וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדליף האמריקני: האמת תצא גם אם הממשל ירצח אותי

בשיחת צ'אט הכחיש אדוארד סנודן את ההאשמות שריגל למען סין. "הממשל הכריז עליי כבוגד, והרס כל אפשרות שאקבל משפט הוגן בבית", אמר, "הדלפתי כי התאכזבתי ממדיניות אובמה"

אדוארד סנודן, האמריקני שהדליף לעיתונות את קיומה של מערכת "פריזם" למעקב אחר אזרחים, מכחיש בתוקף את ההאשמות כי העביר מידע מסווג לממשלות זרות. לדבריו, לו באמת היה מרגל סיני, הרי שהוא היה כעת נמצאת בבייג'ינג וחי בה חיי מותרות, ולא נאלץ לשהות במחבוא בהונג קונג. הוא הבהיר: "הממשל לא יוכל לכפר על מעשיו גם אם יכלא אותי או ירצח אותי. האמת בדרך ולא ניתן לעצור אותה".

סנודן, עובד לשעבר בסי-אי-איי ואנליסט בחברת אבטחה של הפנטגון, התראיין בטוויטר והשיב לשאלות הגולשים. הוא אמר: "צפיתי מראש את ההאשמות הללו. בתקשורת האמריקנית יש תגובה אוטומטית של 'סין האדומה' לכל מה שקשור להונג קונג או לסין, במטרה להסיח את הדעת מהכשלים של הממשל".

צ'אט עם מדליף סודות הריגול אדוארד סנודן, יוני 2013. רויטרס
לדבריו, התקשורת מסיחה את הדעת מהאמת. צופים בצ'אט עם סנודן, הערב/רויטרס

סגן נשיא ארה"ב לשעבר, דיק צ'ייני, אמר כי החלטתו של סנודן להגיע להונג קונג מעלה חשד כבד לבגידה. בתגובה, אמר הערב סנודן: "כאשר דיק צ'ייני קורא לך 'בוגד', זהו הכבוד הגדול ביותר שאמריקני יכול לזכות בו. ככל שאנשים כמוהו מתבטאים בצורה יותר חרדתית... כך עדיף לכולנו".

מוקדם יותר, סין הכחישה בתוקף את הטענה כי סנודן ריגל לטובתה. דוברת משרד החוץ בבייגי'נג, הואה צ'וניינג, אמרה כי "מוטב שארה"ב תציע במקום זאת הסברים לפעולות הריגול שהיא עצמה מבצעת". אמש נחשף כי ארה"ב ובריטניה צותתו ב-2009 לטלפון הנייד של נשיא רוסיה דאז, דמיטרי מדבדב. גם בימים כתיקונם וושינגטון וסין מאשימות זו את זו במתקפות סייבר מקוונות.

המדליף האמריקני אדוארד סנודן כפי שהופיע על שער עיתון בעיר הונג קונג. רויטרס
סנודן הבהיר כי יילחם מהונג קונג על הסגרתו. "איני מרגל סיני"/רויטרס

סנודן בא להונג קונג לפני שעיתון הגרדיאן פרסם את דבר קיומה של מערכת "פריזם". הוא הבהיר הערב כי למעשה נמלט לשם וכי אין בכוונתו לחפש מקלט במקום אחר, וכי יישאר בעיר כדי להילחם בכל בקשה להסגירו לארה"ב. "הממשל הכריז עלי כאשם בבגידה, בדיוק כפי שעשה עם מדליפים אחרים. בכך הוא הרס לאלתר ובאופן צפוי כל אפשרות שהייתה לי למשפט הוגן בבית. הם טוענים שהסגרת סודות - אפילו חשיפה של מעשי פשע ושל מעשים בלתי-חוקתיים - היא דבר בלתי נסלח. אך זהו איננו צדק".

אובמה סתם את הגולל על חקירות של הפרות חוק

בשיחה עם הגולשים, הדגיש סנודן, בן 29, כי הקפיד שלא לחשוף סודות מבצעיים הקשורים למטרות צבאיות. "חשפתי היכן הסוכנות לביטחון לאומי פרצה למוסדות אזרחיים, כגון אוניברסיטאות, בתי חולים ומגזרים פרטיים - מכיוון שזה הדבר המסוכן".

לדבריו, החליט להדליף את הפרטים בשל אכזבתו מהנשיא ברק אובמה, שלא מילא - לדבריו - כמה מההבטחות שנתן עם בחירתו ב-2008. "בקמפיין הבחירות שלו הוא העניק לי אמונה שהוא יוביל אותנו ויתקן את הבעיות. אך הוא סתם את הגולל על חקירות שיטתית של הפרות של החוק, העמיק מיזמים פוגעניים וסירב להשקיע כדי לסיים את הפרות זכויות האדם שאנחנו רואים כמותן בגואנטנמו. יש שם עדיין אנשים שכלואים ללא משפט".

בראיון לרשת פוקס, אמר אביו של סנודן, לוני, כי הוא מקווה שבנו ישוב לארה"ב כדי להילחם בכל אישום שיעלה מולו. "הייתי רוצה לראות את אד חוזר הביתה. חלקתי את המחשבה הזו עם הממשלה כשדיברתי איתם. אני מקווה ומתפלל שהוא לא יעשה דבר שיוכל להיחשב כבגידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully