וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס גלעד לארה"ב: "אל תנסו לחנך את הערבים"

10.10.2013 / 20:13

ראש האגף המדיני-ביטחוני אמר כי במזרח התיכון "יציבות עדיפה על דמוקרטיה" והסביר כי ישראל ומדינות ערב הרוויחו מהדחת מורסי. על איראן: "היה קל יותר עם אחמדינג'אד"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

(ארצות הברית החליטה לקצץ בסיוע למצרים)

סימן נוסף למחלוקת בין ישראל לארצות הברית בנושא קיצוץ הסיוע הצבאי למצרים: ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, אמר אמש (רביעי) בהרצאה במכון וושינגטון כי ישראל "בת מזל" שהאחים המוסלמים הודחו מהשלטון במצרים. גלעד כינה את האחים המוסלמים "אחד האיומים החמורים ביותר לשלום המזרח התיכון", ואמר כי הוא מייעץ לארצות הברית "לא להתנשא על הערבים ולא לנסות לחנך אותם מה טוב בשבילם" – רמז ברור לדעתו על ההחלטה האמריקנית לקצץ את הסיוע הכספי לקהיר.

גלעד אמר את הדברים בכנס לזכרו של הפרשן לענייני ביטחון זאב שיף. ההרצאה התקיימה בד בבד עם הודעת הממשל בוושינגטון על הקפאתם של מאות מיליוני דולרים מהסיוע האמריקני לצבא מצרים, במחאה על ההפיכה הצבאית שהביאה להדחת "האחים המוסלמים" מהשלטון במדינה. גלעד אמר כי מאז הדחת שלטון האחים בחודש יולי, "כל המזרח התיכון נושם לרווחה. בירדן, בסעודיה ובמצרים מרגישים את ההבדל, וגם בישראל – הביטחון לאורך גבולותינו השתפר וחמאס מבודד לחלוטין".

מדוע לא מדברים על ה"דמוקרטיה" בסעודיה?

באשר לאופי הלא-דמוקרטי של המהלך של צבא מצרים, אמר גלעד: "אני תומך גדול בדמוקרטיה, אבל אני לא בטוח שהיא מתאימה למזרח התיכון. אני לא חושב שתומס ג'פרסון יכול היה להיבחר אפילו למוכתר של כפר קטן ברוב המדינות באזור. אני מייעץ לכם ולעצמי לא להתנשא על הערבים ולא ללמד את הערבים מה טוב בשבילם". הוא הוסיף ותהה: "מדוע אף אחד לא מדבר על ה'דמוקרטיה' בסעודיה ובמדינות המפרץ?", בעלות בריתה של ארצות הברית, שגם בהן המשטר אינו דמוקרטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפגינים בקהיר מניפים שלטים לתמיכה בנשיא המודח מוחמד מורסי ובגנות "הרוצח" שר ההגנה עבד אל-פתאח א-סיסי. אוגוסט 2013. רויטרס
"האחים המוסלמים - אחד האיומים החמורים". תומכי מורסי מפגינים בקהיר, אוגוסט 2013/רויטרס

גלעד ציין כי הוא מודע לכך שדבריו אינם עולים בקנה אחד עם תרבות ה"פוליטיקלי קורקט" המקובלת בארצות הברית, אך הוסיף כי הוא מאמין ש"במזרח התיכון, יציבות עדיפה על פני דמוקרטיה לא יציבה. דמוקרטיה נוסח האחים המוסלמים משמעותה אפליה חמורה נגד נשים, שהן מחצית מן האוכלוסייה. הם רוצים לכפות את חוקי השריעה". הוא הוסיף כי ישראל "בת מזל" שהאחים המוסלמים הודחו מהשלטון, והוסיף כי מאז הדחתם מהשלטון, "מצרים נלחמת לראשונה זה שנים נגד הטרור בסיני, מכיוון שזהו אינטרס ביטחוני של מצרים".

ראש האגף המדיני-ביטחוני התייחס בהרצאתו גם להתחממות היחסים בין ארצות הברית לאיראן, ואמר כי "ההיסטוריה מלמדת אותנו שכאשר האיראנים חשים איום קיומי, הם דוחים את פרויקט הגרעין". לדברי גלעד, "זה קרה ב-2003 על רקע הפלישה האמריקנית לעיראק, אז הם השהו את תכנית הגרעין כי חששו שאמריקה תפעל גם נגדם, וזה קורה שוב בימים אלה, בגלל הסנקציות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא ארה"ב אובמה משוחח עם עמיתו האיראני רוחאני, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גלעד הסביר כי בראיית ישראל, "הסנקציות גרמו למנהיגות הדתית באיראן לאפשר לרוחאני להתמודד בבחירות. רוחאני היה המועמד הכי טוב מבחינתם כדי להסיר את הסנקציות ולמנוע סנקציות נוספות בעתיד". גלעד הודה כי לישראל "היה קל יותר עם אחמדינג'אד, כל יום הוא הזכיר את היטלר. רוחאני הרבה יותר מתוחכם, הוא משתמש בטקטיקות מתוחכמות כדי להרוויח זמן".

לעומת הנושא המצרי, שבו הדגיש גלעד את חוסר ההסכמה בין ישראל לארצות הברית, בנושא האיראני ציין כי קיים "שיתוף פעולה מצוין" בין המדינות. גלעד אף הבהיר כי "כאשר הנשיא אובמה מדבר על האופציה הצבאית, הוא רציני".

לקריאה נוספת:
חשש בישראל מהקיצוץ בסיוע לקהיר: "ארה"ב משחקת באש"
ארה"ב מקפיאה מאות מיליוני דולרים מהסיוע הצבאי למצרים
רוב גדול בציבור: אובמה לא ימנע מאיראן נשק גרעיני

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully