וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה - האחראי ישלם

27.8.2013 / 0:03

שר החוץ ציין שהנשיא אובמה מאמין שהאחראי למעשים חייב לשאת בתוצאות. הבית הלבן הודיע כי אובמה דן בפעולות צבאיות אפשריות. הגרדיאן: "מטוסי קרב הגיעו לבסיס בקפריסין"

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, התייחס אמש (שני) למתקפה האחרונה לכאורה בנשק כימי בסוריה ואמר כי המראות הקשים "צריכים לזעזע את כל המצפונים בעולם". קרי ציין כי הנשיא ברק אובמה טרם החליט כיצד להגיב אך הדגיש בהצהרה בפני עיתונאים: "שלא תהיה טעות – הנשיא אובמה חושב שמי שאחראי למעשים חייב לשאת בתוצאות. אין דבר יותר רציני מזה ואין דבר שמקבל יותר תשומת לב".

זמן קצר אחר כך אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בתדרוך עיתונאים בוושינגטון כי הנשיא אובמה דן בפעולות צבאיות אפשריות בעקבות ההסלמה במצב בסוריה. לדבריו, אובמה דן באפשרויות הללו בעקבות השימוש בנשק הכימי שנעשה נגד אזרחים סורים בפרבר של דמשק בשבוע שעבר, תוך התחשבות באינטרסים ארוכי הטווח של ארצות הברית.

בתוך כך, הלילה הודיעה מחלקת המדינה כי ארה"ב ביטלה את הפגישה שתוכננה להתקיים מחר בין גורמים דיפלומטים בכירים מארצות הברית ורוסיה, לאור "הדיונים המתמשכים" בנושא המתקפה הכימית בסוריה. הפגישה תוכננה לעסוק בהכנות לוועידת השלום שמטרתה לסיים את מלחמת האזרחים בסוריה. "נעבוד עם עמיתינו הרוסים כדי לקבוע מועד חדש לפגישה", אמר גורם אמריקני בכיר, והוסיף כי התקיפה הכימית בסוריה המחישה את הצורך "בפיתרון פוליטי יציב" בסוריה.

בד בבד, דיווח הלילה ה"גרדיאן" הבריטי כי מטוסי קרב ואספקה צבאית החלו להגיע לבסיס הצבאי של בריטניה בקפיריסין, כ-150 קילומטרים מחופי סוריה, סימן להיערכות מוגברת לקראת תקיפה צבאית נגד משטר אסד. על פי הדיווח, עדי ראייה סיפרו כי הם ראו במקום מטוסי תובלה מחלונות תא הטייס שלהם, ומטוסי קרב שלהערכתם הגיעו מאירופה על מסכי הרדאר שלהם.

פקחי האו"ם בדרכם לבחון את אתרי ההפצצה שבהם נעשה לכאורה שימוש בנשק כימי, ליד דמשק. סוריה, 26 באוגוסט 2013. רויטרס
חמישה ימים סרב המשטר הסורי לתת גישה לפקחים. רכבי האו"ם בסוריה/רויטרס

בהצהרה אתמול בפני עיתונאים במחלקת המדינה האמריקנית ציין קרי כי בנוסף לבדיקה שמתקיימת בשטח, ההבנה של האמריקנים באשר למה שקרה בסוריה "מבוססת על עובדות, מצפון והיגיון". לדברי קרי, "מספר הקורבנות, התסמינים של הפצועים, הבדיקות הראשונות על הקרקע, כולם מצביעים על כך שהתמונות אמיתיות, שהיה שימוש בנשק כימי בסוריה. עוד אנו יודעים שהמשטר הסורי עשה שימוש בנשק כימי". קרי ביקר את ההתמהמהות של המשטר הסורי במתן גישה לפקחי האו"ם לבחון את האתרים שדווח כי בוצעו בהם תקיפות כימיות: "האנושיות שלנו נפגעת לא רק מהפשע הזה, אלא גם מהניסיון הציני להסתיר אותו. בכל הזדמנות, השלטון ניסה לפגוע בשיתוף הפעולה עם העולם. דיברתי עם שר החוץ הסורי והבהרתי לו שאם אין להם משהו להסתיר, התגובה שלהם צריכה להיות מידית. במקום זאת, חמישה ימים סירב המשטר הסורי לתת גישה לפקחי האו"ם. במקום זאת, הם הסתירו והרסו ראיות. זו אינה התנהגות של שלטון שרוצה להוכיח שלא השתמש בנשק כימי".

כמו כן, סיפר קרי כי לאחר שקיים סבב שיחות עם שרי חוץ מרחבי העולם, שב וצפה בסרטונים מהמתקפה האחרונה שתועדה סמוך לדמשק. "קשה היה לי להוציא מראשי את התמונה של אב המחזיק בבנו המת, כשכאוס סביבו. סבל אנושי שאי אפשר להתעלם ממנו או לשכוח אותו". קרי ביקר את האמירות לפיהן אפשר שמדובר באירוע מבוים: "כל אחד שחושב שמתקפה כזו יכולה להיות מזויפת, צריך לבדוק את המצפון שלו. מה שיש לנגד עינינו הוא אמיתי".

עוד הוסיף שר החוץ האמריקני כי העולם המתורבת החליט "שאין להשתמש בנשק שכזה כלל. גם מדינות שלא הסכימו על דבר, הסכימו על זה. יש סיבה שהקהילה הבינלאומית קבעה סטנדרטים מסוימים. יש סיבה שהנשיא אובמה הבהיר שאסור להפר את הנורמה הבינלאומית הזו. כל המדינות של כל האומות חייבות לראות שיש השלכות על השימוש בנשק כימי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

רוסיה הזהירה את ארה"ב לא ללכת ב"נתיב המסוכן"

דבריו של קרי מגיעים שעות בודדות לאחר הצהרתו של מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב, שהזהיר את מעצמות המערב מפני כל התערבות צבאית בסוריה והדגיש כי יציאה למבצע ללא אישור האו"ם תהיה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי. "השימוש בכוח ללא אישור מועצת הביטחון של האו"ם יהיה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי", אמר לברוב במסיבת עיתונאים בה התייחס להאשמות של כוחות המורדים בסוריה כי צבא אסד עשה שימוש בנשק כימי.

לברוב אף הוסיף כי למוסקבה אין כוונה להיגרר לעימות צבאי בגלל מלחמת האזרחים בסוריה, ושוושינגטון ובנות בריתה יחזרו על "שגיאות העבר" אם הן יתערבו בענייניה של סוריה. הוא קרא למערב שלא ללכת ב"נתיב המסוכן" בו הלכו כמה פעמים בעבר, והוסיף: "אין לנו תכניות לצאת למלחמה עם אף אחד". "אם מישהו חושב שהפצצת והריסה התשתית הצבאית של הצבא הסורי תותיר את שדה הקרב עם יתרון למתנגדי המשטר – זו אשליה", דברי לברוב.

(עדכון ראשון: 21:55)

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות
”ישראל יודעת ב-100% שצבא אסד השתמש בנשק כימי”
סוריה: במקרה של מתקפה - נכוון את האש כלפי ישראל
בכיר איראני: הציונים - הקורבן הראשון של מלחמה בסוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully