וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירוק ההנהגה המשולשת של ש"ס: "כלום לא עבד"

3.5.2013 / 16:01

ההחלטה למנות את דרעי ליו"ר יחיד בש"ס נבעה לא רק מהשפעתו הניכרת, אלא גם מאי הסדר שפשה במוסדות המפלגה: "היה בלגן בכל המובנים". ישי, שהודח, לא יסכים לבזות את עצמו

אתמול תם עידן שלישיית ההנהגה של ש"ס, ובמקומה נכנס לתפקיד היו"ר אריה דרעי - שלמעשה הדיח את היו"ר ב-13 השנים האחרונות, אלי ישי. לכולם היה ברור שבהנהגה המשולשת של ש"ס, העניינים לא יכולים להמשיך ולהתנהל. הכל היה משותק, כפי שמתאר אחד ממקורביו של דרעי. "היה בלגן בכל המובנים, שום דבר לא עבד. חברי הכנסת של ש"ס לא ידעו אל מי לפנות ועם מי לסגור דברים, זה פשוט לא עבד", הדגיש. גורם בכיר במפלגה הוסיף: "אנחנו לקראת בחירות מוניציפליות וש"ס צריכה להתמודד ב-190 רשויות. יש הרבה עבודה וזה לא יכול לעבוד בצורה שזה התנהל עד עכשיו".

נוכח אי הסדר, ברור היה שדרוש שינוי בראשות המפלגה. במהלך הזה היו הדמויות הדומיננטיות הרב משה יוסף, בנו של מנהיג התנועה, ח"כ אריאל אטיאס וח"כ דרעי. לשניים האחרונים היה ברור שחייבים לשנות את צורת ההנהגה ולחזור ליו"ר אחד - והשאלה הייתה רק במי מהם לבחור. במהלך השבוע האחרון הוחלט שיהיה זה דרעי. אתמול בבוקר נפגש השר לשעבר אלי ישי עם הרב עובדיה יוסף והוא קיבל את הבשורה על כך שהוא עומד להיות מספר שתיים במפלגה. עד הרגע האחרון היו ניסיונות, גם מצד הרב, להמתיק את הגלולה ולחלק את השלל בצורה שוויונית יותר אך בסופו של דבר הפור נפל ואריה דרעי קיבל את תפקיד היו"ר, אלי ישי מונה ליו"ר רשת החינוך של ש"ס ואטיאס ליו"ר הסיעה בכנסת במקום חבר הכנסת אברהם מיכאלי.

התיאורים אודות מה שהתנהל במהלך הישיבה שארכה למעלה משעה היו רבים ומגוונים. חלקם עסקו בספקולציות לפיהן ישי מנסה עד הרגע האחרון לשנות את ההכרעה. אחרים טענו כי הרב נלחם למענו, אך כי הלחץ למנות את דרעי רב. אחרים סיפרו כי אנשיו של ישי לא הורשו לעלות לבית הרב למרות שאנשיו דרעי הסתובבו שם בחופשיות. יש להניח שכל אחת מהעדויות לכאורה משקפת לפחות חלק מהאמת.

אריה דרעי ואלי ישי בישיבת סיעה של ש"ס, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
"ישי לא רצה להתלכלך בפוליטיקה הכוחנית". ישי ודרעי/נועם מושקוביץ

מה שבטוח הוא שאלי ישי יצא מהיציאה האחורית של ביתו של הרב, הוא לא רצה לפגוש את התקשורת, הוא לא רצה לדבר. יהיה לו הרבה זמן לעכל את השינוי שהתרחש אמש, אך איך שלא מסתכלים על זה - הוא הודח מתפקידו. בבית ברחוב הסמוך חיכו לו משפחתו, נציגי מועצות המקורבים אליו ותומכים נוספים שבאו לחזק אותו. עם זאת – לדבריהם, הם דווקא אלה שיצאו מחוזקים, שכן הוא "חייך, חיזק ועודד את כולם". קרוביו הוסיפו: "אין שמחה כהתרת הספקות, השאלה הזו ריחפה יותר מידי זמן ועכשיו זה מאחוריו. הוא חזק מאוד ולא נראה פגוע או חלש. הוא נאמנו של הרב, ואם הרב קבע אז הוא מכבד את החלטתו וממשיך הלאה". אך בעוד מקורביו מדגישים את סירובו "להתלכלך בפוליטיקה הכוחנית", יש כאלה שאומרים שזו אחת הסיבות המרכזיות שבגללן הפסיד במרוץ.

גורם בכיר במפלגה מתנגד לכנות את המהלך כהדחתו של ישי. "ישי היה יו"ר המפלגה למעלה מ-13 שנה. הוא הביא את תרומתו למפלגה ומרוצים מאוד מתרומה זו, אבל עכשיו רוצים משהו אחר וחדש. אין מפלגה שעמד בראשה יו"ר אחד כל כך הרבה זמן, בסך הכל רצו לעשות שינוי, לא מעבר לזה".

לא לגמרי ברור מה מתכוון ישי לעשות בהמשך, אבל נכון לעכשיו הוא ימשיך לכהן כחבר כנסת מטעם המפלגה. בנוגע למינויו ליו"ר רשת החינוך – ביקש ישי עשרה ימים כדי להחליט ועל פי רוב ההערכות הוא לא יהיה מוכן "להתבזות" בתפקיד זה. ומה עם דרעי? בדבריו לאחר הכרעת מועצת החכמים הוא קרא לחברי הכנסת של ש"ס לשנס מותניים ולהתחיל לעבוד לקראת הבחירות המקומיות הקרבות. דרעי הבטיח שהוא יוצא כבר ביום ראשון לשטח ושבכוונתו לעבור בכל הרשויות ולהתחיל להיערך במלוא המרץ לקראת הבחירות. למקורביו של ישי זה נשמע מוכר מידי, כך הוא אמר גם לפני הבחירות הכלליות - ומבחינתם הוא לא סיפק את הסחורה. "הרב הכריע וכולם יישרו קו בפני החלטתו, אך הכל ייבחן במבחן התוצאה", הם אומרים.

גם בנוגע לסוגיית הרב הראשי יש השלכות לאור בחירתו של דרעי ליו"ר המפלגה. בעוד שישי פעל למען בחירתו של הרב שלמה עמאר לקדנציה שנייה וניסה לקדם את הדיל המדובר עם הבית היהודי, דרעי לא יעשה זאת. נראה שהסיכוי לשינוי החוק שיאפשר לרב הראשי הנוכחי להיבחר לקדנציה שנייה קלוש ביותר ושאחד מבניו של הרב עובדיה ימונה למועמד המפלגה לרבנות הראשית ובן אחר לרבה של ירושלים. על פי ההערכות, הרב אברהם יוסף יהיה מועמד המפלגה לרב הראשי והרב יצחק לרבה של ירושלים. על המשבצת של הרב האשכנזי מטעם הבית היהודי יועמד אחד משלושת הרבנים הראשונים שנכנסו למרוץ, הרב איגרא, הרב שפירא או הרב סתיו, שסיכוייו נראים גבוהים יותר באופן משמעותי לאור תמיכת יש עתיד, ישראל ביתנו, התנועה וחלק מחברי הכנסת של הליכוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully