וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צל"ש לתומכי הלחימה שהרגו את מחבל הטרקטור

יהושע בריינר

26.11.2013 / 10:26

מכונאי רכב וקצין חימוש ירו למוות במחבל שניסה לבצע פיגוע בבסיס סמוך לרמאללה, וזכו בעיטור המכובד, שלא מוענק בדרך כלל לחיילים שאינם קרביים. "הייתי חייב להגן על חבריי"

לא רק קרביים: שני חיילים בחיל החימוש קיבלו אתמול (שני) צל"ש לאחר שהרגו מחבל שפרץ לבסיס על טרקטור צה"ל וניסה לדרוס חיילים בחודש שעבר. באירוע פרץ פלסטיני את שער בסיס התותחנים סמוך לרמאללה, פגע בכלי רכב והחל לדהור לכיוון אזור שבו שהו חיילים. אלא שמכל הלוחמים בבסיס, דווקא מכונאי רכב וקצין החימוש הגדודי הם שפתחו באש אל עבר הטרקטור, הרגו את הפלסטיני ובכך מנעו פגיעה בחבריהם לבסיס.

אתמול קיבלו השניים, סגן שחר וקנין וטוראי ג', צל"ש מקצין החימוש הראשי והרימו את ראשם של כלל תומכי הלחימה בצה"ל. קצין החימוש הראשי, צביקה קראוס, אמר אתמול במעמד חלוקת הצל"שים כי יש לחילו במה להתגאות. "קיבלתי עוצמה רבה מהמעשה שלכם וזה עודד אותי להילחם על השם ועל הרלוונטיות של החיל", אמר קראוס. "נדרשת עוצמה בלתי רגילה לפעול במצב שאתה מבין כי חייך בסכנה, וכשנאמר לי שהחיילים שטיפלו באירוע הם אנשי חימוש, הייתי לי התרוממות רוח".

עוד בנושא:
ניסיון הפיגוע בבסיס ליד רמאללה - השתלשלות האירועים
"אחיו של המחבל ביצע פיגוע טרקטור בשנת 2009"

תא"ל צביקה קראוס בטקס הענקת צל"ש לחיילים שסיכלו את הפיגוע במחנה רמה, 25 בנובמבר 2013. דובר צה"ל
סגן וקנין מקבל את הצל"ש מתא"ל קראוס, אתמול/דובר צה"ל

טוראי ג', תושב אחד הכפרים הערביים בצפון המשרת כמכונאי בגדוד קרן של חיל התותחנים סיפר לוואלה! חדשות על הערב המדובר: "בדיוק עבדתי לתיקון ג'יפ צבאי שהיה בו קצר חשמלי כשפתאום שמעתי בומים חזקים", סיפר ג'. "יצאתי החוצה וזיהיתי טרקטור שנוסע בפראות בבסיס. ישר הבנתי שמדובר באירוע חבלני, הבנתי שאני חייב להגן על החיים שלי ושל החברים שלי וצריך לדאוג שלא יהיה פה אירוע דריסה. אתה קודם כל חושב איך לסיים את האירוע".

מפקדו של ג', סגן וקנין, שמע גם הוא את רעשי הטרקטור, שהספיק לפרוץ לבסיס. "הטרקטור החל לנסוע לכיווננו והבנתי שכבר לא מדובר בתאונה מקרית", שחזר קצין החימוש. "אני וג' התחלנו לירות עליו עם כלי הנשק. למרות זאת, הוא המשיך לנסוע והתנגש בג'יפ שהיה סמוך אלינו. מיד רצנו לכיוונו וירינו כל אחד מצד אחר לכיוון הקבינה, אני מכיוון השמשה וג' מכיוון הדלת". בשלב זה, לאחר שירו כ-19 כדורים, נפצע הפלסטיני ונלקח על ידי החיילים לטיפול בבסיס ובהמשך נקבע מותו. "במצב כזה אתה עובד על אוטומט", סיפר סגן וקנין. "הדבר היחיד שעובר בראש זה שצריך להגן על החיילים בבסיס. אני שמח שהאירוע הסתיים בצורה הזאת ולא היינו צריכים לספק הסברים לאימהות של חיילים בבסיס, וגם לא רציתי שמישהו ייתן הסברים לאימא שלי".

פלסטיני פרץ לבסיס צה"ל עם טרקטור ליד רמאללה. דובר צה"ל
הטרקטור שבו פרץ המחבל לבסיס/דובר צה"ל

הענקת הצל"ש לתומכי לחימה אינה אירוע שכיח כלל, אך סגן וקנין טוען שכל חייל היה פועל בצורה דומה. "אני בטוח שגם אם טבח היה נקלע לאירוע הזה הוא היה מגיב באותו אופן", אמר, "וכן, גם חימושניקים יכולים למצוא את עצמם בסיטואציה כזאת. אנחנו נמצאים ביחד עם הגדודים הלוחמים בכל הגזירות החמות וכמו לוחמים, הם יכולים להיקלע למצבים מסוכנים וצריך שגם חימושניק או איש לוגיסטיקה ייתן מענה. אני מודה שכשהתגייסתי לחימוש לא חשבתי שאמצא את עצמי בירי מול מחבל ליד רמאללה, אבל זה יכול לקרות לכל חייל, החל מהלוחם בקו הראשון ועד האחרון החיילים".

אצל טוראי ג', שהיה יכול גם לא להתגייס לצה"ל בשל מוצאו, התחושות דומות, רק אל תקראו לו ג'ובניק. "אני תומך לחימה", הוא מדגיש, "לא משנה אם אהיה חימושניק או לוחם, אני עדיין חייל עם נשק". את שמו המלא הוא מבקש שלא לפרסם מחשש לתגובות עוינות בכפרו. "המשפחה שלי נוצרית אבל אני ידעתי תמיד שאני רוצה להתגייס. זאת המדינה שלי, אני חי בה, וכמו שהיא נותנת לי אני נותן לה בחזרה, ואני בהחלט מרגיש שהחזרתי למדינה".

טקס הענקת צל"ש לתומכי הלחימה שהרגו את מחבל הטרקטור. נובמבר 2013. דובר צה"ל
טקס הענקת צל"ש לתומכי הלחימה שהרגו את מחבל הטרקטור. נובמבר 2013/דובר צה"ל

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • צל"ש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully