וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסו של נשיא בוליביה יורט מחשש שהבריח את סנודן

זעם בבוליביה בטענה שוושינגטון אילצה את צרפת ופורטוגל לסגור את המרחב האווירי למטוסו של איבו מורלאס, שהמריא ממוסקבה מפגישה עם הנשיא פוטין. הוא נחת בווינה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

מטוסו של נשיא בוליביה איבו מוראלס נאלץ לסטות לפנות בוקר (רביעי) ממסלול הטיסה שלו ממוסקבה לאמריקה הדרומית ולנחות באוסטריה. שר החוץ של בוליביה, דיוויד צ'וקווהואנקה, אמר כי הרשויות בצרפת ובפורטוגל לא התירו לטייסים לחצות את המרחב האווירי שלהם, בחשד שהמטוס מבריח את המדליף האמריקני אדוארד סנודן. סנודן לא שהה במטוס, שנחת לבסוף בווינה וצפוי להמריא לארצו דרך ספרד.


סנודן, שהדליף לכלי התקשורת את קיומה של מערכת הציתותים והמעקב "פריזם", נמלט בחודש שעבר להונג קונג וככל הנראה שוהה בימים אלה בנמל התעופה שרמטייבו ברוסיה. הוא מחפש מקלט מדיני בבוליביה ובכ-17 מדינות אחרות. הוא משך את בקשת המקלט שהגיש לרוסיה, ומבקש כעת את עזרתן של אוסטריה, איטליה, אירלנד, ונצואלה, ברזיל, הולנד, קובה, פינלנד, צרפת, גרמניה, הודו, ניקרגואה, נורבגיה, פולין, ספרד ושווייץ.

מחפשים אחר אדוארד סנודן. יוני 2013. AP
שידור טלוויזיה עם כתבה על סנודן בהונג קונג/AP

שר החוץ הבוליביאני אמר כי טענת הרשויות בצרפת ובפורטוגל, לפיהן סנודן היה במטוס הנשיאותי, היא "שקר גדול". לדבריו, "אנחנו לא יודעים מי המציא את השקר הזה, אך אנו מגנים את הקהילה הבינלאומית על חוסר הצדק שנעשה בעניינו של הנשיא איבו מוראלס". דובר משרד החוץ באוסטריה, אלכסנדר שלנברג, אישר כי סנודן לא היה במטוס של נשיא בוליביה.

שר ההגנה של בוליביה, רובן סאוודרה, שהיה במטוס עם הנשיא מוראלס, גינה את ארצות הברית בשל התקרית. "זוהי פעולה עוינת של משרד החוץ האמריקני, שניצל לצרכיו את ממשלות אירופה", אמר. מטוס העסקים של הנשיא נחת לתדלוק נוסף בספרד לפני שחזר לבוליביה דרך אוסטריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא בוליביה איבו מוראלס קורקע בנמל התעופה של וינה, יולי 2013. רויטרס
מטוסו של נשיא בוליביה ממתין להמראה בווינה/רויטרס

בראיון בטלוויזיה הרוסית אמר נשיא בוליביה כי עד כה ארצו לא קיבלה בקשה רשמית למקלט מדיני מסנודן, אך אם תתקבל בקשה כזה היא תישקל בחיוב. "בוליביה מוכנה לקבל אנשים שחושפים פרשות ריגול, אם ניתן לכנות זאת כך", אמר מוראלס, שנפגש אמש עם פוטין ועם פקידים רוסים בנושא ייצוא וייבוא גז. נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, שבא אף לרוסיה, אמר כי גם הוא טרם קיבל בקשה למקלט מדיני מסנודן, אך הביע בו תמיכה ואמר שהמדליף "ראוי להגנה ממדינות העולם".

אתמול, לראשונה מאז שנמלט לרוסיה, שבר סנודן שתיקה ופרסם הצהרה באתר "ויקיליקס", וכתב: "הנשיא אובמה הורה לסגן הנשיא ללחוץ על מנהיגי המדינות מהן ביקשתי מקלט מדיני - לדחות את הבקשות". כמו כן שיגר סנודן מכתב לממשלת אקוודור, שבו הודה לה על כך שסייעה לו להגיע לרוסיה ועל כך שהיא בוחנת את בקשתו למקלט מדיני. עוד טען סנודן במכתב, כי ארצות הברית רודפת אותו בצורה בלתי חוקית. שלשום הביע נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, סולידריות כלפי ארצות הברית, ואמר כי מדליף פרשת המעקבים השוהה ככל הידוע בנמל התעופה במוסקבה, חייב להפסיק לפגוע במולדתו. "אם הוא מעוניין ללכת למקום אחר ומישהו מוכן לקבל אותו – אז בבקשה", אמר הנשיא הרוסי, "אך אם הוא רוצה להישאר כאן, יש תנאי אחד – הוא חייב להפסיק בפעולות שמטרתן לפגוע בבעלי בריתנו האמריקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully