וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתניהו היסטרי ומחבל במשא ומתן עם איראן"

מאמר המערכת ב"ניו יורק טיימס" מצליף ברה"מ בשל התבטאויותיו נגד העסקה הנרקמת בין איראן למעצמות. ה"וושינגטון פוסט" מצדד בנתניהו: "מול משטר דכאני ותוקפני, צריך להתעקש"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

(נתניהו משיב לקרי בישיבת סיעת הליכוד)

ברקע ההתנצחות הפומבית בין ירושלים לוושינגטון בסוגיית הסכם הגרעין המתגבש, תוקף היום (שלישי) "ניו יורק טיימס" את ראש הממשלה בנימין נתניהו, במאמר מערכת של העיתון בו נמתחת ביקורת על התנגדותו לעסקה שנרקמה בז'נבה. "למרבה הצער", נכתב במאמר על הפערים שמנעו חתימה על הסכם בין איראן למעצמות, "הדבר אפשר לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו - שכינה את ההסכם המתגבש 'עסקת המאה של איראן' - לייצר אופוזיציה היסטרית נוספת להסכם, עוד לפני שהוא הוצג בפומבי". לפי העיתון, "מחבל בהזדמנות להגיע לפתרון".

מערכת "ניו יורק טיימס", שמזוהה עם הקו הפוליטי של נשיא ארה"ב ברק אובמה, הזכירה לשלילה את כהונתו של ג'ורג' וו. בוש בהקשר האיראני. "היה נחמד לו ניתן היה לשכנע את איראן לפרק לחלוטין את תכניתה הגרעינית, כפי שדורש נתניהו, אבל לא סביר שזה יקרה", נכתב בנימה מלגלגת. "ממשלו של הנשיא בוש החזיק בדרישות דומות, סרב לנהל משא ומתן רציני והתוצאה הייתה תכנית גרעין איראנית שהתקדמה יותר מאי פעם", הודגש במאמר.

בסיפא של המאמר, נכתב כי "הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, היא באמצעות משא ומתן שיביא לעסקה שתגביל העשרת אורניום ותרסן את תכנית הפולוטוניום, תוך מתן גישה בינלאומית לפיקוח מקסימלי". עוד נכתב, כי איראן פעלה נכון כאשר אפשרה ליו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, גישה לכמה אתרי גרעין במדינה, "אך זה לא מספיק". "מתנגדי העסקה נחושים מאוד. ארצות הברית ובעלות בריתה צריכות להיות מאוחדות וחכמות", נכתב.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף. ז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
"הפתרון היחיד הוא באמצעות מו"מ". זריף ואשטון במהלך השיחות האחרונות בז'נבי/רויטרס

בתוך כך, מאמר המערכת של ה"וושינגטון פוסט" מחזק את העמדה הספקנית שמביע ראש הממשלה נתניהו: "בז'נבה, שר החוץ הצרפתי העלה כמה נקודות מטרידות בנוגע לתנאים שנראה שממשל אובמה מסכים לגביהם. האחת, נוגעת לכור המים הכבדים שאיראן רוצה להמשיך בבנייתו בזמן המו"מ (... ) והשנייה נוגעת לדרישתה של איראן, להכיר ב'זכותה' להעשיר אוראניום".

לפי העיתון, בעוד שייתכן שיהיה צורך לקבל את העובדה שאירן תוכל להמשיך להעשיר אורניום, הרי שיהיה זה ברמה נמוכה, תחת פיקוח ותוך צמצום משמעותי של תכנית הגרעין שלה.

העיתון מסכם כי "כל משא ומתן מוצלח עם איראן יחייב כניעה בטעם מר למשטר שהדיכוי הפנימי שלו, והתוקפנות החיצונית שלו, מאיימים על ארה"ב ודוחים אותה, אך "עסקה שתצמצם את יכולתה הצבאית של איראן עדיפה על אפשרות צבאית".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שיחות הגרעין בכינוס ז'נבה. נובמבר 2013. AP
"התנגדותו של נתניהו מוקדמת מדי". קרי/AP

בימים האחרונים, אחרי נעילת סבב השיחות השני בין המעצמות לבין איראן בז'נבה, שכאמור לא הוליד הסכם - תקפו ראש הממשלה ושר החוץ האמריקני אחד את השני בסדרה של התנצחויות פומביות. אחרי שקרי אמר אמש כי התנגדותו של ראש הממשלה הישראלי לעיסקה עם איראן היא מוקדמת מדי, משום שהיא טרם קרתה - הבהיר בהמשך נתניהו כי "ישראל תמשיך להגיד את האמת הפשוטה בקול ברור".

נתניהו: נמשיך לומר זאת, כי זה מה שמתבקש

בפתח ישיבת סיעת הליכוד בכנסת אתמול הוסיף ראש הממשלה כי ישראל מאוחדת בהתנגדות לעיסקה המוצעת עם איראן. "אנחנו מדברים בקול צלול שאינו משתמע לשתי פנים", אמר. לדבריו, יש לנצל את הזמן שהושג, נוכח סיום סבב המו"מ השני, על מנת להשיג עיסקה "הרבה יותר טובה".

אף שגורמים במערב הבהירו כי החתימה על ההסכם מול הרפובליקה האיסלאמית יכולה לקרות כבר בתוך כמה שבועות, נתניהו ציין היום כי מבחינת ישראל תאריך היעד "התאריך שבו תושג עיסקה טובה שתמנע את יכולת ההתגרענות הצבאית של איראן".

כמו בשלל הנאומים הקודמים, חזר והבהיר ראש הממשלה כי המהלך למניעת ההתחמשות הגרעינית של איראן הוא חשוב לעולם כולו, ולא לישראל בלבד. "נמשיך לומר זאת כי זה מה שמתבקש. כשמדובר בדברים כל כך חיוניים וגורליים לעתידה של ישראל ולביטחונה, וגם לשלום העולם, צריך לומר דברים ברורים וכך אנחנו עושים כדי למנוע עיסקה גרועה".

לקריאה נוספת:
לפיד על איראן: ”תמיד יש אופציה טובה ממלחמה”
”חמינאי שולט בתאגיד ענק בשווי 95 מיליארד דולר”
”איראן היא שהכשילה הסכם, כשהתעקשה על הזכות להעשרה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully