וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא בוליביה מאיים: "נסגור את שגרירות ארה"ב"

5.7.2013 / 5:11

מנהיגי דרום אמריקה נפגשו בבוליביה כדי להביע תמיכתם באבו מוראלס שמטוסו הוסט ועוכב מחשד שנשא את המדליף סנודן. נשיא ונצואלה: "אירופה שברה את כל חוקי המשחק"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(תגובתו של מוראלס לעיכוב הטיסה ביום רביעי)

אמריקה מפוצלת: נשיאי אקוודור, ונצואלה, ארגנטינה, אורוגוואי וסורינאם נפגשו הלילה (שישי) בעיר קוצ'במבה בבוליביה כדי להביע את תמיכתם בנשיא בוליביה, אבו מוראלס, שמטוסו הוסט ביום רביעי בדרכו חזרה ממוסקבה, לאחר שעלה חשד כי הוא מחביא את המדליף האמריקני אדוארד סנודן. מטרת הפגישה להביע את זעמם על ה"חטיפה" של מטוסו של מוראלס שנעשתה בלחץ ארה"ב, כפי שטענו.

מוראלס הזהיר כי הוא עלול לסגור את שגרירות ארה"ב בבוליביה, בתגובה. "אם נהיה מאוחדים נביס את האימפריאליזם האמריקאי", אמר מוראלס. "במידת הצורך, נסגור את השגרירות של ארה"ב. אנחנו לא צריכים את השגרירות של ארה"ב".

חוגגים את שובו של נשיא בוליביה איבו מוראלס לארצו. לה פאס, 4 ביולי 2013. רויטרס
"אם נהיה מאוחדים נביס את האימפריאליזם האמריקאי". מוראלס מתקבל בפרחים בבוליביה, אתמול/רויטרס

"אירופה שברה את כל חוקי המשחק", אמר נשיא ונצואלה ניקולס מדורו. "אנו כאן כדי לומר לנשיא אבו מוראלס שהוא יכול לסמוך עלינו. מי שפותח ריב עם בוליביה, פותח ריב עם ונצואלה". נשיא אקוודור רפאל קוראה אמר מוקדם יותר שאם מדינה כלשהי הייתה שוללת מנשיא ארה"ב או מדינה אירופית את המרחב האווירי, "זו הייתה ככל הנראה עילה למלחמה". באזור שזוכר עדיין הפיכות צבאיות בתמיכת ארה"ב, האופן בו נהגו במטוסו של מוראלס מכעיס מנהיגים רבים בדרום אמריקה.

עם זאת, היעדרותה של נשיאת ברזיל דילמה רוסף, ששלחה גורמים בדרג נמוך לייצגה בפגישה, כמו גם היעדרותם של נשיאי צ'ילה, פרו וקולומביה, מעידה על שסע ביבשת הדרומית.

"זה נוגע לכל דרום אמריקה"

מוראלס לא הסכים לקבל את התנצלותו של נשיא צרפת פרנסואה הולנד שלא אישר למטוסו של מוראלס לעבור בשטחו. שר החוץ של בוליביה דוד צ'וקוואנקה טען כי האחראים על המחדל צריכים להיענש לפי החוק הבינלאומי. "בסיום הפגישה חייבת להיות הכרזה שמרמזת על הפעולות שננקוט, משום שזה לא נוגע רק לבוליביה, זה נוגע לדרום אמריקה", אמר שר החוץ בראיון לרדיו המקומי לפני הפגישה.

מוראלס נחת אתמול לפנות בוקר בבירת בוליביה לה פאס והתקבל בחגיגות. ברביעי המריא ממוסקבה ולא הורשה לטוס במרחב האווירי של צרפת ופורטוגל ואולץ לנחות בווינה. לפי כמה דיווחים, נערך חיפוש במטוס ולא אותר בו הנוסע המבוקש, המבקש מלקט מדיני בכ-15 מדינות בעולם, בהן בוליביה.

ברדתו מהמטוס אמר מוראלס כי חסימת נתיבי האוויר הייתה "פרובוקציה כלפי אמריקה הדרומית כולה". לדבריו, "האימפריאליזם האמריקני לעולם לא יפחיד אותנו, כי אנחנו אנשי כבוד וריבונות". התקרית עוררה זעם רב באמריקה הלטינית, ומפגינים הציתו את דגלי צרפת מחוץ לשגרירות בלה פאס. עשרות בני אדם התגודדו מחוץ למבנה ודרשו לגרש את השגריר בחזרה לפריז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully