וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו יורק: מתנגדו החריף של בלומברג צפוי להחליפו

5.11.2013 / 18:52

לפי הסקרים, ביל דה בלאזיו יהיה ראש העיר הדמוקרט הראשון מאז 1993. העו"ד הגמלוני דורש להגביל את המשטרה ואהוד על היהודים, ותספורת האפרו של בנו כבשה את קולות השחורים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד

לראשונה זה 20 שנה, הדמוקרטים צפויים לשוב לשלוט בעיר ניו יורק, בבחירות לראשות העיר הנערכות היום (שלישי). סקר של העיתון "וול סטריט ג'ורנל" ורשת אן-בי-סי שהתפרסם אמש חזה ניצחון מוחץ לביל דה בלאזיו, סנגור העירייה, שמקבל 65% מהקולות, לעומת יריבו הרפובליקני, ג'ו לוטה, שמשתרך מאחור עם 24% בלבד.

ראש העיר הנוכחי, מייקל בלומברג, יפרוש מתפקידו ב-1 בינואר 2014, אחרי שלוש כהונות רצופות. כל הסקרים שנערכו בחודש האחרון צופים שתושבי ניו יורק יבחרו במועמד הדמוקרטי, וניצחון של הרפובליקנים בבחירות לראש העיר נראה כעת חסר סיכוי.

לוטה, שהיה סגנו של ראש העיר רודי ג'וליאני, הבטיח להמשיך במדיניות שהתווה בלומברג, שסייעה להפוך את ניו יורק לאחת הערים הבטוחות והמשגשגות ביותר בארה"ב, אך גם היטיבה עם העשירים, והעמיקה את פערי ההכנסה על חשבון הצווארון הכחול, שנדחק העיר אל הפרברים.

המועמד הדמוקרטי לראשות העיר ניו יורק, ביל דה בלאזיו. נובמבר 2013. AP
דה בלאזיו עם רעייתו ובנו. האפרו של דנטה בן ה15 זוכה להערצה בעיר/AP

בלומברג גם תמך במדיניות "עצור וחפש" (stop and frisk) שהגה מפכ"ל המשטרה ריימונד קלי. לשוטרים ניתנה רשות לערוך חיפוש ידני על כל חשוד, בכל רגע ובלי נימוק. לדברי המבקרים, מדיניות זו אמנם סייעה להיאבק בפשיעה האלימה, אך תרמה לתחושת האפליה של התושבים השחורים ושל המהגרים.

דה בלאזיו הגמלוני, 195 ס"מ גובהו, התחיל את דרכו כפעיל פוליטי והיה לעורך דין. יריביו מיתגו אותו כפקיד אפרורי שהגיח בתום מערכת הבחירות וזכה ביתרון מן ההפקר, אך תומכיו ראו בו "כלב השמירה" של מנגנוני השלטון.

הוא המריא בסקרים אחרי שכמה מועמדים בולטים של המפלגה הרפובליקנית התרסקו בזה אחר זה. הבולט שבהם היה חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר, ששמו יצא לשמצה בשל שערוריות מין שטויחו ברשלנות. יו"ר מועצת העיר, כריסטין קווין, זכתה ליתרון גם היא, אך דה בלאזיו הצליח לעקוף אותה כשהציג אותו כבעלת-ברית של בלומברג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ג'ו לוטה, המועמד הרפובליקני לראשות העיר ניו יורק. נובמבר 2013. AP
התקשה לשכנע שיריבו ידרדר את העיר בחזרה לאלימות. ג'ו לוטה, אמש/AP

גם היהודים השליכו את יהבם על דה בלאזיו. בעבר הוא מתח ביקורת על ישראל, אך בשנה האחרונה החל להתחבב על הארגונים היהודיים בניו יורק. המקומון השמרני "ניו יורק פוסט" מתח לאחרונה ביקורת חריפה על דה בלאזיו, אחרי שהשתתף בטקס לזכרו של הרב עובדיה יוסף, וטען כי דה בלאזיו "התחנף ליהודים ושכח שהרב המנוח יצא בדרשותיו נגד שחורים וערבים".

דה בלאזיו, בן 52, מגיע מברוקלין. הוא נשוי לאישה שחורה, ובנו בן ה-15, דנטה, זכה להערצה בשל תספורת האפרו שהוא מטפח, וכיכב בסרטוני התעמולה של אביו. דה בלאזיו היה משפטן מצטיין בשירותם של ביל והילרי קלינטון, והועסק גם אצל מושל ניו יורק אנדרו קואמו, התומך בו לראשות העירייה. לאחרונה נחשף כי ב-1998 הוא בא לניקרגואה כדי לעבוד בחלוקת מזון ותרופות והעריץ את התנועה הסנדיניסטית, המפלגה השמאלנית שדגלה בסוציאליזם באמריקה הלטינית.

ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג. ינואר 2013. AP
ראש העיר בלומברג. מותיר מאחור עיר בטוחה, וטובה לעשירים/AP

ג'ו לוטה, לשעבר ראש רשות התחבורה המטרופוליטנית, זכה לתמיכה מצד ראש העיר לשעבר רודי ג'וליאני. במהלך הקמפיין, הוא איים כי דה בלאזיו "יאזוק את המשטרה" וימנע ממנה להיאבק בפשיעה. אך מעט מהטיעונים שהשמיע הצליחו לשכנע את הבוחרים, והוא נאבק לגייס כסף לקמפיין.

העיתונים "ניו יורק טיימס", "ניו יורק מגזין" והמקומון "ניו יורק דיילי ניוז" פרסמו מאמרי תמיכה במועמדותו של דה באלזיו. באשר לעיתונים השייכים לאיל התקשורת הימני רופרט מרדוק, המקומון "ניו יורק פוסט" הביע תמיכה בג'ו לוטה, ו"הוול סטריט ג'ורנל" לא הביע תמיכה באיש מהמועמדים, אך הביע התנגדות נחרצת נגד מועמדתו של דה בלאזיו.

בלומברג עצמו הביע תמיכה בשעתו ביו"ר מועצת העיר כריסטין קווין. הוא מתח ביקורת חריפה על דה בלאזיו, ובין היתר, טען שהוא ניצל את העובדה שהוא נשוי לאישה שחורה, כדי לחזר אחרי הבוחרים השחורים בניו יורק, והאשים את יריבו הוותיק בניהול "באסטרטגיה שיש בה פוטנציאל גזעני", אמירה שכשלעצמה עוררה ביקורת רבה בעיר.

לקריאה נוספת
הענק האפור: דה בלאזיו ירוץ לראשות העיר ניו יורק
בחירות בניו יורק: שני מכורים למין ופקיד אפור אחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully