וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה שוקל הפשרת נכסים איראנים בשווי מיליארדים

כך מדווח העיתון "ניו יורק טיימס". בבית הלבן בוחנים את המהלך כדי לאפשר לנשיא אובמה להקל על איראן אם זו תאט את תכנית הגרעין, וזאת בלי למוטט את משטר הסנקציות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

ממשל אובמה שוקל להקל את הסנקציות על איראן ולאפשר לה גישה למיליארדי דולרים שהוקפאו, כך מדווח הבוקר (שישי) העיתון "ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, הצעד נשקל בשל סבב השיחות עם איראן על תכניתה הגרעינית, המוגדר בעיתון כ"מבטיח". גורם בממשל מסר כי הכספים יופשרו אם האיראנים ינקטו בצעדים ספיציפיים להאטת תוכנית הגרעין.

בממשל שוקלים לשחרר נכסים שהוקפאו, באופן שלא יצריך שינוי של הסנקציות – מהלך שעלול לגרום לקשיים פוליטיים ודיפלומטים. כך ירוויח אובמה גמישות במשא ומתן, שתאפשר לו להגיב למחוות איראניות. אף שהשיחות בשנערכו השבוע בז'נבה לא הניבו פריצת דרך, גורמים בוושינגטון ציינו כי נציגי איראן היו גלויים וענייניים יותר מבעבר.

נציגי איראן ושש המעצמות מכונסים לשיחות על עתיד תכנית הגרעין, ז'נבה, 15 אוקטובר 2013. רויטרס
המגעים בין המערב ואיראן השבוע/רויטרס

בפני הממשל עומד כעת מערך שיקולים מורכב הנוגע להמשך קיומו של משטר הסנקציות. בכירים בוושינגטון אף מבקשים מהסנאט לעכב סבב חדש של סנקציות הנוגעות לייצוא הנפט של טהראן. זו תהיה משימה לא פשוטה, שכן המחוקקים לא ראו את איראן מתחייבת להקפיא את תכנית ההעשרה שלה או לפרק מתקני גרעין. מאחורי ההצעה עומד מאר דובוביץ, מנהל הקרן להגנה על דמוקרטיות, מכון הידוע דווקא בעמדות נוקשות כנגד איראן. "הדאגה הגדולה ביותר שלי היא שאם הממשל יסיר לבנה ממשטר הסנקציות, לא ניתן יהיה להחזיק אותן יחד", אמר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

לדבריו, אם איראן תסרב לבצע ויתורים, יהה בכוחה של ארה"ב להחיל באופן מיידי שורת סנקציות חדה נגד המשטר של הרפובליקה האיסלאמית, שתכלול הקפאה של עתודות מטבע החוץ שלו. כמו כן, עוזר לחבר סנאט רפובליקני טען כי ההצעה שארה"ב שוקלת להציג בפני איראן עדיפה על זו שהוצעה לה בעבר על ידי המערב - ונדחתה על ידי השלטון בטהראן, שעניינה הסרת החרם על הסחר בזהב בתמורה לסגירת מתקן ההעשרה פורדו שליד העיר קום.

יחד עם זאת, המתנגדים להצעה האמריקנית החדשה טוענים כי ההצעה עלולה שלא לספק את האיראנים, משום שמטרתם היא לבטל את כל הסנקציות שהושתו עליהם, ואשר גרמו למיטוט כלכלתם. "האיראנים מצפים להקלה משמעותית בסנקציות, אמר ראי טאקייה, מומחה לאיראן. "אני לא בטוח אם הם יקבלו גישה בשלבים לכסף שלהם עצמם".

אופטימיות זהירה

ביום רביעי האחרון, בתום סבב שיחות הגרעין בין מעצמות המערב לבין איראן בז'נבה, התייחסו הגורמים שהיו מעורבים בשיחות באופטימיות זהירה בנוגע לתוצאותיהן. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי ההצעה שהגישה איראן למעצמות בסבב השיחות הנוכחי הייתה המקיפה והרצינית ביותר שהיא אי פעם הגישה. לדבריו, ניתן להמשיך לעבוד יחד על בסיס ההצעה בנוגע לפיקוח על תכנית הגרעין שלה, אולם הוא סייג את עצמו כשטען כי "אסור לצפות לפריצת דרך" בשלב זה.

כמו כן, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה כי המעצמות בוחנות "בזהירות" את הצעת טהראן לפתרון המחלוקת סביב תכנית הגרעין שלה. במסיבת עיתונאים שכינסה בז'נבה אמרה אשטון כי השיחות היו מפורטות יותר מאלה שקדמו להן.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי השיחות היו "פוריות" והוסיף כי ארצו מצפה לשלב חדש ביחסים. "אנו חשים שחברי שש המעצמות הפגינו את הרצון הפוליטי הנדרש לקידום התהליך", אמר. "עכשיו עלינו להגיע לפרטים". לדבריו, זו הפעם הראשונה, הסכימו שני הצדדים על הצהרה משותפת בתום שיחות אך סירב למסור פרטים נוספים.

עוד בנושא:
ארה"ב: ההצעה האיראנית - הרצינית ביותר אי פעם
לראשונה: נציגי ארה"ב ואיראן דנו בסוגיית הגרעין
"איראן תאפשר ביקורות פתע באתרי הגרעין שלה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully