וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני בעצרת האו"ם: מתנגד לנשק גרעיני, מוכן למשא ומתן מיידי

נשיא איראן הבהיר כי פניו "לשלום ולא למלחמה" אך גינה בחריפות את "העיצומים האלימים" שהוטלו על ארצו ואת חיסול מדעני הגרעין. המשלחת מישראל החרימה את הנאום בהוראת רה"מ

רויטרס עריכה: טל רזניק

נשיא איראן חסן רוחאני קרא הלילה לפתוח בשיחות ישירות מול המערב בנושא תכנית הגרעין של ארצו, והבהיר כי "המדיניות של איראן אינה מותירה מקום לנשק גרעיני או לסוגים אחרים של נשק להשמדה המונית".

בנאומו לפנות בוקר (רביעי) בעצרת הכללית של האו"ם, נקט רוחאני טון פייסני ואמר כי "יש תקוות חדשות". הוא אמר כי צריך לקרוא לשלום ולא למלחמה, ולהעדיף את המתינות על פני הקיצוניות. לדרישת ראש הממשלה נתניהו, המשלחת הישראלית החרימה את הנאום. את ארה"ב ייצגה רוזמרי די קרלו, סגניתה השגרירה באו"ם.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בפתיחת עצרת האו"ם. 25 בספטמבר 2013. AP
נשיא איראן חסן רוחאני באו"ם בנאומו בעצרת האו"ם/AP

רוחאני אמר כי איראן מעוניינת בגרעין לצרכים אזרחיים, והבהיר כי אין בכוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית. "הפעולות הצבאיות של איראן, כמו גם המוסר שלנו, אינו מאפשר זאת", הדגיש. מנגד, הוא ביקר את העיצומים שהוטלו על טהראן, אותם הגדיר "פעולות אלימות, שמפרות זכויות אדם וגורמות לסבל אנושי". הוא מתח ביקורת חריפה על המערב ועל חיסולי מדעני הגרעין, שבעבר יוחסו לישראל וארה"ב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"יש שיח אנטי-איראני"

רוחאני, אמר כי "הבחירות באיראן הן דוגמה למתינות של העם האיראני, שמתיישבת עם דת האיסלאם. איראן היא עוגן של יציבות באוקיינוס של אי-יציבות".

לצד זאת, הדגיש רוחאני כי "ההפרדה בין זהויות היא תוצאה של שיח קיצוני, שיח של עימות מלא פחדים, וכך גם השיא האנטי-איראני. זהו שיח של פחד מאיראן".

רוחאני אמר כי הזירה הבינלאומית השתנה וכי "אין כבר משחק של סכום אפס". לדבריו, "גם כאשר כמה מהשחקנים הבינלאומיים רוצים להיצמד לשיטות הישנות של כוח, של מיליטריזם ואלימות, במטרה לדכא אחרים ולשמור את העליונות של עצמם, עדיין אין מקום להדיר אחרים מהמשחק".

השולחן הריק של המשלחת הישראלית בזמן נאומו של נשיא איראן חסן רוחאני בעצרת האו"ם. 25 בספטמבר 2013. AP
המשלחת הישראלית נעדרה מהאולם בזמן נאום רוחאני/AP

בתוך כך, הודיע הבית הלבן כי איראן דחתה הצעת פגישה בין שני הנשיאים. לדברי בכירים בוושינגטון, הממשל הציע למשלחת האיראנית באו"ם לקיים "מפגש" כלשהו בין שני המנהיגים בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, אך האיראנים השיבו בשלילה.

במשך כמה ימים דווח כי תיתכן פגישה בין רוחאני לאובמה, ובכירים בוושינגטון מסרו כי ארה"ב אותתה לאיראנים על מוכנות גבוהה לפגישה. "לאיראנים יש דינמיקה פנימית שעליהם לשמור עליה, והיחסים שלהם עם ארה"ב שונים לחלוטין מאלה שיש להם עם מדינות אחרות במערב", אמר הערב בכיר בממשל.

רוחאני הדיפלומט - ההפך מאחמדינג'אד הפרובוקטור

לפני שבא לניו יורק הבטיח רוחאני כי בכוונתו להציג לעולם בנאומו את "פניה האמיתיים" של האומה האיראנית, שוחרת השלום. שלא כמו בשנה שעברה, אז ביקש מחמוד אחמדינג'אד - הנשיא האיראני עם מספר הנאומים הגדול ביותר על במת האו"ם, לסכם את כל נאומיו על במת העצרת הכללית - הגיע הנשיא הנוכחי לאו"ם כדי להציג פנים אחרות.

רוחאני הגיע לעצרת האו"ם תחת שני כובעיו, נשיא איראן והנשיא הזמני של ארגון המדינות הבלתי מזדהות, שונה מאוד באופיו מקודמו בתפקיד, והדבר ניכר גם בנאומיו. אם אחמדינג'אד היה רטוריקן מוחצן שמבקש לעורר פרובוקציות בנאומיו, רוחאני מסתמן כדיפלומט הבורר את מילותיו בקפידה, במטרה להשיג את המטרות הלאומיות שלנגד עיניו, תוך הליכה זהירה בין הטיפות.

לפני שעלה על המטוס לארה"ב אמר רוחאני כי יש לנסיעתו כמה מטרות. ראשית, להציג את אופייה ודמותה של איראן כמדינה מרכזית, תרבותית ושוחרת שלום באזור המזרח התיכון ובעולם בכלל "באופן שונה מזה שהציגו אחרים בשנים האחרונות", לדבריו. שנית, להעביר את המסר שניסה העם האיראני להעביר בבחירה בו, בכך שמרבית העם האיראני מבקש להתרחק מן הקיצוניות, האלימות והטרור. לבסוף, מטרתו היא להציג לעולם את העובדה שבמשך השנים האחרונות איראן ואזרחיה היו במוקד של פגיעה בלתי מוצדקת מבחינה בינלאומית, וכי השיח על רצון איראני בנשק גרעיני אינו אלא עלילה.

(עדכון ראשון: 23:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully