וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיטת הרגל נמנעה - המשבר עשוי לחזור בינואר

שעתיים לפני תום הזמן אישרו המחוקקים האמריקנים את העלאת תקרת החוב ומימון הממשל ובכך נמנעו ממשבר כלכלי משמעותי, אך לפי ההסכם תיתקל ארה"ב באותה בעיה בעוד שלושה חודשים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

סוף למשבר: לאחר 16 ימים בהם הושבתו רוב שירותי הממשל הפדרלי, ופחות משעתיים לפני הכרזה על חדלות פירעון, אישר הקונגרס האמריקני את ההסכם להעברת התקציב והעלאת תקרת החוב של ארצות הברית, ובכך הביא לסיום סאגה פוליטית שאיימה לשלוח גלי הדף שיזעזעו את הכלכלה העולמית. עם זאת, ההסכם הנוכחי, שעבר הלילה (חמישי) בבית הנבחרים ובסנאט, אינו פותר את בעיות היסוד שעמדו במוקד המחלוקת בין המפלגה הרפובליקנית לבין המפלגה הדמוקרטית, אלא משהה אותן זמנית בלבד - על פי ההסדר יתוקצב הממשל הפדרלי עד ה-15 בינואר ותועלה תקרת החוב של ארצות הברית עד ה-7 בפברואר - כך שהמדינה עשויה לעמוד בפני משבר שלטוני נוסף בעוד שלושה חודשים.

בשעה 03:00 (שעון ישראל) אישר הסנאט, הנשלט על ידי הדמוקרטים, את ההסכם בשתי החלטות - הראשונה ברוב של 83 תומכים מול 16 מתנגדים והשניה ברוב של 81 תומכים מול 13 מתנגדים. בשעה 05:20 (שעון ישראל) עברה ההחלטה לאישור בית הנבחרים, בו יש רוב לרפובליקאים, ואושרה ברוב של 285 תומכים מול 144 מתנגדים. הבוק, בשעה 7:30 (שעון ישראל) חתם הנשיא ברק אובמה על החוק שעבר, ובכך התאפשר חידוש פעילות הממשל הפדרלי וחזרתם של מאות אלפי עובדים לעבודתם.

יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר. אוקטובר 2013. רויטרס
הציבור מאשים את הרפובליקנים. יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר/רויטרס

לאחר האישור בסנאט מסר הנשיא אובמה הודעה קצרה, המברכת את מנהיגי שתי המפלגות על ההגעה לפתרון וקוראת למחוקקים לפעול יחדיו בסוגיות מרכזיות שכאלו. "יש בפנינו עבודה רבה, כולל הצורך לזכות באמון מחדש של העם האמריקני, אמון שאבד בשבועות האחרונים", אמר אובמה. "כעת יש לנו ההזדמנות להתמקד בתקציב הגיוני, אחראי והוגן המסייע לאנשים עובדים ברחבי המדינה". אובמה ציין כי ישמח לעבוד עם כל אחד, על כל רעיון אשר "יוביל לצמיחת הכלכלה וייצור מקומות עבודה". הוא הדגיש כי "עלינו לצאת מההרגל של למשול דרך משברים".

על אף שאובמה ירד מהפודיום מבלי לענות על שאלות העיתונות, הוא נשאל על ידי כתבת CNN האם הוא מאמין שארצות הברית תגיע לאותה בעיה בעוד כמה חודשים, ורגע לפני שיצא מהדלת השיב במילה אחת: "לא".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הכל בגלל ביטוח הבריאות

תחילת המשבר בהתנגדות המפלגה הרפובליקנית - המובלת על ידי התנועה השמרנית "מסיבת התה" - למימון תכנית ביטוח הבריאות המקיפה שהוביל אובמה (ומוכנה "אובמהקייר"), על אף שזו עברה את כל שלבי החקיקה עוד ב-2010, משא ומתן ארוך ומורכב בין שתי המפלגות ואישור חוקתי מבית המשפט העליון בארצות הברית. המחוקקים הרפובליקאים ניסו למנוע את כניסת הרפורמה לתוקף החודש ואת הכנסתם של כ-30 מיליון אמריקנים תחת ביטוח בריאות במימון פדרלי, והתנו את העברת התקציב השנתי ואת העלאת תקרת החוב של ארצות הברית, בביטולה או דחייתה של הרפורמה. על פי ההסדר שאושר הלילה, הדבר היחיד ששונה ברפורמת הבריאות הינו הוספת בדיקות לזכאי סובסידיות לביטוח הבריאות - שינוי מזערי בתכנית "אובמה-קייר".

הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין. יולי 2013. AP
"אחד הפרקים המבישים ביותר שראיתי בשנותיי בסנאט". סנאטור מקיין/AP

ההסכם שאושר הלילה נתפס כניצחון מוחץ לאובמה ולדמוקרטים, אשר סרבו להתפשר מול דרישות הרפובליקאים או אפילו לנהל משא ומתן בנושא. האחרונים נתפסים גם כאשמים המרכזיים למשבר האחרון וזוכים לרוב חצי הביקורת בציבור ובתקשורת האמריקנית. על פי סקרים שפורסמו בשבועות האחרונים, המפלגה הרפובליקאית נמצאת בשפל כל הזמנים מבחינת התייחסות שלילית של הציבור כלפיה. גם בין המחוקקים הרפובליקאים יש רבים המודים בטעותם; הסנטור הוותיק ג'ון מקיין אמר אמש כי "זהו אחד הפרקים המבישים ביותר שראיתי בשנותיי בסנאט".

פריצת הדרך במגעים הושגה לאחר שהנשיא אובמה זימן השבוע לבית הלבן מנהיגים בכירים מהקונגרס. הנשיא האמריקני הזהיר כי אם לא יושג פתרון למשבר, "יש סיכוי גדול שנגיע לחדלות פירעון – דבר שעלול להיות הרסני לכלכלה שלנו". אמש הודיעו מנהיג הרוב בסנאט האמריקני, הארי ריד, ומנהיג המיעוט, מיטש מקונל, כי הגיעו להסכם משותף.

המשבר סביב תקרת החוב של ארצות הברית, העומדת כיום על 16.7 טריליון דולרים, הדאיג רבים בעולם לנוכח ההשפעה המסוכנת שתהיה לכך על מדינות רבות בעולם. נשיא הבנק העולמי, ג'ים יונג קים, הזהיר כי ארצות הברית עומדת על סף אסון כלכלי. "אנחנו רחוקים חמישה ימים מרגע מסוכן מאוד", אמר עם סגירת הכנס השנתי של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון. הוא התריע כי אם הקונגרס לא יעלה את תקרת החוב, ארצות הברית וכלכלות העולם ייאלצו להתמודד עם שיעורי ריבית גבוהים יותר, עם אמון מידרדר ועם האטה בצמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully