וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 34 שנים: נשיאי ארה"ב ואיראן שוחחו

אחרי שנמנעו מפגישה ולחיצת יד, שוחחו אובמה ורוחאני בטלפון. "משוכנע שהיחסים בין איראן לארה"ב ישפיעו רבות על האזור", כתב אובמה בטוויטר. ארה"ב: ישראל עודכנה על השיחה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנציגי איראן וסבא"א אחרי המפגש בווינה, אתמול)

לראשונה מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, שוחחו אמש (שישי) נשיאי ארצות הברית ואיראן, טרם עזיבתו של רוחאני את ארה"ב - כך אישר הבית הלבן בשמו של הנשיא ברק אובמה, לאחר שגם הנשיא האיראני, חסן רוחאני, צייץ אודות הפגישה בטוויטר. שני האישים, שנמנעו מפגישה פנים-אל-פנים ולחיצת יד במהלך אירועי הימים האחרונים סביב עצרת האו"ם בניו יורק.

בתום השיחה כינס אובמה תדרוך עיתונאים קצר בבית הלבן שבו אמר כי הוא וכן רוחאני הנחו את הצוותים שלהם לפעול בזריזות לגיבוש הסכם בנושא תכנית הגרעין האיראנית. הוא הוסיף כי נוצרה הזדמנות יוצאת דופן להשיג התקדמות עם טהראן בסוגיה שבודדה את איראן מהמערב. "סביר להניח כי יהיו קשיים בהמשך וההצלחה אינה מובטחת, אך אני מאמין שניתן להגיע להסכם מקיף בנושא", אמר הנשיא האמריקני.

ברק אובמה, חסן רוחאני. רויטרס
שיחה היסטורית. אובמה ורוחאני/רויטרס

אובמה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי בשיחת הטלפון שקיים עם מקבילו האיראני הוא הביע את הערכתו כלפי רוחאני וכן כלפי העם האיראני. "אני משוכנע כי היחסים בין איראן לבין ארצות הברית ישפיעו רבות על האזור", כתב אובמה לרוחאני בטוויטר. "אם נוכל להתקדם בנושא הגרעין, אזי נושאים אחראים, כגון סוריה, יושפעו מכך". אובמה, ששוחח עם רוחאני בשעה שזה היה בדרכו לשדה התעופה בניו יורק, כתב: "אני מאחל לך טיסה נעימה ומתנצל אם חווית פקקי תנועה בדרך בניו יורק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיהיה לך יום טוב, אדוני הנשיא". רוחאני משיב לאובמה בחשבון הטוויטר שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנשיא האיראני הגיב לדברי אובמה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בהתייחס לנושא הגרעין, עם רצון דיפלומטי, יש דרך לפתור את הסוגיה. אנו מצפים לראות לאן יובילו השיחות עם שש המעצמות ובייחוד עם הממשל שלך בשבועות ובחודשים הקרובים". רוחאני לא שכח גם להודות לאובמה על שיחת הטלפון שיזם. זמן מה אחר כך אמר גורם המקורב לנשיא האיראני לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחה הייתה "לחלוטין בלתי צפויה".

נציג הבית הלבן אמר הלילה לכתבים כי שיחת הטלפון בין אובמה לרוחאני ארכה כרבע שעה, ובסיומה נפרד אובמה מעמיתו בפרסית, מחווה ש"הצד האיראני העריך". לדבריו, רוחאני אותת שהוא מעוניין לדבר עם אובמה לפני שהוא עוזב את ניו יורק, והבית הלבן ארגן את השיחה שהתקיימה בעזרת מתרגם. אובמה בירך את רוחאני על ניצחונו בבחירות, התייחס להיסטוריה של חשדנות בין המדינות, וציין כי הוא רואה הזדמנות לפתח יחסים שתהיה להם השפעה חיובית על אזור המזרח התיכון.

לדברי נציג הבית הלבן, שני המנהיגים הנחו את שרי החוץ שלהם להמשיך בשיחות, שעיקרן יהיה ברמת שרי החוץ והצוותים טכניים, כי יש "הרבה פרטים טכניים שקשורים לתכנית הגרעין". עוד ציין נציג הבית הלבן כי הממשל דן מראש עם ישראל ועם ממשלות אחרות על השיחה, וגם עדכן את מנהיגי הקונגרס על ההתפתחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מעוניינים להכריז על לוח זמנים נוקשה". אובמה משוחח עם רוחאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לממשל בישראל יש כל זכות להיות ספקנית לגבי ממשלת איראן בעקבות היסטוריה של דברי ההסתה של נציגיה, ובסופו של דבר מעשים הם אלה שיעשו את ההבדל", אמר הנציג. "כשמדברים על אפשרות של ביטול סנקציות, עלינו לראות הסכם משמעותי. אנו נמצאים בנקודה הזו בזכות הלחץ (הסנקציות)".

עוד אמר נציג הבית הלבן כי האמריקנים "לא מעוניינים להכריז על לוח זמנים נוקשה למו"מ, אך שני המנהיגים הביעו נכונות להתקדם עם תחושת דחיפות לפתור את סוגיית הגרעין". בבית הלבן ציינו כי הם אינם מצפים ששיחות מהסוג הזה יהפכו למנהג קבוע, מפני ש"מרכז הכובד יהיה ברמת שיחות שרי החוץ". עם זה, הובהר כי אובמה נכון לקדם את הפתרון, בין אם בחילופי המכתבים או בשיחות ישירות.

רוחאני: "ליצור אמון בין ממשלות ועמים"

השיחה ההיסטורית בין המנהיגים התקיימה לאחר דברים שנשא נשיא איראן בניו יורק, שבמסגרתם הביע אופטימיות לנוכח התחדשות המגעים בין ארצו למערב על תכנית הגרעין השנויה במחלוקת של הרפובליקה האיסלאמית - והבהיר כי יש לו גיבוי מלא מצד ההנהגה בטהראן לנהל משא-ומתן בנושא, ולהגיע לסיכומים. בהופעה נוספת בפני התקשורת בשבוע העמוס שלו בניו יורק, במסיבת עיתונאים בשולי עצרת האו"ם, אמר רוחאני אמש כי הוא מקווה ששיחות הגרעין בין איראן למעצמות יולידו תוצאות בתוך זמן קצר, והוסיף כי הוא מקווה שהאווירה המשופרת ביחסי ארצו עם ארצות הברית תוביל לחיזוק הקשרים בין שתי המדינות.

נשיא איראן, חסן רוחאני, במסיבת עיתונאים באו"ם, ניו יורק, 27 ספטמבר 2013. רויטרס
"כל החלטה שאליה תגיע הממשלה, תזכה לגיבוי של יתר מרכזי הכוח באיראן"/רויטרס

"האווירה ביחסים שלנו שונה למדי ממה שהיה בעבר", אמר רוחאני, "המטרה שלנו היא לפתור בעיות, ושלב אחר שלב, ליצור אמון בין הממשלות והעמים". בעניין שיחות הגרעין, שהתחדשו אתמול בווינה בירת אוסטריה באווירה חיובית, אמר רוחאני כי הוא מקווה שיולידו "תוצאות שיורגשו בשטח בתוך זמן קצר".

עוד הוסיף הנשיא האיראני, שנכנס לתפקידו בחודש שעבר, כי איראן תציג את תכניתה לפתרון סוגיית הגרעין במפגש הבא שיקיימו נציגיה בווינה עם נציגי שש המעצמות (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה), ב-15 או ב-16 באוקטובר. הוא חזר על ההצהרות שהשמיע השבוע כבר כמה פעמים: "אני אומר בפירוש שאנחנו נהיה שקופים, ולא נייצר פצצה גרעינית. אנחנו רוצים לספק עוד בטחונות לכך".

כשהתבקש להתייחס לשאלה אם בגישה זו הוא זוכה לגיבוי מצד גורמי ההנהגה בטהראן - ובמשתמע, המנהיג העליון עלי חמינאי - השיב רוחאני: "כל החלטה שאליה תגיע הממשלה, תזכה לגיבוי של יתר מרכזי הכוח באיראן. בנושא הגרעיני, יש לממשלה גיבוי מלא לפעול לפי שיקול דעתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully