וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלות הפתוחות: מתי ארה"ב תתקוף, וכמה חזק?

30.8.2013 / 22:10

אובמה אמנם הצהיר כי מדובר במבצע שאינו קרקעי, אך ברור שכדי לחזק את ההרתעה ארה"ב תידרש לתקוף יותר מבסיס אחד. במערכת הביטחון מאמינים שיקבלו איתות מארה"ב לפני התקיפה

משדר מיוחד - לקראת תקיפה אמריקנית בסוריה

LIVE

הדרג הבכיר של מערכת הביטחון בישראל עקב בדריכות אחר דבריהם של הנשיא האמריקני ברק אובמה ושל שר החוץ ג'ון קרי שבמהלכם הוצג ה"אקדח המעשן" לגבי התקיפה הכימית בסוריה, והובהר כי פניה של ארצות הברית למבצע ממוקד ואווירי. מההצהרות האמריקניות נותרו שתי שאלות פתוחות: מועד פתיחת המתקפה האמריקנית ומטרתה הסופית.


כל העדכונים האחרונים בלייב בלוג של וואלה! חדשות

קרי היה עסוק במהלך נאומו בביסוס הטיעונים האמריקניים לכך שאכן נעשה שימוש בנשק כימי, וטען שבשונה משנת 2003, ערב יציאת ארצות הברית למלחמה בעיראק, מחזיק המודיעין האמריקני במידע אמין, רחב ובעל ערך רב לתהליך קבלת ההחלטות שיוביל למבצע. קרי דילג באלגנטיות על המבוכה שיצרה בריטניה - השותפה הוותיקה וכמעט הקבועה של ארצות הברית, שהודיעה כי איננה מתכוונת ליטול חלק בתגובה צבאית, אך מנגד חידד את שותפיו לקואליציה ובהם אוסטרליה, צרפת, הליגה הערבית ומדינות נוספות שבחר לא לציין את שמן. אובמה מצדו הבהיר הערב כי כל פעולה צבאית תהיה "צרה ומוגבלת", והוסיף כי זו תהיה מערכה קצרה, שבמהלכה "לא ידרכו חיילים אמריקנים על הקרקע".

רימון עשן סמיך במזרח התיכון

במערכת הביטחון בישראל היו עסוקים בימים האחרונים בניתוח הכוונות האמריקניות והעלו קשת של תרחישים אפשריים בנושא. התרחיש הצר כלל פעולה נקודתית אמריקנית נגד בסיסים המכילים את מאגרי הנשק הכימי ברחבי סוריה, כולל בסיסים לנשק מפר איזון במזרח התיכון, כמו טילי היאחונט, בסיסי סקאד ומערכי הגנה אוויריים. התרחישים המורכבים והקיצוניים כוללים מתקפה רחבה על משטרו של אסד, כולל פגיעה בבכיריו.

מנאומו של קרי קשה היה להבין לאן ארצות הברית מכוונת, אך עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שהנאום כלל דגשים לא רק נגד המשטר הסורי ובכיריו אלא כוון באופן ישיר לאסד על פשעים שביצע נגד עמו - אף שלא נראה כי הוא עצמו מוגדר כיעד. קרי השליך רימון עשן סמיך מאוד לתוך המזרח התיכון והטיל ערפל כבד על שתי השאלות המרכזיות שצוינו, אך מה שברור הוא, שלנוכח המגמה הגוברת בכלי התקשורת בארצות הברית והתדירות שבה מופיעים בכירים אמריקניים ומגיבים על המתרחש בסוריה יהיה קשה להחזיר את החרב הארוכה של ארצות הברית לנדן.

בתום הצהרות שונות ומתלהמות שניתנו במהלך השבוע על ידי בכירים אמריקניים ששיאם הגיע הערב בנאומם של קרי ואובמה, יהיה חייב הבית הלבן להפגין את עוצמתו ולחזק את הרתעתו שנשחקה לאור גרירת הרגליים בחודשים האחרונים. ארה"ב תהיה מוכרחה לצאת לתקיפה רחבה בסוריה ולא נקודתית, כפי שניתן היה לחשוב עד כה.

למרות ההתחייבות של אובמה כי נעלי חיילי ארה"ב לא ידרכו על אדמת סוריה, מבינים בוושינגטון כי עיני רוסיה, איראן ומדינות נוספות נשואות אליהן. על כן ניתן להניח כי המתקפה של ארה"ב תהיה משמעותית ותהדהד היטב בכל המזרח התיכון - עד ללשכתו של נשיא איראן חסן רוחאני.

אסד מסוגל למהלכים קיצוניים?

למרות הדברים של אובמה שלא יהיו חיילים על הקרקע, עדיין נשארת כאמור תעלומת ההיקף. החשש בישראל ובמערב הוא שאם אסד יהיה עם גבו אל הקיר הוא יבצע מהלכים קיצוניים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תרגיל צבאי בגולן 28 באוגוסט 2013. רויטרס
ישראל שומרת על כוננות גבוהה. כוחות צה"ל בגולן/רויטרס

במערכת הביטחון בישראל עברו לדריכות גבוהה בסוף השבוע בכלל המערכים: בגבולות המדינה בזירה הצפונית (לבנון וסוריה), בתגבור כוחות מיוחדים עקב חשש מפיגועים שינסו להסית את תשומת הלב האזורית מהמתרחש בסוריה אל גבולות מדינת ישראל - ובהעלאת רמת הכוננות בקהילת המודיעין על מנת לזהות שינוי צבאי בסוריה ובלבנון עקב חשש שהסורים או חיזבאללה ינסו להקדים פעולה צבאית אמריקנית במתקפת טילים על ישראל. במהלך ביקור באימון חטיבתי של הצנחנים אמר הרמטכ"ל גנץ: "מבחינתנו, עדיף שיישאר שקט, אבל היה ולא יישאר שקט, נצטרך להיות מאוד מאוד מקצועיים, מאוד מאוד נחושים".

הרמטכ"ל בני גנץ מבקר בתרגיל חטיבתי של הצנחנים ברמת הגולן. דובר צה"ל
"עדיף שיישאר שקט". גנץ ברמת הגולן, היום/דובר צה"ל

במקביל - נרשמה העלאה במוכנות של פיקוד העורף לאפשרות של נפילות טילים בעורף המדינה, ובהתאם לכך הועלה רמת הכוננות של טייסות הקרב בחיל האוויר ומערכי הגילוי וההתרעה.

גורמי ביטחון בישראל אמרו שקיבלו התחייבות למתן התרעה מספקת לפני פתיחת המבצע, שכדבריו של קרי, יחל על פי האינטרסים של ארצות הברית, תוך כדי רמיזה לכך שפעולות שמבצעות מדינות כמו רוסיה לא ימנעו מאמריקה להעניש את אסד על השימוש בנשק להשמדה המונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully