וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: הצבא מוכן לפעול בסוריה, אך נעניק סיכוי למשא ולמתן

הנשיא אמר כי ביקש מהקונגרס לדחות את הדיון בנושא המתקפה בסוריה. הוא הטיל ספק בנכונותו של אסד למסור את כל הנשק הכימי שברשותו, והבהיר: "לעתים אין די בהצהרות בגינויים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר לפנות בוקר (רביעי) כי הוא רואה אפשרות לפתרון דיפלומטי של מלחמת האזרחים בסוריה. עם זאת, הוא הבהיר כי וושינגטון עדיין ערוכה לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד, תגובה למתקפת הנשק הכימי בדמשק.

בנאום מיוחד לאומה שנשא מהבית הלבן, אמר אובמה כי אין כל ערובה לכך שנשיא סוריה, בשאר אסד, יתפרק מהנשק הכימי שברשותו. "לעתים אין די בהצהרות ובגינויים", אמר הנשיא האמריקני, אך סייג כי "ארצות הברית אינה השוטר של העולם".

הוא הבהיר שארה"ב אינה נושאת בהכרח באחריות לשים קץ לכל משבר פנימי המתחולל מחוץ לגבולותיה. ואולם, הוא הצהיר שמלחמת האזרחים בסוריה מסכנת את בעלות-בריתה של וושינגטון, בהן ישראל.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה. הבית הלבן, ספטמבר 2013. AP
"אם לא נפעל - המשטר של אסד לא יפסיק להשתמש בנשק כימי". אובמה, לפנות בוקר/AP

הנאום שודר ברקע מאמצים מדיניים נמרצים למנוע פעולה צבאית נגד משטר אסד, בהם יוזמה לכונן הסכם פשרה רוסי שיוביל לפירוקה של סוריה מנשק כימי. הצעה נוספת, שצרפת שואפת להביא למועצת הביטחון, כוללת דרישה להשמיד את מאגרי הנשק של אסד בכפוף לסעיף 7 של האו"ם, המאפשרת שימוש בכוח צבאי אם דמשק לא תציית להוראה זו. אמש, בעקבות ההתפתחויות הללו, בוטלה ישיבת החירום שתוכננה במועצת הביטחון של האו"ם.

אובמה הדגיש כי הפתרון הדיפלומטי המתגבש מהווה התפתחות חיובית. "ראינו סימנים מעודדים, ואחרי שיחה עם הנשיא פוטין, הבנו שאפשר להגיע למצב שבו אסד מוותר על הנשק הכימי", אמר, אך הבהיר כי במקביל הורה לצבא לעמוד בכוננות אם המאמצים הדיפלומטיים ייכשלו. חובת ההוכחה, רמז, מוטלת כעת על מוסקבה, שלקחה על עצמה לקדם את המגעים מול אסד.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא סוריה בשאר אסד. דמשק, ספטמבר 2013. AP
אובמה מטיל ספק במוכנותו של אסד להתפרק מהנשק הכימי שברשותו. נשיא סוריה, השבוע/AP

לדברי הנשיא, אין עוררין על כך שמשטרו של אסד הוא אחראי להרג ההמוני בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט, ויש עדויות ברורות לכך שחיילי הצבא הסורי ביצעו את התקיפה הכימית, "פשע נגד האנושות" להגדרתו. לטענתו, השימוש בנשק כימי בידי אסד הוא הפרה של החוק הבינלאומי ומעשה שמחייב תגובה.

אובמה: גם איראן תרוויח אם נימנע מפעולה

"אם לא נפעל - משטר אסד לא יפסיק להשתמש בנשק כימי", אמר אובמה. הוא הזהיר כי "דיקטטורים לא יפחדו עוד להשתמש בנשק כימי, וגם מחבלים. זה מהווה סיכון לאזור, גם לירדן וגם לישראל - אף שהאחרונה מסוגלת להגן על עצמה".

הימנעות מפעולה, אמר אובמה, תגבה מחיר מסוים גם מול איראן, ותשפיע על הצורה שבה הרפובליקה האיסלאמית בוחנת את ארה"ב ואת מדיניותה. "זה לא מצב מקובל", הבהיר, "ולכן החלטתי שארצות הברית מחויבת להגיב למצב על ידי מבצע צבאי ממוקד שמשמעותו להפחית את הסיכון לשימוש בנשק כימי".

הנשיא, שציין כי הוא מודע לכך שהאמריקנים "שבעי-מלחמות", הסביר כי המתקפה האפשרית נגד משטרו של אסד, אם לא ישתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית ויתפרק מהנשק להשמדה המונית, תהיה מוגבלת וממוקדת. "לא אשלח חיילים לקרקע בסוריה. לא אפתח בפעולה ממושכת ולא תהיה מתקפה אווירית כמו בקוסובו. זו תהיה מתקפה ממוקדת שמטרתה השמדת הנשק הכימי ויכולתו של אסד", אמר.

חיילי צבא ארצות הברית מבכים על מות ההרוג האלפיים במלחמה בטרור. רויטרס
לדברי אובמה, "האמריקנים שבעו ממלחמה". חיילים באפגניסטן אחרי מות חברם/רויטרס

הסנאטור הרפובליקני פול ראנד, חבר תנועת התה ומהמתנגדים הקולניים ביותר למבצע הצבאי בסוריה, אמר כי הנאום "אינו משכנע". לדבריו, "אמינותה של ארה"ב אינה מתבססת רק על אמינותו של ברק אובמה. הציבור הרחב אינו תומך בתקיפה, שאין לה מטרה מוגדרת ואין לה אינטרס אמריקני ברור". לדבריו, "אם אובמה היה יוצא למתקפה לפני שבוע או שבועיים, הרי שהיום לאמריקנים לא הייתה בכלל הזדמנות לבחון תסריט לפתרון דיפלומטי, ולכן אין סיבה להאיץ את הפתרון הצבאי"

קרי מזהיר את הרוסים מהצעה ריקת-תוכן

שלשום העניק הנשיא אובמה שישה ראיונות לערוצי הטלוויזיה האמריקניים, בהם הבהיר כי הוא תומך בפתרון דיפלומטי למשבר ומברך על ההצעה הרוסית, במסגרתה סוריה עשויה להתפרק מנשק כימי. גם בראיונות הללו הוא הדגיש כי פעולה צבאית עדיין עומדת על הפרק.

שר החוץ ג'ון קרי חידד את עמדתה של וושינגטון, והזהיר כי אסור לאפשר ליוזמה הרוסית להפוך ל"מריחת זמן" שמטרתה עיכוב התקיפה הצבאית. "אנחנו מחכים להצעה, אבל לא נחכה זמן רב", אמר קרי. "אובמה יבחן את ההצעה ברצינות, אך זו לא יכולה להיות טקטיקת עיכוב. עלינו להראות לסוריה ולעולם שאנחנו לא מוותרים. הסיבה היחידה שהגענו לנקודה זו היא החשש מתקיפה".

מועצת הביטחון של האו"ם – האולם המשופץ. AP
לדברי שר החוץ קרי, "הגענו לנקודה זו רק בגלל איום בתקיפה". היכל מועצת הביטחון/AP

שר החוץ הסורי, ווליד מועלם, אמר אתמול כי דמשק מוכנה לחשוף את אתרי הנשק הכימי שלה לנציגים מרוסיה ומהאו"ם. בראיון לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" הוסיף מועלם כי סוריה "מוכנה גם להצטרף לאמנה הבינלאומית נגד הפצת נשק כימי".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר אמש כי דמשק תעביר את הנשק הכימי שברשותה לפיקוח בינלאומי רק בתנאי שארצות הברית תבטל את תכנית התקיפה בדמשק.

בראיון לערוץ RT של הקרמלין, הוסיף פוטין כי היוזמה הרוסית תעבוד "רק אם ארצות הברית ואלו התומכות בה בנושא זה יבטיחו לוותר על שימוש בכוח, מאחר שקשה להכריח כל מדינה – סוריה או כל מדינה בעולם – להתפרק מנשק באופן חד צדדי אם שוקלים פעולה צבאית נגדה".


לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
סוריה: מוכנים לחשוף אתרי הנשק הכימי בפני האו”ם
ההצעה הצרפתית: אסד יגונה ויתפרק מנשק כימי
קרי: אם לא נפעל נגד סוריה, ישראל תהיה בסיכון


(עידכון ראשון: 04:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully