וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן מאשר: נשקול הקלה בסנקציות על איראן

7.11.2013 / 21:15

בתום יום שיחות בז'נבה, מתרבים הסימנים להסכם שיכלול האטה בתכנית הגרעין. איראן: "קיבלו את ההצעה שלנו, כבר מחר תיתכן הצהרה". נתניהו תקף: "זו עסקת המאה עבור איראן"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

האם הסכם בין איראן והמעצמות קורם עור וגידים? ארצות הברית התייחסה הערב (חמישי) לראשונה באופן רשמי לדיווחים בנושא, והגיבה להודעתה של איראן על ההסכם המתגבש עם מעצמות המערב בתום היום הראשון של סבב שיחות הגרעין הנוכחי בז'נבה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי בתמורה ל"צעדים קונקרטיים" שיענו על הציפיות הבינלאומיות, שש המעצמות "ישקלו הקלה מוגבלת, ממוקדת מטרה והפיכה שלא תפגע בליבת הסנקציות". קרני הוסיף כי אם איראן בכל זאת תתקדם עם תוכנית הגרעין, ההקלה בסנקציות תבוטל.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון בסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן המעצמות בז'נבה, נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני ושרת החוץ של האיחוד האירופי, היום בז'נבה/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, המשמש נציג איראן לשיחות הגרעין כי המעצמות קיבלו את הצעת מדינתו להקל בסנקציות בתמורה להקפאת תוכנית הגרעין. "היום, הם אמרו באופן ברור שהם מוכנים לקבל את מסגרת ההצעה שלנו", אמר עראקצ'י. יחד עם זאת, הוא תיאר את השיחות כ"קשות מאוד".

בהמשך התייחס לדברים גם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, ואמר כי ישנו סיכוי להגיע להסכם עם מעצמות המערב בסוגית הגרעין בטרם יסתיים מחר הסבב הנוכחי של השיחות בז'נבה. "אני מקווה שעד מחר בבוקר נוכל להכין איזהשהו סוג של הצהרה משותפת", אמר זריף. יחד עם זאת, ביקש להבהיר כי "לא נשעה לחלוטין את ההעשרה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום בכמה הזדמנויות את ההסכם המתגבש. "ישראל דוחה בתוקף את ההצעות הנידונות בז'נבה, שמחלישות את הלחץ על איראן, מדובר בטעות היסטורית", אמר נתניהו בכנס האסטרטגי על יחסי ישראל והתפוצות בירושלים. בהמשך פרסם נתניהו הודעה חריפה אף יותר, לפיה "אם המידע שמגיע לגבי ההצעה הוא נכון, אז זוהי עסקת המאה עבור איראן, מכיוון שאיראן למעשה לא מוותרת על דבר אך מרוויחה את הוצאת כל האוויר מסיר הלחץ שלקח שנים לבנות, בדמות משטר הסנקציות".

מוקדם יותר היום התייחסה קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי המייצגת בשיחות את המעצמות, בחיוב לשיחות. דוברה של אשטון, מייקל מאן, הגדיר את תחילת השיחות "טובה", אולם סירב לנדב פרטים נוספים. מאן הוסיף כי הדיונים יימשכו בקבוצות קטנות. "השיחות מורכבות מאוד, והן נכנסות עכשיו לשלב הרציני", אמר. "אנו מקווים שתהיה התקדמות משמעותית בימים הקרובים".

בתום פתיחת סבב השיחות השני, אמר אתמול גורם בכיר בוושינגטון כי לאור עלייתו של שלטון מתון יותר בטהראן, תחת הנהגתו של הנשיא חסן רוחאני, מצפה ארצות הברית ל"צעד ראשון, הבנה התחלתית שתגרום לתכנית הגרעין של איראן לחדול מלנוע קדימה, לראשונה זה כמה עשורים". בתמורה לצעדים בוני אמון מהצד האיראני, טען הבכיר, וושינגטון תהיה מוכנה להציע "הקלה זמנית ומוגבלת בסנקציות". ככל הנראה, טהראן תתבקש לעצור את תכניתה הגרעינית לשישה חודשים.

עוד על שיחות הגרעין
ארה"ב לאיראן: הקלה בסנקציות תמורת עצירת הגרעין
נתניהו: הצעת ארה"ב לאיראן - טעות היסטורית
בישראל דוחים הסכם חלקי עם איראן: "להגביר את הלחץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully