וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה קיבלה את הפשרה הרוסית: "מוכנים לפיקוח על הנשק הכימי"

שר החוץ הסורי הודיע שהוא מקבל בברכה את ההצעה שהציג עמיתו הרוסי - ושאולי תבלום תקיפה אמריקנית. על פי הדיווחים, הנשק הכימי יועבר לרשות האו"ם. ארה"ב: "נבחן את ההצעה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

סוריה קיבלה את הצעת רוסיה להעביר לפיקוח בינלאומי את הנשק הכימי שברשותה - כך אמר היום (שני) שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, ששיבח את הקרמלין שחיפש דרכים "למנוע תקיפה אמריקנית". "אנו מקבלים בברכה את ההצעה מתוך דאגה לעם הסורי ומוכנים להשתתף בוועידת ז'נבה השנייה בלי תנאים מוקדמים", אמר מועלם. סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, התייחסה לדברים בתדרוך לעיתונאים בוושינגטון ואמרה כי ארה"ב תבחן את ההצעה הרוסית.

רשת אל-ג'זירה דיווחה כי הפיקוח על הנשק הכימי יועבר לאו"ם. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר הערב כי הוא שוקל לכנס את מועצת הביטחון, שתדרוש העברה מידית של הנשק הכימי מסוריה, למקום שבו ניתן לאחסן אותו בבטחה - ולהשמידו. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הביע תמיכה בהצעה הרוסית ואמר כי "אסור שסוריה תנצל את ההצעה כהסחה טקטית".

הקרב על סוריה - כותרות אחרונות
אסד מאיים: אם תהיה תקיפה, צריך לצפות להכל
קרי: אסד יוכל להימנע מתקיפה אם יתפרק מהנשק הכימי
מטוסים בריטיים הוזנקו מקפריסין מחשש לחדירה מסוריה

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושר החוץ של רוסיה ווליד מועלם. מוסקבה, ספטמבר 2013. AP
"מקבלים בברכה את ההצעה מתוך דאגה לעם הסורי". לברוב ומועלם היום במוסקבה/AP

סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית, לא התייחסה להצעת הפשרה הרוסית, אך הדגישה את הסיבות לתקיפה אמריקנית בסוריה. "אם לא נגיב למתקפה הכימית, פירוש הדבר הוא שאזרחים נוספים ימותו", אמרה במסיבת עיתונאים שכינסה. "פירוש הדבר הוא שנפתח פתח לשימוש בכלי נשק אחרים להשמדה המונית, בין היתר מצד איראן וקוריאה הצפונית". לדבריה, "אם לא נגיב, בעלות בריתנו יהיו נתונות בסכנה. בישראל כבר הצטיידו בערכות מגן".

מוקדם יותר היום נועד שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, עם עמיתו הסורי והציע לו כי סוריה תעביר את ארסנל הנשק הכימי שברשותה לפיקוח בינלאומי ובכך תבלום תקיפה אמריקנית בשטחה. לא צויין אם מועלם הסכים להצעה במלואה, לפיה סוריה גם תשמיד את ארסנל הנשק הכימי שברשותה.

לאחר פגישתם של שני המנהיגים, אמר לברוב כי "תקיפה בסוריה עלולה להביא להתפרצות של מעשי טרור". מועלם האשים את הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בעידוד מעשי טרור, ואמר כי מדובר במעשים הדומים באופיים לפיגועי ה-11 בספטמבר. הוא צוטט באומרו כי הוא "מצדיע לעם האמריקני על התנגדותו למלחמה". לברוב אמר כי הוא צפוי להיפגש בקרוב עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, כדי "לדון בנושא הכאוב הזה", אך הבהיר כי עמדתה של מוסקבה לגבי סוריה "ידועה בהחלט ואינה נתונה לשינויים". לדבריו, רוסיה דוחה על הסף כל אפשרות לתקיפה צבאית בסוריה, וחוזה שרק משא ומתן יוכל להביא פתרון פוליטי למשבר.

היום פורסמו קטעים נוספים מראיון שהעניק נשיא סוריה בשאר אסד לרשת סי-בי-אס האמריקנית, אשר ישודר במלואו הערב. בראיון איים אסד כי ההשלכות של תקיפה אמריקנית אפשרית נגד סוריה "עשויות ללבוש צורות שונות", כולל השפעות "ישירות ועקיפות". בראיון, הראשון שהעניק הנשיא הסורי לתקשורת האמריקנית מזה כשנתיים, אמר אסד כי בנוסף לתגובה ישירה, תגובות לא ישירות יכולות לכלול "אי יציבות והתפשטות של טרור בכל האזור שישפעו על המערב באופן ישיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
דיווח על 1,300 הרוגים בסוריה משימוש בנשק כימי לכאורה. רויטרס
ילדים שנפגעו במתקפת הנשק הכימי ב-21 באוגוסט/רויטרס

קרי עצמו אמר היום כי אין פתרון צבאי למשבר בסוריה, וכי חובה לסיים את מלחמת האזרחים באמצעים פוליטיים. עם זאת, במסיבת עיתונאים שכינס בלונדון עם עמיתו הבריטי וויליאם הייג, אמר קרי כי "הסיכון שלא לפעול גדול יותר מהסיכון שבפעולה". לדבריו, אסד יוכל למנוע תקיפה בארצו אם יתפרק מהנשק הכימי שברשותו וימסור אותו לידי הקהילה הבינלאומית תוך שבוע - "אך לא צפוי שהוא יעשה זאת". כמו כן, בהתייחסו להכחשותיו של אסד, לפיהן לא עשה שימוש בנשק כימי, אמר קרי כי על אסד להציג הוכחות מוצקות לדבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully