וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נגד המורדים: הקרב על סוריה מתחיל בבית

1.9.2013 / 12:26

הקרב האמיתי של הנשיא יהיה בגבעת הקפיטול, ועם חזרת הצירים מפגרת הקיץ הוא ייאלץ לצאת למסע שכנועים ומתנות. גם בסנאט כבר צצים כמה "מורדים". ומה יעשה אם יפסיד בהצבעה?

בגבעת הקפיטול בוושינגטון קיבלו אמש (שבת) בגאווה את הודעתו של הנשיא ברק אובמה, שאמר כי בכוונתו להיוועץ עם הקונגרס בנוגע לתקיפה הצבאית בסוריה. חברי הקונגרס נמצאים כעת בפגרה וישובו לעבודה רק ב-9 בספטמבר. בשל פיצול בקרב הדמוקרטים, אובמה יזדקק לתמיכה משמעותית מצד המפלגה הרפובליקנית כדי לאשר את התקיפה. בכירים במפלגה אמרו לכמה כלי תקשורת כי אם ההצבעה הייתה מתקיימת היום הרי שאובמה היה מפסיד, ולכן עליו לצאת ל"מסע שכנועים" ארוך.

מנהיגי הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, ג'ון ביינר ואריק קנטור, הודיעו כי "ידונו ויצביעו" בנושא אחרי שובם מפגרת הקיץ. אם תתקיים הצבעה בנושא הסורי, ייתכן שהיא תיערך רק כמה ימים לאחר מכן. גם בסנאט הודיעו שיערכו דיונים עם החזרה לעבודה, ויקיימו הצבעה בנושא "לא מאוחר מהשבוע הבא".

נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה. הבית הלבן, 31 באוגוסט 2013. AP
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמש בבית הלבן/AP

כבר בשלב זה מסתמנים "מורדים" בודדים בקרב המפלגה הדמוקרטית, שעשויים לצאת נגד עמדת מפלגתם. אחד מהם הוא הסנאטור ג'ו מנצ'ין, שנוטה פעמים רבות לערוק לצד הנגדי. ביום שישי הוא אמר כי הוא אינו רואה סיבה לצאת למבצע צבאי בסוריה, משום שאין סכנה מיידית לביטחון הלאומי של ארה"ב.

גם הסנאטור הרפובליקני הבכיר ג'ון מקיין, הנחשב בדרך-כלל לחדור רוח קרב, מבקש לסכל את תכניתו של אובמה. הוא פרסם הצהרה משותפת עם עמיתו, הסנאטור לינדסי גראהם, ואמר כי "לא ניתן לתמוך במצפון שקט בתקיפה מוגבלת בסוריה, אלא אם היא תגרום לשינוי המומנטום בשדה הקרב".

גבעת הקפיטול בוושינגטון. דצמבר 2012. רויטרס
הרפובליקנים יעשו לאובמה חיים קשים בדרך להצבעה. גבעת הקפיטול/רויטרס

בבית הנבחרים, שבו רוב רפובליקני, המצב סבוך עוד יותר, שכן הצירים נוטים להתנגד לאובמה כמעט מתוך טינה אישית. פרט להם, חברי תנועת "מסיבת התה" מתנגדים באופן נחרץ להפעלת כוח צבאי מחוץ לגבולות ארה"ב. אך גודלה של האופוזיציה עדיין אינו ברור, שכן מרבית הצירים נמצאים בחופשה ומנהיגי הרפובליקנים אינם יכולים לעשות "ספירת ראשים" לפני תום הפגרה.

מבחן קמרון

השאלה העיקרית שנותרה היא האם אובמה יוכל לצאת לתקיפה גם ללא תמיכת הקונגרס. הנשיא נחשב למפקד העליון של הצבא, אך אינו יכול - מבחינה חוקתית - להכריז על מלחמה ללא אישור הקונגרס. ואולם, בעבר הכריזו נשיאי ארה"ב על מבצעים צבאיים באמצעות צווים מיוחדים.

ב-2011 אובמה היה נתון לביקורת אחרי ששיגר את המתקפה נגד לוב בתום התייעצות מינימלית עם חברי הקונגרס. כעת, בבואו לקונגרס, אובמה נוטל סיכון מסוים, כפי שנטל ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון - שכישלונו הצורב בהצבעה בפרלמנט גרם לו לבטל את השתתפותו בתקיפה.

ואולם, במאבקי כוח קודמים בין אובמה לקונגרס – בהם המאמצים למניעת ההידרדרות מ"המצוק הפיסקלי" – הבית הלבן ונבחרי הציבור הגיעו לבסוף להבנות שמנעו שיתוק של הממשל בוושינגטון. הפעם, אפילו אם אובמה יפסיד בהצבעה, הוא עשוי לצאת למבצע הצבאי בכל מקרה, ולהאשים את הקונגרס בכשל מוסרי.

בקרב המורדים הסורים, היו רבים שהביעו אכזבה מהחלטתו של אובמה לדחות את מועד התקיפה. אחד ממפקדי "הצבא הסורי החופשי" אמר כי "הנשיא אובמה שולח מסרים סותרים. הוא הבטיח לעזור, וכעת הוא מבטיח עיכובים". בשיחה עם רשת אן-בי-סי, אמר אותו מפקד: "אם הקונגרס יצביע נגד תקיפה צבאית, משמעות הדבר היא שהאמריקנים לא רוצים לעזור לעם הסורי".

הקרב על סוריה - סיקור מיוחד:
אובמה: "החלטתי לפעול צבאית בסוריה, לאחר אישור הקונגרס"
אובמה לא הפסיד במערכה, הוא רק דחה את הקץ // פרשנות
עשרות טילים בלילה אחד: התקיפה בסוריה - תכנית הפעולה

משפחה של מורדים סורים צופה בנאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה. דמשק, 31 באוגוסט 2013. רויטרס
מורד סורי צופה עם בני משפחתו בנאום אובמה, אמש בדמשק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully