וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה שינה את דעתו על תקיפה בסוריה ברגע האחרון"

בכירים בממשל אמרו כי הנשיא תכנן תחילה לצאת לפעולה בלי אישור הקונגרס, אולם בתום התלבטות ממושכת ובניגוד לעמדת יועציו החליט אחרת. המשמעות: דחייה של עשרה ימים לפחות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

החלטתו של נשיא ארצות ברק אובמה לקבל את אישור הקונגרס לפני תקיפה בסוריה התקבלה "ברגע האחרון" – כך לפי בכירים בממשל האמריקני. לדבריהם, אובמה תכנן תחילה להוציא לפועל פעולה צבאית בסוריה מבלי לקבל את אישור הקונגרס לכך, אולם בלילה שבין שישי לשבת הודיע ליועציו כי שינה את דעתו בנושא. אותם בכירים אמרו כי הנשיא האמריקני קיבל את ההחלטה בניגוד לעמדת יועציו לביטחון לאומי, שסברו כי עליו לפעול ללא קבלת אישור מהמחוקקים. כמו כן, לדבריהם, אובמה התחבט רבות בסוגיה בימים האחרונים, ואת ההחלטה הסופית שאותה מסר הערב קיבל בתום דיון ממושך עם ראש סגל הבית הלבן דניס מקדונו.

חוקת ארצות הברית אמנם מקנה לקונגרס את הרשות להכריז על מלחמה, אולם מאז מלחמת העולם השנייה, אז מימש הקונגרס את סמכותו והורה לצבא להתערב במלחמה, נהגו רבים מנשיאי ארצות הברית לצאת למלחמה ולמבצעים צבאיים ללא אישור הקונגרס, מתוקף סמכותם החוקתית כמפקדים העליונים של הצבא. כך לדוגמה החליט הנשיא לשעבר ביל קלינטון על תקיפה אווירית בקוסובו ב-1999.

תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות:
אובמה: "החלטתי לפעול צבאית בסוריה, לאחר אישור הקונגרס"
בראשון: תדרוך מסווג על סוריה לחברי הקונגרס בארה"ב
חשש: ג'יהאד עולמי ינצל המצב בסוריה וישגר טילים
עשרות טילים בלילה אחד: התקיפה בסוריה - תכנית פעולה

גופות של ילדים שמתו לכאורה משימוש בנשק כימי על ידי צבא סוריה ליד דמשק, 21 באוגוסט 2013. רויטרס
קורבנות המתקפה הכימית בדמשק ב-21 באוגוסט/רויטרס

משמעות ההחלטה לנסות לגייס את תמיכת חברי הקונגרס היא דחייה של פעולה בסוריה בעשרה ימים לפחות, שכן המחוקקים האמריקנים נמצאים בפגרת קיץ עד ליום שני הבא, 9 בספטמבר, ולפי שעה לא ידוע על כוונה לכנס אותם לפני כן. יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, העריך הערב כי הבית ידון בהצעה לפעולה צבאית נגד משטר אסד בשבוע שיחל ב-9 בספטמבר, יום השיבה מהפגרה.

"תוך התייעצות עם הנשיא, אנו צופים שהבית ישקול את הצעד בשבוע של ה-9 בספטמבר", אמר היו"ר ביינר בהצהרה משותפת עם מנהיגי בית הנבחרים. "בהתאם לחוקה, האחריות ליציאה למלחמה נמצאת בידי הקונגרס. אנו שמחים שהנשיא מחפש אישור לכל פעולה צבאית בסוריה בתגובה לשאלות חשובות וממשיות שהועלו. זה מספק לנשיא זמן להסביר את הנושא לקונגרס ולעם האמריקני". גורם בכיר בבית הלבן אמר לאחר הודעת אובמה כי הממשל מאמין שהקונגרס יצביע בעד הצעד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטוס קרב אמריקני מדגם הארייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום רביעי הקרוב צפוי הנשיא אובמה להגיע לביקור ראשון בשבדיה, ולאחריו להמשיך לוועידת ה-G20, שתתקיים בימים חמישי ושישי בסנט פטרסבורג שברוסיה. גורמים רשמיים בוושינגטון אמרו כי אובמה צפוי לנצל את ההזדמנות על מנת לדון עם מנהיגים של מדינות שונות בסוגיה הסורית.

הערב הבהיר אובמה כי הוא מעוניין להוציא לפועל פעולה צבאית בסוריה. בנאום שנשא בגן הוורדים שבבית הלבן, אמר כי אין מדובר ב"תקיפה בלתי מוגבלת בזמן או עם 'מגפיים על הקרקע'". באשר ללוח הזמנים המתוכנן, ציין כי יו"ר המטות המשולבים, גנרל מרטין דמפסי, עדכן אותו כי הצבא האמריקני "מוכן לתקיפה מתי שנרצה בכך. זה יכול לקרות מחר או שבוע הבא או בתוך חודש, ואני מוכן לתת את הפקודה", הוסיף. יחד עם זאת, אובמה אמר כי החלטתו טעונה את אישור הקונגרס, על אף שאינו מחויב לכך. "חברי הקונגרס רוצים שקולם יישמע ואני מסכים עם זה", אמר.

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל בירך על דברי אובמה, ואמר כי נשיא ארצות הברית, כמפקד הצבא, "תמיד חזק יותר כאשר הוא זוכה בתמיכת הקונגרס". מנגד, זמן קצר אחרי הנאום נשמעו גם קולות שהתנגדו באופן גורף לפעולה מוגבלת כמו זו שאליה התייחס הנשיא האמריקני. הסנאטורים הרפובליקנים ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם פרסמו הצהרה ובה נאמר כי אינם יכולים "לתמוך בתקיפה מבודדת בסוריה שאיננה חלק מאסטרטגיה שביכולתה לשנות את המצב בשדה הקרב, להדיח את בשאר אסד מכס הנשיאות ולשים סוף למלחמה, המהווה איום הולך וגדל על הביטחון הלאומי שלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קיבל החלטה המנוגדת לזו של יועציו. אובמה, סגנו ביידן, שר החוץ קרי ובכירי ממשל נוספים, היום בוושינגטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הערב שוחח אובמה עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד. לדברי גורם המקורב להולנד, הנשיא הצרפתי שב על עמדתו באוזני עמיתו האמריקני והבהיר את נחישותו להעניש את המשטר בסוריה על המתקפה הכימית ב-21 באוגוסט. באשר להחלטת אובמה לבקש את אישור הקונגרס, דבר שמשמעו דחייה של התקיפה, אמר הולנד גם כי יש "לכבד את העובדה שלכל מדינה קצב פעולה משלה. חשוב לאמריקנים לקבל 'אור ירוק' מהקונגרס".

(עדכון ראשון: 23:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully