וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכן נמצא המדליף? המטוס מרוסיה לקובה המריא בלעדיו

רויטרס

24.6.2013 / 14:20

עשרות עיתונאים שרכשו כרטיס לטיסת אירופלוט המריאו בצהריים ממוסקבה - אך גילו שהמושבים שנשמרו למדליף האמריקני נותרו ריקים. גובר החשד: סנודן מעולם לא הגיע לרוסיה

אדוארד סנודן, המדליף שחשף את מערכת המעקב האמריקנית "פריזם", היה אמור להמריא בצהריים (שני) ממוסקבה לקובה, בטיסה של החברה הרוסית אירופלוט. אמש דווח כי סנודן בא מהונג קונג למוסקבה, ומשרד החוץ באקוודור הודיע כי התקבלה ממנו בקשה למקלט מדיני. ברוסיה טענו בתוקף כי הקרמלין לא קיבל ממנו כל פנייה.

ואולם, המטוס שהיה אמור להמריא בשעה 13:05 (שעון ישראל) נעל את דלתותיו ויצא לדרך מבלי שסנודן כלל הגיע לטיסה. שני מושבים במטוס, שהיו רשומים על שמו, נותרו ריקים והתיישבו בהם נוסעים אחרים. המטוס, עמוס בעיתונאים שהזמינו כרטיסים מיוחדים כדי לשוחח עם סנודן, יצא בדרכו הארוכה להוואנה, וכמה מהם התלוצצו שנפלו קורבן ל"תעלול של מרגלים". הטרמינל היה עמוס מפה לפה בסוכני ביון רוסים, וצוות האוויר של אירופלוט דרש מהנוסעים בטיסה למסור את הטלפונים הניידים שלהם.

טיסת אירופלוט להוואנה, קובה, חונה לפני ההמראה בנמל התעופה שמרטייבו במוסקבה. 24 ביוני 2013. רויטרס
מטוס חברת אירופלוט, זמן קצר לפני שהמריא ממוסקבה לקובה, היום/רויטרס

המושבים הריקים של סנודן במטוס

כתבת הגרדיאן בנמל התעופה שמרטייבו במוסקבה, מרים אלדר, דיווחה כי צוות הטיסה מסר לה שסנודן לא הגיע לטיסה, וציינה שלמעשה איש לא הבחין בו במוסקבה מאז שלכאורה נחת בעיר. היא אמרה כי כעת מתברר שאין כל הוכחות להימצאותו של סנודן ברוסיה. ייתכן שהוא עדיין שוהה בהונג קונג או שהוא נמצא במדינה אחרת.

בוושינגטון הפעילו ביממה האחרונה לחץ כבד על מוסקבה כדי להסגיר את סנודן לארה"ב, לפני שיתאפשר לו לעזוב את רוסיה למדינה אחרת. משרד המשפטים האמריקני והאף-בי-איי הגישו נגד סנודן, בן 29, כתב אישום בגין ריגול. אם כלל הגיע למדינה, החלטתו של סנודן להגיע לרוסיה, שכמו סין מערערת על שליטתה של ארה"ב בדיפלומטיה העולמית, רק הוסיפה על המבוכה שנגרמה לממשל אובמה, בעודו מנסה "לאתחל" את היחסים עם מוסקבה ולבנות קשרים חדשים עם בייג'ין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נתיב הבריחה שהיה אמור לעבור סנודן

העיתון ניו יורק טיימס דיווח כי ההחלטה לאפשר לסנודן לעזוב את דירת המסתור שלו בהונג קונג (גם אם לא עזב לבסוף לרוסיה) התקבלה כהוראה ישירה מסין, חרף העובדה שארה"ב ביקשה את הסגרתו. מקורות בבייג'ינג מסרו כי "הוקל" לממשל המקומי שהוא עזב, משום שבכך הונג קונג נפטרה מאורח לא-רצוי שהצטייר בעיני הציבור כגיבור, וסין נמנעה ממשבר דיפלומטי עם ארה"ב, שכדי למנוע אותו הייתה נאלצת להסגיר את סנודן למולדתו.

פקידים במחלקת המדינה בוושינגטון שיגרו אזהרות חריפות למדינות באמריקה הלטינית שלא לאפשר לסנודן להיכנס לתחומן. דרכונו נשלל, והוא הסתייע בגורמים מאתר ההדלפות ויקיליקס כדי להגיע למוסקבה. עם זאת, לא ברור כיצד יגיע מקובה למדינת היעד הבאה שלו - ככל הנראה אקוודור. אקוודור מעניקה זה יותר משנה מקלט מדיני למייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', תוך כדי מאבק מתמיד עם בריטניה וארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully