וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על המו"מ: "השלום אפשרי, קושי רב לפנינו"

נשיא ארה"ב בירך את ישראל והפלסטינים לרגל חידוש השיחות בוושינגטון, שייפתחו הערב בארוחה חגיגית. "נסייע להגיע למטרה של שתי מדינות". קרי מינה את אינדיק לשליח המיוחד

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה בירך הערב (שני) על חידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל ופלסטינים והגדיר את הפגישה הצפויה בין השרה האחראית למשא ומתן ציפי לבני לממונה עליו בצד הפלסטיני, סאיב עריקאת, "צעד מבטיח קדימה, למרות שצפויים קשיים רבים ומלאכה רבה בהמשך".

"במהלך ביקורי בחודש מרץ באזור, ראיתי במו עיני את הרצון לשלום בשני הצדדים - הפלסטיני והישראלי", אמר הנשיא, "הדבר חיזק את אמונתי כי השלום אפשרי והכרחי". אובמה הודה לשר החוץ ג'ון קרי על מאמציו "חסרי הלאות" עם הצדדים לייצב בסיס לחידוש השיחות ושיבח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על נכונותם לחדש את המשא ומתן לשלום. לדבריו, האתגר הקשה ביותר במגעים הנוכחיים עוד לפנינו. "אני מקווה ששני הצדדים ייגשו לשיחות הללו ברצון טוב, בנחישות - וכשהם ממוקדי מטרה. ארצות הברית עומדת מוכנה לסייע להם לאורך המו"מ כשהיעד הוא שתי מדינות החיות בשלום זו לצד זו".

קרי מינה את השגריר לשעבר לישראל לשליח המיוחד למו"מ

שעה קלה מוקדם יותר הודיע שר החוץ קרי על מינויו של השגריר לשעבר בישראל, מרטין אינדיק, לתפקיד השליח המיוחד למשא ומתן הישראלי-פלסטיני. קרי הודיע על המינוי בחדר התדרוכים של משרד החוץ האמריקני – שם יארח הלילה את צוותי המו"מ הישראלי והפלסטיני לארוחת איפטר (שבירת צום בימי הרמאדן), לקראת הפתיחה הרשמית של השיחות בין הצדדים מחר.

"לקח שעות רבות ולא מעט נסיעות, לאפשר את חידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים", אמר קרי בנאום ההכרזה על מינוי אינדיק. "צוותי המו"מ בדרך לוושינגטון כעת", הוסיף שר החוץ. הוא הוסיף שהצוותים יכולים לחוש "ברי מזל" בשל העובדה שהם ילוו באופן צמוד על ידי דיפלומט הוותיק אינדיק, ששימש בתור שגריר ארה"ב לישראל בשתי קדנציות. עוד הכריז קרי כי סגנו של אינדיק, יהיה פרנק לוונסטיין - שייצג את שר החוץ בשטח מאז תחילת המאמצים לחדש את המו"מ.

"אינדיק מביא לתהליך הכרה עמוקה של הסכסוך ושל הדיפלומטיה האמריקנית במזרח התיכון, הוא הפך את נושא השלום למשימת חייו", אמר קרי על אינדיק. "הוא יודע כמה זה חשוב לעשות את זה נכון. זה לא יהיה קל ולא יקרה בן לילה, אך יש דרך קדימה ועלינו להתקדם בה בדחיפות. מרטין שותף לאמונתי שאם המנהיגים בשני הצדדים ימשיכו לגלות מנהיגות חזקה, אז השלום אפשרי".

הנשיא אובמה שיבח אף הוא את המינוי של אינדיק ואמר: "אני מרוצה מכך שהשגריר לשעבר אינדיק יוביל את הצוות האמריקני לשיחות, בתור השליח המיוחד לנושא. אינדיק מביא עמו את הניסיון הייחודי שלו בתפקיד – שיאפשר לו לתרום מיידית לצדדים, שעה שהם מתיישבים למו"מ קשה, אך הכרחי".

"ההשלכות של לא לנסות יהיו קשות"

אף שהקדיש לנושא לא פחות משישה ביקורים במזרח התיכון מאז כניסתו לתפקיד בתחילת השנה, טרח קרי טרח להדגיש את תפקידו של הנשיא האמריקני ברק אובמה בהנעת התהליך. "המאמץ החל עם ביקורו ההיסטורי של הנשיא אובמה בירושלים וברמאללה בחודש מרץ. ללא היוזמה והמחויבות שלו, לא היינו כאן היום", אמר. "הנשיא הדריך אותי לחדש את השיחות האלה והבהיר מה הציפיות שלו מהתהליך. זה גם דרש מנהיגות אמיצה של ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרשות אבו מאזן, ואני משבח את שניהם".

קרי הודה גם לתרומתם של שרת המשפטים ציפי לבני והמתווך הפלסטיני הראשי סאיב עריקאת, "שהתמודדו בקשיחות מול הביקורת בבית".

למול האופטימיות שבהנעת השיחות אחרי קיפאון של כארבע שנים, דאג שר החוץ להנמיך ציפיות ולהזהיר שמדובר בתהליך קשה. "אם זה היה קל, זה היה קורה כבר מזמן", אמר. "אנו מחפשים פשרות הגיוניות בסוגיות קשות, סמליות וטעונות רגשית. זה יהיה קשה, אך ההשלכות של לא לנסות יהיו עוד יותר קשות".

אינדיק, שעזב לצורך ביצוע המשימה שהוטלה עליו את תפקידו בתור סגן נשיא מכון ברוקינגס (ארגון למחקר מדיניות חברתית), החמיא לקרי על מאמציו הבלתי נלאים – וגם לאובמה שכבר בנאומו בבנייני האומה אמר: "השלום הכרחי, צודק ואפשרי". "אדוני שר החוץ, הוכחת שהוא צדק, שזה אפשרי", אמר. "הייתי בטוח בכך במשך 40 שנה, מאז שחוויתי את כאב מלחמת יום כיפור בתור סטודנט צעיר בירושלים. לקחת על עצמך אתגר כשרוב האנשים חשבו שזו משימה בלתי אפשרית, וקידמת אותה עם להט ויצירתיות. מדובר באתגר מרתיע ובמשרה ענווה, אך לא יכולתי לעמוד בפניו".

אינדיק סיפר שלפני 15 שנים שאל אותו בנו ג'ייקוב, האם כבר יש שלום במזרח התיכון. "במשך 15 שנה, הייתי יכול להגיד לו 'עוד לא'. אולי, אדוני שר החוץ, עם מנהיגותך, נהיה מסוגלים לעשות את זה ולענות 'כן' לא רק לג'ייקוב, אלא גם לישראלים ולפלסטינים הצעירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully