וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו באו"ם: אם ניאלץ - נעמוד לבד מול איראן

בנאומו באו"ם התריע ראש הממשלה מפני "אסטרטגיית החיוכים" של הנשיא רוחאני. הוא הזהיר מעסקה עם איראן ודרש להחמיר בעיצומים המוטלים עליה: "לתת לה נוק-אאוט"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר הערב (שלישי) בעצרת הכללית של האו"ם מפני תכנית הגרעין הצבאית של איראן. הוא הבהיר כי אם ישראל תיאלץ לעמוד לבדה מול איראן, היא לא תהסס להגן על עצמה בכוחות עצמה, וכך "תגן על אחרים".

נתניהו התריע באופן אישי מפני "אסטרטגיית הקסם והחיוכים" של הנשיא חסן רוחאני. לדבריו, מדובר באדם שבתפקידיו הקודמים במשטר האייתוולות היה מודע לפיגועים שעשתה איראן ברחבי העולם, ושכוונו נגד מטרות יהודיות. ראש הממשלה קרא להחמיר בסנקציות נגד איראן, והציב תנאים לפירוקה מנשק גרעיני. במהלך נאומו, הוא הדגיש כמה פעמים אסור להאמין לדברים שהשמיע רוחאני מעל עצרת האו"ם בשבוע שעבר. המשלחת האיראנית לא נכחה בקהל בזמן הנאום.

בפתח נאומו אמר נתניהו כי בין היהודים לעם הפרסי יש ידידות היסטורי. לדבריו, "נשיאי איראן באו והלכו, אך כולם שירתו את אותו המשטר", והזהיר כי יש סכנה מאיראן המבקשת להתחמש בנשק גרעיני ושואפת להשמיד את ישראל. "מדוע מדינה שטוענת שהיא רק חפצה באנרגיה גרעינית לצרכי שלום, בונה מתקנים תת-קרקעיים סודיים?", שאל נתניהו.

נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
"מתק שפתיו" של רוחאני מדאיג אותו. נתניהו באו"ם, הערב/רויטרס

לדברי רה"מ, נשיא איראן רוחאני אמנם אינו מדבר כפי שדיבר קודמו, מחמוד אחמדינג'אד, אך בנושא הגרעין "ההבדל הוא שאחמדינג'אד היה זאב בעור זאב, ואילו רוחאני הוא זאב בעור של כבש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"רוחאני הילל את הדמוקרטיה, אך המשטר שלו תומך באסד"

תוך שהוא משווה אותו לשליטי קוריאה הצפונית, נתניהו ביקש מהקהילה הבינלאומית להטיל ספק באמיתות דבריו של רוחאני. "רוחאני עמד על הפודיום הזה כאן והילל את הדמוקרטיה האיראנית, אבל המשטר שהוא מייצג הוציא להורג את מתנגדיו הפוליטיים בהמוניהם וכלא אותם באלפיהם". נתניהו אמר כי "איראן גם משתתפת באופן מעשי ברצח שנשיא סוריה אסד מבצע".

ראש הממשלה הזכיר כי רק השבוע נעצר סוכן איראני בתל-אביב. "הייתי רוצה להיות נרגש מהצעתו של רוחאני להצטרף לעולם ללא אלימות, אך הגלים היחידים שאיראן עוררה בשנים האחרונות הם של אלימות וטרור בעולם כולו", אמר. "הייתי רוצה להאמין לרוחאני, אבל אני לא. העובדות הן עניין עיקש, והרטוריקה האכזרית של איראן סותרת את הרטוריקה הנעימה של רוחאני".

"ראשי הקרב של איראן יגיעו לניו יורק"

בנאומו לאיראן, נתניהו הציב לה ארבע דרישות, כשהראשונה שבהן היא לעצור מיד את תהליכי העשרת האורניום, והשנייה היא העברת מלאי האורניום המועשר הקיים אל מחוץ לתחומי המדינה; הדרישה השלישית היא "לנטרל את האפשרות לדהירה לפצצה", והדרישה הרביעית היא הפסקת עבודות הבנייה בכור המים הכבדים באראק, בו מקדמת טהראן ייצור של פצצת פלוטוניום.

לקהילה הבינלאומית הוא הציב שלוש דרישות, ואמר כי יש להמשיך בעיצומים הקשים המוטלים על איראן, לא להסכים לעסקה חלקית שבמסגרתה יוסרו חלק מהעיצומים, ולהסכים להסרתם רק תמורת פירוק מוחלט של תכנית הגרעין הצבאית האיראנית.

נתניהו התריע כי "איראן מעולם לא בחרה בסודיות. ב- 2002 היא נתפסה עם המכנסיים למטה כשהיא בונה עוד מתקן בנתנז, וב-2009 נתפסה שוב כאשר בנתה מתקן צבאי גרעיני ענק בקום. הם בונים למטרה אחת – כדי לפתח ראש נפץ גרעיני. איראן בונה ראשי נפץ מתפצלים, שיוכלו להגיע לניו יורק תוך כמה שנים". לדבריו, בשנה שעברה בלבד איראן העשירה שלושה טונות של אורניום לשלושה אחוז, והכפילה את מאגר האורניום המועשר שלה פי שניים. "הם ממשיכים לעבוד על כור המים הכבדים באראק, לקראת מתקפה מבוססת (על פצצת) פלוטוניום. כל זה - כורי המים הכבדים והצנטריפוגות - קורה מבלי שהעולם יפריע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו הגיע לנאום לאחר סבב פגישות, במהלכו נועד עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, עם סגנו ג'ו ביידן ועם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. בתום הפגישה עם אובמה הציגו השניים חזית אחידה באשר לנושא האיראני, והסכימו כי יידרשו צעדים "משמעותיים" מצד הרפובליקה האיסלאמית כדי שיוסרו הסנקציות שהוטלו עליה בשל תכנית הגרעין שלה.

לכאורה, אפשר היה להתרשם שארה"ב וישראל רואות "עין בעין" בנושא הגרעין האיראני. אלא שבפועל, ההסכמה היא עקרונית בלבד: שתי המדינות סבורות שאין להקל את הסנקציות על איראן לפני שזו תנקוט צעדים משמעותיים בנושא הגרעין. השאלה הגדולה היא אילו צעדים נחשבים "משמעותיים" בעיני ישראל ואילו בעיני ארה"ב.

נתניהו, למשל, שב וחוזר בחודשים האחרונים על כך שאיראן חייבת לסגור את המתקן הגרעיני בקום. האמריקנים עשויים לדרוש פחות - למשל, פתיחת המתקן לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. תסריט שבמסגרתו תנקוט איראן צעדים מסוימים שמבחינת ארה"ב מצדיקים הקלה בסנקציות, ומבחינת ישראל אינם מספקים, בהחלט אפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully