וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת הציגה ראיות: "אסד טבח בנשק כימי, סכנה לביטחון העולם"

ראש הממשלה איירו הציג למחוקקים דוח מודיעיני הכולל תצלומי לוויין שקובעים: הטילים הכימיים שוגרו מאזורים בשליטת המשטר ונועדו לכבוש שטחים. "התקיפה הזו הייתה טקטית"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(הנשיא אובמה מודיע על כוונתו לבקש את אישור הקונגרס לתקיפה בסוריה, שלשום)

ראש ממשלת צרפת ז'אן-מארק איירו הציג הערב (שני) בפני חברי הפרלמנט דוח מודיעיני הכולל ראיות לכך שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי בפרברי דמשק לפני שבוע וחצי, באירוע שבו נהרגו לפי הממשל האמריקני 1,429 בני אדם, בהם 426 ילדים. לפי המסמכים, המשטר הסורי מחזיק ברשותו כמות גדולה של אמצעי לחימה כימיים, והוא עשה בהם שימוש שלוש פעמים מאז חודש אפריל האחרון. ממצאי הדוח קובעים כי לפחות 281 בני אדם נהרגו בשתי התקיפות שקדמו לזו ב-21 באוגוסט. אלה היו בסרקיב שבצפון המדינה, ליד העיר אידליב, ובג'ובאר שבפרברי דמשק.

מקור בממשלת צרפת אמר לסוכנות רויטרס כי הדוח, הכולל תשעה עמודים, מצביע כי המשטר הסורי הוציא לפועל תקיפה "מסיבית ומתואמת" המהווה "איום משמעותי לביטחון העולמי והלאומי". הדוח כולל תצלומי לוויין המראים כי הטילים הכימיים שוגרו מאזורים הנמצאים בשליטת המשטר, ממזרח לדמשק וממערבה, ומטרתם הייתה לפגוע באזורים הנשלטים על ידי המורדים. "בניגוד לתקיפות קודמות שבהן השתמש המשטר הסורי בכמויות קטנות של חומרים כימיים, התקיפה הזו הייתה טקטית ונועדה לכבוש שטחים", אמר המקור.

הדוח המלא בצרפתית

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
אסד מתגרה: "סוריה תתמודד עם כל תוקפנות חיצונית"
פרס: "ארה"ב תפעל בסוריה, שיקול דעת זה לא גמגום"
בדרך לתקיפה? "נושאת מטוסים אמריקנית נעה לאזור"

נפגעים מתקיפה לכאורה של נשק כימי בכפר סקבא, פרבר של דמשק. 21 באוגוסט 2013. רויטרס
מאות ילדים נהרגו. נפגעי התקיפה הכימית בפרברי דמשק, ב-21 באוגוסט/רויטרס

איירו אמר כי ארצו מעוניין בהרכבת קואליציה של מדינות שיתמכו בפעולה צבאית נגד סוריה. "לא ייתכן שלא תהיה תגובה לתקיפה הכימית", אמר. עם זאת, הוא ציין כי צרפת "לא תפעל לבד. הנשיא הולנד ממשיך בניסיונות להרכיב קואליציה ללא דיחוי". עוד אמר כי ארצו "נחושה להעניש את המשטר ולנקוט תגובה חזקה", והוסיף כי הפתרון היחיד למשבר הוא פוליטי. "החלופות הן הפלת המשטר או שחרור המדינה", הסביר.

"אנו מתכוונים להציג לחברי הפרלמנט את כל המידע שיש בידינו, שהיה עד כה חסוי, במטרה לאפשר לכל אחד מהם להבין את המציאות הבלתי נתפסת בסוריה", אמר מוקדם יותר ראש הממשלה הצרפתי. מחרתיים צפויים המחוקקים הצרפתים לדון בסוגיה, על רקע לחץ הולך וגובר לקיים הצבעה על אפשרות של מעורבות בתקיפה בסוריה.

שלשום שוחח נשיא צרפת פרנסואה הולנד עם עמיתו האמריקני אובמה, זמן קצר אחרי שהאחרון הודיע כי בכוונתו לבקש את הסכמת הקונגרס לפני תקיפה בסוריה. מארמון האליזה נמסר כי השניים רוצים לשלוח למשטר הסורי "מסר ברור" נגד שימוש בנשק כימי. "שני ראשי המדינות הסכימו כי הקהילה הבינלאומית לא יכולה לסבול שימוש בנשק כימי, שהמשטר הסורי צריך לקבל אחריות ושצריך לשלוח מסר ברור", נמסר בהצהרה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. הבית הלבן, מאי 2012. AP
שוחחו בטלפון אחרי הצהרת הנשיא האמריקני. אובמה והולנד בבית הלבן/AP

בסוף השבוע התייחס הולנד להחלטת הפרלמנט הבריטי ביום חמישי שלא להשתתף בתקיפה בסוריה. בראיון ליומון הצרפתי "לה-מונד" אמר הולנד כי הדבר לא ישפיע על רצונה של צרפת לפעול בנושא. "כל מדינה עצמאית להחליט אם להשתתף במבצע או לא. זה תקף לבריטניה כמו שזה תקף לצרפת", אמר הולנד. עם זאת, אתמול אמר שר הפנים הצרפתי מנואל וולס כי ארצו לא תפעל לבדה בסוריה אלא תמתין להחלטת הקונגרס האמריקני. "צרפת לא יכולה לצאת למבצע לבד, אנו זקוקים לקואליציה", אמר השר בראיון לתחנת רדיו מקומית.

ביום שבת פורסם סקר שהראה כי 64% מאזרחי צרפת אינם מעוניינים שארצם תשתתף בפעולה צבאית בסוריה, וכי 58% מהם אינם סומכים על הנשיא הולנד בנושא. 35% מהנשאלים אמרו כי הם חוששים שתקיפה עלולה "להצית את המזרח התיכון כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully