וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאמנות משתלמת: מיהן הלוחמות של אובמה?

סוזן רייס וסמנתה פאוור, שתי הנשים שהיו חלק מ"שלישיית הוולקיריות" של ממשל אובמה יחד עם שרת החוץ הילרי קלינטון, שודרגו בתפקיד חרף מעידות לשון וביקורת מצד הרפובליקנים

וושינגטון. אצל אובמה, הנאמנות משתלמת. זה הוכח שוב אתמול (רביעי) עם הודעת הבית הלבן על מינויה של ד"ר סוזן רייס, השגרירה האמריקנית באו"ם, לתפקיד היועצת לביטחון הלאומי של הנשיא. מחליפתה באו"ם תהיה סמנתה פאוור, שהייתה דמות מרכזית מאחורי הקלעים במועצה לביטחון הלאומי של הבית הלבן.

רייס ופאוור הימרו שתיהן על אובמה כבר בקמפיין הבחירות שלו לנשיאות ב-2007. מסיבות שונות הן הפכו לדמויות שנויות במחלוקת: פאוור, עוד בימי הבחירות, צוטטה בקריאתה להילרי קלינטון, יריבתו של הסנטור אובמה דאז, "מפלצת". ואילו מינויה של רייס לתפקיד שרת החוץ סוכל בסוף שנה שעברה בגלל טענות הרפובליקאים שהיא הטעתה את הציבור בסדרת ראיונות בעקבות הפיגוע בקונסוליה האמריקנית בבנגזי שבלוב, כשמסרה מידע שגוי על "הפגנה ספונטנית שהידרדרה לאלימות".

נשיא ארה"ב ברק אובמה, סוזן רייס, טום דונילון, סמנתה פאוור. יוני 2013. AP
מימין: רייס, דונילון, אובמה ופאוור, אתמול בגן הוורדים בבית הלבן/AP

שתי הנשים היו חלק מ"שלישיית הוולקיריות" של ממשל אובמה יחד עם שרת החוץ הילרי קלינטון, שלמרות עמדותיהן הליברליות צידדו בהתערבות אמריקנית במשברים מחוץ לארה"ב מתוך מניע הומניטרי. פאוור למשל הייתה זו שדחפה ללא לאות להתערבות במשבר בלוב. השקפותיה של רייס עוצבו לא מעט על-ידי ביקורה ברואנדה בתור נציגת המועצה לביטחון הלאומי של הנשיא ביל קלינטון, זמן קצר לאחר רצח העם של 1994, שהותיר בה זעזוע עמוק. פאוור, עיתונאית וחוקרת שהפכה ליועצת המיוחדת של אובמה, הקדישה שנים למחקר על כישלונה של אמריקה להתערב ולמנוע מקרי טבח המוני. ספרה בנושא זכה בפרס פוליצר. בעבר, היא הייתה נתונה לביקורת חריפה מצד שמרנים וארגונים יהודים בשל עמדתה כלפי הפלסטינים, וברוב הזמן העדיפה לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך.

התערבותו של אובמה לטובת רייס בעקבות פרשת בנגזי, כשהדגיש שוב ושוב שהאחריות על התנהלות הממשל בפרשה היא שלו, ושרייס רק העבירה לציבור מידע שהיה זמין באותה שעה, לא עזרה. כמה סנאטורים רפובליקאים נשבעו לחסום את מינויה לתפקיד שרת החוץ, ורייס המאוכזבת נאלצה לוותר על מועמדותה (לטובת ג'ון קרי). אך ההשלמה השקטה שלה, ושמירת הנאמנות לאובמה, יזכו אותה שישה חודשים לאחר מכן יותר בתפקיד משפיע אחר, שלא דורש את אישור הסנאט. כעת היא תהפוך לאשה האפרו-אמריקנית השנייה בעמדת היועצת לביטחון הלאומי של נשיא ארה"ב, אחרי ד"ר קונדוליזה רייס, שמילאה את התפקיד תחת הנשיא ג'ורג' וו. בוש, לפני שהפכה לשרת החוץ בממשלו.

מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון זועמת במהלך השימוע על המתקפה בבנגזי, 23 בינואר. רויטרס
שרת החוץ לשעבר קלינטון מרימה קול בשימוע על בנגזי בסנאט/רויטרס

תפקיד היועץ לביטחון לאומי הוא משרה שהנושא בה מקורב מאוד לנשיא. בדיוק כפי שכינה בוש את קונדוליזה רייס "אחותי" יותר מפעם, גם רייס נהנית מיחסי ידידות קרובים עם הנשיא הנוכחי. היא ניצחה על צוות יועצי מדיניות החוץ שלו בבחירות הקודמות לנשיאות, ורבים ציפו שיתגמל אותה בתפקיד בכיר בבית הלבן כבר עם זכייתו - אך אובמה מינה לתפקיד היועץ לבטחון הלאומי את הגנרל ג'יימס ג'ונס, שלא הצליח ליצור קשרי עבודה טובים עם צוות הוורקהולים הצעירים של הנשיא.

במובן מסוים, הקו של מחלקת המדינה והמועצה לביטחון לאומי מתהפך כעת: את מקומה של שרת החוץ האגרסיבית הילרי קלינטון תופס הסנאטור הוותיק והפרגמטי ג'ון קרי, ואילו במקום היועץ הפרגמטי לביטחון לאומי טום דונילון מתמנה סוזן רייס, שהואשמה לא אחת בקשיחות יתרה במליאת האו"ם ובמועצת הביטחון.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. GettyImages
שר החוץ הנוכחי, ג'ון קרי. שקול ופרגמטי/GettyImages

רייס נחשבת לדוברת חריפה שלא בוחלת בשימוש בביטויים שחורגים לעתים מהגינונים הדיפלומטיים. כך לדוגמה, בפברואר של השנה שעברה היא אמרה שהיא "נגעלת" מהווטו שהטילו רוסיה וסין על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לגנות את סוריה. בכינוס של כתבי האו"ם היא הודתה שאנשים מכנים אותה "גסה ותוקפנית", אך סייגה באירוניה: "כמובן שהם לא אומרים לי את זה בפנים, כי הם יודעים שאבעט להם בתחת". באותו קור-רוח התייחסה לביקורת על תמיכתה בנשיא רואנדה, פול קגאמה שהתערב בלחימה בקונגו. "אני נדהמת מהעבודה שאתם עושים, ושגיליתם עלי דברים שלא ידעתי על עצמי", העירה לכתבים. "ברצינות, לא ידעתי שהפסדתי לאידי אמין בתחרות אכילת הלב של בן אדם".

דיפלומטים ישראלים בארה"ב מעידים על קשרי עבודה קרובים עם רייס בשנים האחרונות. במהלך עבודתה באו"ם, רייס צידדה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, הביעה התנגדות חריפה למאמצי הפלסטינים לזכות בהכרה במוסדות האו"ם תוך עקיפת המו"מ הישיר - אך עם זאת, גם הדגישה לא פעם כי בדומה לממשלים קודמים בארה"ב, גם אובמה "לא מקבל את הלגיטימיות של המשך הרחבת ההתנחלויות ודוחה כל מאמץ להפוך את המאחזים לחוקיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תומך בישראל, אך מתנגד להתנחלויות. אובמה עם נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוברט וקסלר, נשיא המרכז ע"ש דניאל אברהם לשלום במזרח התיכון, שיבח את המינוי החדש של רייס, ואמר כי לא ניתן לחשוב על מועמדת ראויה יותר לתפקיד. "מעבר לקידום הערכים האמריקניים ולהגנה על החירות וזכויות האדם בכל העולם, רייס גם תומכת מובילה בצורך בישראל החזקה, הבטוחה והדמוקרטית באו"ם. היא הגנה שוב ושוב על ישראל נגד גינויים לא הוגנים", אמר.

בקרב הרפובליקנים בקונגרס, היו כאלה שאמרו שישתפו איתה פעולה עם כניסתה לתפקיד, והיו שהתעקשו שבעקבות "שיקול דעת לקוי" בפרשת בנגזי היא אינה כשירה לאייש תפקיד כה רגיש ומשמעותי. היו גם ששילבו ביקורת עם השלמה - כך, אחד ממבקריה העיקשים של רייס, הסנאטור מאריזונה ג'ון מקיין, צייץ בטוויטר כי הוא אמנם חולק על המינוי, אך יתאמץ מאוד לעבוד עם רייס. סדר היום של היועצת החדשה צפוי להיות עמוס, אך לרוב, מדובר בנושאים שהיא כבר התמודדה עמם כשגרירה באו"ם: המשבר בסוריה, תוכנית הגרעין של איראן והיחסים המתוחים בין ארה"ב לסין ולרוסיה.

סוזן רייס, מועמדת לתפקיד היועצת לביטחון לאומי של ברק אובמה. AP
סוזן רייס. איימה לבעוט בתחת "למי שיתעסק איתה"/AP

בניגוד לרייס, הרי שסמנתה פאוור, השגרירה החדשה באו"ם, דווקא תידרש לעבור שימוע בסנאט לאישור מועמדותה. זה צפוי להיות מעמד מאתגר עבורה, בעקבות הביקורת הקשה שלה בעבר כלפי "הסטנדרט הכפול" של מדיניות החוץ האמריקנית. הסנאטורים הרפובליקנים עשויים לערער על מידת הפטריוטיות שלה ועל יכולתה לפעול ביעילות במגרש שדורש לא אחת גמישות.

בהודעה הרשמית שמסר אמש בגן הוורדים, אמר הנשיא אובמה על סמנתה פאוור, כי היא לחמה ללא לאות לקידום זכויות האדם בעולם ולהעמקת המעורבות האמריקנית בסוגיות הללו. "היא יודעת את נקודות העוצמה והחולשה של האו"ם, והיא יודעת שעלינו להגן על דברים שאנו מאמינים בהם. אני קורא לסנאט בתוקף לאשר את מינויה ללא דיחוי", אמר הנשיא.

סמנתה פאוור, מועמדת לתפקיד שגרירת ארצות הברית באו"ם ומועצת הביטחון. AP
סמנתה פאוור. זוכת הפוליצר שהתסבכה עם קלינטון/AP

לדברי אובמה, תפקיד היועץ לביטחון הלאומי הוא אחד המרכזיים והתובעניים בממשל. "זה תיק שכולל, באופן מילולי, את כל העולם", אמר. "נושא התיק צריך להגיב למשברים לא צפויים, וזה קורה כל יום, 24 שעות ביממה, כל ימות השנה". הוא הודה לטום דונילון שיעזוב את תפקידו בסוף יולי, ושסייע לעצב כל החלטה במדיניות הביטחון הלאומי, החל במלחמה באפגניסטאן וכלה בחיזוק בריתות המסחר ושיתוף הפעולה "חסר התקדים" עם ישראל ו"אתחול" היחסים עם רוסיה.

אובמה גם התלוצץ שאחרי שנים של חלוקת זמנה בין עבודתה במטה האו"ם בניו יורק למשפחתה בוושינגטון, רייס תהיה הראשונה בסגל שלו שתראה את משפחתה בשל המעבר לבירה.

בדברי הפרידה שלו, אמר דונילון כי הייתה לו הזדמנות נדירה לצפות באובמה מאחורי דלתות סגורות כשהוא "מקבל את ההחלטות הקשות ביותר שהמפקד העליון יכול לקבל". לדבריו הוא עוזב את התפקיד הרבה יותר אופטימי לגבי עתיד המדינה. על מחליפתו ועל סמנתה פאוור, אמר: "לעם האמריקני יש מזל לקבל אנשים ברמת האינטלקט שלכן, הנחישות, הלהט והאופי".

נשיא ארה"ב ברק אובמה, סוזן רייס, טום דונילון, סמנתה פאוור. יוני 2013. AP
מימין: סמנתה פאוור, סוזן רייס, ברק אובמה וטום דונילון, אתמול בבית הלבן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully