וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילים תמורת בסיסים? טורקיה מכחישה: "ספקולציה"

משלחות מישראל ומטורקיה ייפגשו היום כדי לדון בפיצויים לנפגעי המשט. אנקרה מכחישה דיווח לפיו השיחות יעסקו ב"דיל" שיאפשר לחיל האוויר לנחות בטורקיה לקראת תקיפה באיראן

משלחת מישראל תבוא היום (שני) לטורקיה כדי לפתוח את סבב השיחות בנוגע לפיצויים למשפחותיהם של קורבנות ה"מאווי" מרמרמה, שנהרגו בפשיטת צה"ל על הספינה ב-2010. את המשלחת הישראלית יוביל ראש המועצה לביטחון לאומי יעקב עמידרור, ואליו יתלווה יוסף צ'חנובר, שליחו המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו. את הצד הטורקי מייצג במגעים סגן החוץ הטורקי פרידון סינירלולו.

בתוך כך, הכחישה אנקרה דיווח שפורסם אמש ב"סאנדי טיימס" הבריטי, לפיו המשלחת הישראלית תדון גם בגיבוש עסקה, במסגרתה חיל האוויר יורשה להשתמש בבסיס טורקי לקראת תקיפה אפשרית באיראן. בעיתון הטורקי "הורייט" נכתב היום כי "אין זו יותר מאשר מספקולציה". לפי הדיווח ב"טיימס", עמידרור היה צפוי להציע לטורקים שימוש בטכנולוגיות טילים ומעקב מתקדמות, בין היתר במערכת היירוט "חץ". בתמורה היה צפוי עמידרור לבקש מהטורקים שחיל האוויר הישראלי ימריא וינחת במתקני בסיס חיל האוויר של צבא טורקיה באקינצ'י, צפונית-מערבית לאנקרה.

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ושר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו. אפריל 2013. רויטרס
שר החוץ האמריקאי קרי ועמיתו הטורקי דאווטאולו, אמש באיסטנבול/רויטרס

חרף ההסכמות שהושגו בשיחת הטלפון בין ראש הממשלה נתניהו לראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, כמה ממשפחות ההרוגים מסרבות עדיין למשוך את התביעות שהגישו נגד חיילי צה"ל שהיו שותפים להשתלטות על הספינה, במהלכה נהרגו תשעה אזרחים טורקים. "נמשיך עם התביעות הפליליות שפתחנו נגד החיילים והמפקדים הישראלים ואין בכוונתנו להסיר אותן, גם אם הפיצויים ישולמו", אמר בשבוע שעבר מוסא קוגאס, שנפצע מאש לוחמי שייטת 13 על סיפון המרמרה.

בעניין אחר, הבהיר ראש ממשלת טורקיה ארדואן, כי הוא עומד על דעתו לבוא לביקור ברצועת עזה בסוף החודש הבא, אחרי שובו מוושינגטון ופגישתו עם הנשיא ברק אובמה. גורמים באיסטנבול ששוחחו עם העיתון "א-שרק אלאווסט" אמרו כי ארדואן, שמבקש לפקח על הסרת המצור מעל עזה, שואף להגיע לרצועה סמוך ליום השנה השלישי להשתלטות על הספינה "מרמרה". בימים האחרונים דחקה ארצות-הברית בארדואן לדחות את ביקורו באזור כדי שלא להאפיל על שיחות הפיוס עם ישראל.

ספינת מאווי מרמרה עוגנת בנמל איסטנבול לתיקונים. אפריל 2013. רויטרס
ה"מאווי מרמרה" עוגנת באיסטנבול, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully