וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדליף מסמכי ויקיליקס ברדלי מנינג נידון ל-35 שנות מאסר

21.8.2013 / 17:30

בית משפט צבאי גזר עונש קל יחסית על ברדלי מנינג, שהורשע ב-20 סעיפי אישום - בהם גניבה וריגול, לאחר שהדליף 700 אלף מסמכים סודיים. הוא גם הודח מהצבא והורד לדרגת טוראי

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

ברדלי מנינג, החייל האמריקני שהדליף 700 אלף מסמכים סודיים לאתר ההדלפות "ויקיליקס", נידון הערב (רביעי) ל-35 שנות מאסר. מנינג הורשע בחודש שעבר במרבית האישומים שהוגשו נגדו (20), בהם מעשי ריגול וגניבה, אך זוכה מהאישום החמור ביותר - סיוע לאויב. השופטת הצבאית, קולונל דניס לינד, יכולה הייתה לשלוח את החייל המדליף לתקופה של עד 90 שנות מאסר, אך התביעה דרשה 60 שנים – מה שהופך את גזר הדין למפתיע במיוחד. בנוסף, מנינג הורד לדרגת טוראי והודח מהצבא עם סעיף קלון. בוויקיליקס טענו כי מדובר ב"ניצחון אסטרטגי".

טוראי ברדלי מנינג, המאשם בהדלף מסמכים מסווגים לאתר ויקיליקס. AP
"מצטער שפגעתי בארה"ב". מאנינג, בחודש שעבר/AP

מנינג, טוראי ראשון בן 25, הואשם בהדלפת המסמכים הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. תומכיו היללו אותו כמי שחשף את המבצעים הסודיים של המדינה מעבר לים. השופטת לינד, דחתה את בקשת ההגנה למחוק את האישום בסיוע לאויב. לדבריה, הכשרתו של מנינג כמנתח מודיעין זוטר לימדה אותו ששחרור מידע סודי בפומבי מהווה סיכון לביטחון הלאומי של ארצות הברית. עם זאת, היא זיכתה אותו מהעבירה.

מנינג, ששירת בעיראק, העביר לידי ג'וליאן אסאנג' ואתר ויקיליקס עשרות אלפי מסמכים ממאגרי המידע המסווגים של הצבא האמריקני על תקריות בעיראק ובאפגניסטן. כמו כן, הוא הדליף סרטון מ-2009, בו נראית הפצצה אמריקנית באפגניסטן, שגרמה למותם של אזרחים ועיתונאים.

במהלך משפטו הודה מנינג בעשרה מבין 21 סעיפי אישום. ההגנה קיוותה שהיחס החמור לו זכה בחודשים הראשונים לאחר מעצרו, כולל בידוד והפשטה מבגדים בלילה בימים הראשונים, יקל על עונשו, אך בסופו של דבר הדבר הביא לקיצור תקופת המאסר שלו רק ב-112 ימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
איור מתוך משפטו של החייל המדליף בראדלי מאנינג. AP
איור מתוך משפטו של מאנינג/AP

בשבוע שעברה התנצל מנינג על מעשיו. בפניה לשופטת הצבאית, דניז לינד, אמר: "כשפעלתי, האמנתי שאני עומד לעזור לאנשים, לא לפגוע בהם (...) הבנתי את מעשיי ואת ההחלטות שקיבלתי, אך לא את ההשלכות הרחבות שלהן. למדתי וכעת אני מבקש לבנות מחדש את חיי".

אחת מהשורות בהצהרה שהקריא גרמה אכזבה מסוימת למי שתמכו בו מטעמי אידאולוגיה. הטוראי הצעיר אמר כי "במבט לאחור, אני מתקשה להבין כיצד לעזאזל חשבתי שאני, כאנליסט צעיר, יכולתי להאמין שאוכל לשנות את העולם לטובה".

במהלך הדיונים במשפט נודע כי אחד ממפקדיו הקודמים של מנינג שוחח עמו בדואר האלקטרוני בעניין זהותו המינית. התביעה חשפה כי מנינג שלח למפקד תמונה, בה הוא חובש פאה בלונדינית ומרוח בליפסטיק אדום.

עדי ראייה מטעם ההגנה עסקו גם הם בזהותו המינית של מנינג, וסיפרו לבית המשפט כי ההומוסקסואל הצעיר היה נתון ללחץ נפשי עצום כששירת בעיראק, בין היתר בשל מאבקו בבעיות נפשיות שונות. פסיכולוג צבאי אמר כי מנינג הציג בפניו תצלום שבו הוא לבוש כאישה, ואמר כי מנינג סיפר שהוא קיווה שקריירה צבאית תעזור לו "להיפטר מזה". במקביל, נודע כי מפקד אחר של מנינג התיר לו להמשיך לעסוק בעבודה מסווגת, חרף תלונותיו על בעיות נפשיות שחווה. זאת, מכיוון שהיחידה סבלה ממחסור בכוח אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully