וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש חטיבת המחקר באמ"ן: אסד משתמש בגז עצבים

23.4.2013 / 9:41

האדם האחראי על הערכות המודיעין הלאומית אמר בכנס של המכון למחקרי ביטחון כי הנשיא הסורי עושה שימוש בגז נגד אזרחיו. העדות: "אישונים קטנים וקצף שיוצא מפי הנפגעים"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בתיעוד נפגעים מנשק כימי בסוריה, דצמבר)

אישור ישראלי לדיווחים שנשיא סוריה בשאר אסד עושה שימוש בנשק כימי נגד המורדים: ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, תת-אלוף איתי ברון התייחס הבוקר (שלישי) בנאומו בכנס המכון למחקרי ביטחון באוניברסיטת תל אביב למלחמת האזרחים בסוריה ואמר שהמשטר הסורי עושה שימוש בנשק כימי ובראשם גז עצבים מסוג סארין. לדברי ברון, הראיה לכך היא תיעוד נפגעים בעלי "אישונים מוקטנים, קצף שיוצא מהפה ועוד".

ברון התייחס להיקף מאגרי הנשק הכימי בסוריה וגילה שלאסד יותר מאלף טונות של חומרים כימים. "יש אלפי פצצות אוויר והרבה מאוד ראשי קרב לטילי קרקע-קרקע שניתן לזווד אותם בנשק כימי", אמר ברון שמתח ביקורת על אי ההתערבות של העולם למרות השימוש בנשק הכימי. "עצם השימוש בנשק כימי מבלי שהייתה לזה תגובה הולמת יכול לאותת שדבר כזה לגיטימי וההימצאות של נשק כימי בידי גורמים שלא מנהלים חשבון של רווח והפסד מטריד", אמר ברון.

שידור חי מכנס המכון למחקרי ביטחון, תל אביב

השימוש לכאורה שעושה המשטר הסורי בנשק כימי היווה מקור לדאגה הן בישראל והן במערב, כאשר בכירים בממשל האמריקאי אמרו בעבר כי שימוש בנשק כזה יחייב שיקול מחדש לגבי ההתייחסות להתערבות, או אי-התערבות, בנעשה במדינה המשוסעת. רק אתמול התייחס שר ההגנה האמריקאי, צ'ק הייגל לנושא. בדברים שאמר במהלך פגישתו עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אמר הייגל כי שימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד יהיה "משנה-חוקי-משחק" וכי הוא "לא מתכוון לדון כאן בהשלכות". גם יעלון התייחס לנושא, אלא להיבט אחר שלו. יעלון הבהיר כי העברת נשק כימי מסוריה לגורמים אחרים תהיה בגדר חציית "קו אדום" וכי ישראל "מוכנה לפעול אם נשק כימי יועבר". עם זאת, הדגיש שר הביטחון, "זה טרם הגיע למבחן המציאות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אישונים קטנים וקצף מהפה. נפגע נשק כימי בסוריה, דצמבר 2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

גז סארין הוא סוג של גז עצבים על בסיס זרחן אורגני. הסארין הוא נשק כימי בינארי. כלומר, שני החומרים המרכיבים אותו מוחזקים במכלים נפרדים, ורק בעת השימוש הם מתערבבים ויוצרים את הסארין, דבר שמשפר את בטיחות האכסון ופותר את בעיית "חיי המדף" הקצרים. השפעת גז הסארין על מערכת העצבים היא קטלנית - הגז חודר דרך מערכת הנשימה ואף דרך העור, ובדומה לרוב גזי העצבים פוגע במערכת העצבית של קורבנותיו. תסמינים ראשונים של חשיפה לסארין הם נזלת, כיווץ שרירי החזה והצרות האישונים. לאחר מכן, מופיעים קשיי נשימה, בחילה והפרשת רוק מוגברת. לבסוף, מאבד הקורבן את השליטה על הסוגרים ועל שרירי השלד, כתוצאה מכך נגרמות עוויתות ומוות בחנק.

במערב אין חדש

בחודשים האחרונים החליפו השלטונות בדמשק והמורדים בסוריה האשמות על שימוש בנשק כימי, אך חרף בקשה מפורשת של מזכ"ל האו"ם באן קי מון, סוריה מסרבת לאפשר לפקחים בינלאומיים להיכנס לשטחה כדי לבדוק את הטענות הללו.

במערב, ובפרט בממשל האמריקני, דחו את הטענות על שימוש בנשק כימי. בסוף החודש שעבר אמרה דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולד, כי מדובר בשמועות שמפיץ משטר אסד בניסיון נואש להסיח את דעת הקהל העולמית ממעשיו הנפשעים במהלך ניסיון ההתקוממות נגדו. היא הוסיפה כי "אין בידינו אף ראייה לטענות המשטר לפיהן האופוזיציה הסורית מחזיקה בנשק כימי".

לפני עשרה ימים, דיווח ה"טיימס" של לונדון כי סוכני מודיעין בריטים התגנבו לסוריה, וליקטו דגימות אדמה שונות. לפי הדיווח הזה, שלא היה לו אישור במקורות נוספים, מדענים בלונדון גילו "ראיות מוצקות" לכך שהאדמה הכילה עקבות של כימיקלים, אך לא ברור אם מדובר בהוכחה לשימוש בנשק כימי או בשאריות של חומרים לפיזור הפגנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully