וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב סתיו מכיר בכישלון ומבטיח: "אלחם מבחוץ"

26.7.2013 / 14:15

למרות ההפסד במרוץ לרבנות, הרב סתיו חש הקלה. "העם פספס הזדמנות לשינוי", אמר. הוא הבהיר שלא יתמודד שוב לתפקיד והזהיר מההגמוניה החרדית: "שולטים עבור ג'ובים וכסף"

הרב דוד סתיו, מועמדה המועדף של הבית היהודי שהפסיד בבחירות לרבנות הראשית, נראה הבוקר עייף מאוד אך ניכרת על פניו ההקלה. חרף הכישלון במרוץ לתפקיד הרב הראשי האשכנזי - שכלל לא מעט השמצות נגדו גם מהציבור הדתי-לאומי ממנו הוא מגיע, וגם כמובן מהציבור החרדי, הוא האמין עד הרגע האחרון בסיכוייו. בראיון לוואלה! חדשות מביתו שבשוהם - טען הרב כי הוא לא פעל מאינטרס אישי אלא לטובת עם ישראל. "ברמה הציבורית זה חבל. חבל שהחברה הישראלית פספסה הזדמנות לשינוי בגלל עסקנים פוליטיים של מפלגות שוליים (המפלגות החרדיות ש.ב.) ששולטות במערכת הזו. מדובר בפספוס של הזדמנות לחבר את החברה הישראלית ליהדות", אמר.

את ה"אשמה" הטכנית באי-בחירתו הטיל הרב על הגוף הבוחר. "קבוצות פוליטיות שונות הן אלה שהכתיבו את התוצאות. ברגע שקבוצה אחת שולטת עשרות שנים במערכת הרבנות, היא יכולה להשפיע על הבחירה", הסביר. לדבריו, השליטה החרדית מונעת מתוך אינטרסים כלכליים ואישיים. "מדובר בשליטה בשביל ג'ובים, בשביל כספים בכשרות – ובשל אינטרסים נוספים שיש להם, ואני לא מתכוון רק לבד"ץ בית יוסף. השאלה היא האם אנחנו רוצים רבנים ורבנות שיבטיחו אינטרסים לקבוצות מסוימות או רבנות שתייצר כשרות לכל עם ישראל, רבנות שתקל ותפתח את כל החסמים הבירוקרטיים", תהה.

אף שהוא ברך את הרבנים החדשים שנבחרו, דוד לאו ויצחק יוסף – הוא הזהיר כי השליטה החרדית ברבנות תימשך שנים רבות. "השליטה במוסדות התורה במדינת ישראל תהיה בידי החרדים, אלא אם כן הכנסת תפקיע זאת מהם בחקיקות מסוימות", אמר והוסיף כי לראייה – אם הקואליציה הנוכחית לא הצליחה לחולל שינוי, קל וחומר שאחרות לא יצליחו.
לדברי סתיו, השליטה של גורמים אלו באה לידי ביטוי גם במהלך המרוץ, שעה שנציגים מהגוף הבוחר קיבלו איומים מאלמונים. "לא פעם ולא פעמיים אחרי שנפגשתי עם רב מסוים - הוא קיבל טלפונים מאיימים שאמרו לו שאם הוא ימשיך להיפגש איתי, הוא לא יוכל יותר להיכנס למשל למוסדות הרב שטיינמן. אחרים פחדו ממה ייכתבו עליהם בעיתון 'יתד נאמן'. אנשים מתחום המשפט קיבלו טלפונים מלקוחות שלהם שאמרו שיפסיקו לרכוש את שירותם. אם בן אדם מפחד להיפגש איתי בגלל מה שיגידו עליו או מה ייכתב עליו בעיתון, אז יש לעולם התורה בעיה גדולה מאוד".

הפיצול שהזיק

סתיו לא מחפש אשמים ומקבל על עצמו את תוצאות הבחירות, אך מציין שהפלגנות בציבור הדתי לאומי תרמה לכישלון. "אני לא רוצה לנתח את זה ברמה הפוליטית, אני מניח שהפוליטיקאים ינתחו ויבינו איפה הייתה הטעות. אני לא אדם פוליטי ואני לא רוצה לעסוק בזה. ללא ספק הפיצול בתוך הציונות הדתית ודאי הזיק. יש אנשים בתוך הבית היהודי שפעלו לא להצביע לי ולהצביע לרב שפירא וזה ידוע". במהלך הבחירות הסתובבו מספר חברי כנסת ושרים של הבית היהודי בין הנציגים ועשו עוד ניסיון כדי לשכנע אותם במי עליהם לבחור. אחד השרים היה שר השיכון אורי אריאל שלאורך כל הדרך פעל נגד מינויו של סתיו.

הרב דוד סתיו בבחירות לרבנות הראשית. יולי 2013. נועם מושקוביץ
סתיו אחרי היוודע ההפסד/נועם מושקוביץ

לצד התחושות הקשות שנבעו ממערכת הבחירות וממראה הרבנות, הרב סתיו רוצה להאמין שהרבנים הראשיים יפעלו למען עם ישראל. אם זה לא ייקרה, הוא מבטיח להמשיך ולהיאבק מבחוץ. "הכל תלוי במה שהם יעשו, וכיצד יפעלו. אם נראה שהם רוצים לפתוח דף חדש ולייצר רבנות ממלכתית לעם כולו, ידנו תהיה מושטת לעזרתם", הצהיר והתריע מנגד כי "אם הרבנות תיכנע לתכתיבים פוליטיים של עסקנים חרדיים - לא נהסס לפעול נגדה, כפי שצהר עשתה עד היום. הכל כדי לקרב את עם ישראל ליהדות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"לא עוד"

"אני מכיר את הרב לאו ומעריך אותו, את הרב יוסף לא יצא לי להכיר אבל אני מאמין שהם רוצים לטובת עם ישראל. אני רק מקווה שהם יפעלו ללא השפעת העסקנים החרדים. אני חייב לציין בצער שלפי היכרותי את אופן ההתנהלות במקומות הללו, אני לא בטוח שהם יצליחו לפעול על פי דעתם.

לאחר מספר ימי מנוחה והתאוששות מהמרוץ, מתכנן סתיו לחזור לפעילות מלאה כרבה של שוהם וכיו"ר ארגון צהר. "כל מה שעשינו עד היום, נכפיל ונשלש. ייתכן שמחוץ לממסד זה יותר אפקטיבי. אנחנו נמשיך לפעול מחוץ למערכת וכך יהיה טוב יותר גם לעם ישראל". בתשובה לשאלה אם הוא מתכוון להתמודד בסיבוב הבא שיתקיים בעוד עשר שנים ענה באופן חד משמעי: "לא, מה פתאום. אני את חובי במסלול הזה שילמתי. עשיתי מה שעשיתי בשמחה, זה היה לא קל - אבל לא עוד. שמישהו אחר יעשה זאת, אני לא אתלכלך בזה יותר". לטענתו, הבחירות חשפו אותו לפן הפוליטי ה"מלוכלך". "זו לא דרכי ללכת ולבקש טובות מ-150 נציגים, להתחנן בפניהם. דרכי לעשות דברים ולא לחזר על פתחים. הבנתי שזה חלק מהצורך במרוץ לבחירות, חטפתי על כך מכל עבר והוקל לי מאוד שלא נבחרתי".

הרב הראשי לישראל דוד לאו עם אביו, הרב הראשי לשעבר ישראל מאיר לאו. ספק 500
הרב דוד לאו/ספק 500

למרות גישתו הפייסנית סתיו פגוע בעיקר מאלו שהשמיצו אותו במהלך המרוץ: בין היתר הרב עובדיה יוסף, רבנים מהציבור הדתי לאומי וגורמים נוספים. "אני לא סולח לאותם אנשים שפגעו בי והשמיצו אותי, אני לא סולח ולא מוחל לאותם אנשים שהוציאו את דיבתי בלי שבדקו, ביניהם רבנים ותלמידי חכמים. אבל זה לא הנושא בעיני, השיח הפנים דתי לא מעסיק אותי, הוא לא הדבר הקובע. עתיד עם ישראל זה הדבר שחשוב לי ביותר".

ביום ראשון יעלה באתר מדור וואלה! יהדות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully