס בספרו לדברים שכתב אובמה ב'חלומות מאבי'. הספר, בן 500 עמודים, כולל נספח ובו רשימה של טעויות-לכאורה בספר הזיכרונות שפרסם הנשיא האמריקני ב-1995, למשל ציטוטים לא נכונים המיוחסים לאמו של מארק.
"אלה תיקונים", אמר נדסאנדג'ו. "הרבה מהדברים שברק כתב בספר הזה אינם נכונים ואני יכול להבין זאת כי מבחינתי, הספר הזה היה עבורו כלי לעיצוב הזהות. רציתי לתקן את זה קודם כל מכיוון שרציתי שהדברים יהיו מדויקים. רציתי לספר את הסיפור שלי, ולא לתת לאחרים לספר אותו בשבילי", הוסיף.

"יותר מדי לבן"

נדסאנדג'ו לא גדל עם אובמה הנשיא, שנולד ארבע שנים לפניו בהוואי. נדסאנדג'ו נולד וגדל בקניה, לשם עברו הוריו ב-1964, ובבגרותו עבר לארצות הברית, שם למד למד פיזיקה ומנהל עסקים באוניברסיטאות בראון, סטנפורד ואמורי. אחיו דיוויד נהרג בתאונת אופנוע.

בספר מתוארת פגישתו הראשונה עם אובמה, כשהאחרון ביקר בקניה ב-1988. נדסאנדג'ו סיפר כי אובמה הגיע מארצות הברית ונראה כאילו "חיפש את הצד האפריקני שבו וניסה לדעת עוד על עצמו ועל הזהות שלו. אני מכבד את זה", אמר. "אבל גם הרגשתי שהיה מרחק בינינו שנבע מהבדלי התרבויות שלנו". לדבריו, "הרגשתי שאחי, נכון לאותו זמן, חשב שאני יותר מדי לבן. ואני חשבתי שהוא יותר מדי שחור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מארק אובמה נדסנג'ו, אחיו למחצה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, מציג את ספרו האוטוביוגרפי. הונג קונג, דצמבר 2013. AP
הספר חושף פרטים חדשים גם על האח הגדול. תמונתו של ברק אובמה בספר/AP

אף על פי שמארק ואובמה חלוקים בדעותיהם לגבי העבר המשפחתי שלהם, נדסאנדג'ו הסביר כי יש גם דברים שהוא מודה עליהם. הדוגמה האישית שאחיו מהווה, התוודה, עזרה לו לאמץ מחדש את השם 'אובמה' שממנו הקפיד זמן רב להתרחק. לפני כמה שנים, כשנפגשו לאחר 20 שנים של נתק, סיפר האח למחצה כי הם חלקו גם רגעים יפים. "צחקנו, והתחבקנו, וזה היה אחד הרגעים הנהדרים ביותר שהיו לי בחיי. וברק אחראי לכך".

בראיון לסוכנות הידיעות AP, כשהתבקש לתאר את מערכת היחסים עם אובמה, אמר האח: "נכון לעכשיו הם קרירים. אני שחלק מזה הוא בגלל בגלל הכתיבה שלי. היא הרחיקה ממני אנשים מסוימים במשפחתי". למרות זאת, הוא הביע תקווה כי "אחי ואני נוכל להתחבק ולהיות שוב משפחה אחרי שהוא יסיים את תפקידו".

ספרו של נדסאנדג'ו יראה אור בפברואר הקרוב, והוא מקווה להעלות באמצעותו את המודעות לאלימות במשפחה. לדבריו, חלק מהרווחים יושקעו בקרן שהקים עבור ילדים מעוטי יכולת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully