וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף המשבר למענק המילואימניקים: יועבר תקציב נוסף

שר הביטחון יעלון הורה לרמטכ"ל להקצות 60 מיליון שקלים מתקציב משרד הביטחון לסגירת הפער בסכום הדרוש למענק משרתי המילואים. "נדרשה הקצאה כדי לא לפגוע בחיילים"

בעקבות המחאה הציבורית והפוליטית נוכח הכוונה לקצץ במענק השנתי לחיילי המילואים, החליט היום (חמישי) שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון בעצה אחת עם הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, להעביר 60 מיליון שקל לטובת העניין - כך שסך התקציב למענק יעמוד על 360 מיליון שקל.

אתמול נודע כי כתוצאה מהגידול הכולל במימוש ימי המילואים, בעיקר כתוצאה ממבצע "עמוד ענן", עודכנו מדרגות המילואים המזכות בתגמול, וזאת בהתאם להוראות חוק המילואים. המשמעות של הודעת המשרד הביטחון הייתה שחיילי המילואים יקבלו תגמול נמוך יותר מהנהוג. הדבר, כאמור, עורר סערה במערכת הפוליטית, כמו גם הוביל לפרסום עצומה אזרחית הקוראת לביטול הפגיעה בציבור המשרתים.

ההבדלים במדרגות המענק אחרי התוספת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

24 שעות בלבד אחרי שפורסם המשבר, כבר נמצא פיתרון, כך לפחות לפי שר הביטחון. יעלון הורה אחר הצהריים לרמטכ"ל להעביר מתקציב הביטחון את 60 מיליון השקלים החסרים - על מנת להשלים את הפער שנוצר במענק השנתי לחיילי המילואים אשר שירתו במהלך שנת 2012 מספר משמעותי של ימי מילואים. "הפער השנה נבע מהגיוס הרחב למבצע 'עמוד ענן', ולכן נדרשה מצדנו הקצאת תקציב הנדרש כדי לא לפגוע בחיילי המילואים", אמר היום יעלון. למרות ההכרזה של יעלון, עדיין לא ברור על חשבון מה יבוא התקציב שיופנה לסגירת החוסר.

מילואימניקים: "קראו לנו כדי להיות ברווזים במטווח". אבי כהן
חיילי המילואים יהיו מרוצים/אבי כהן

שר הכלכלה והמסחר ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שביקש מוקדם יותר להקפיא את העברות הכספים למערכת הביטחון בשל הכוונה לפגוע בחיילי המילואים אמר אחרי היוודע החלטת יעלון כי הוא "מברך אותו על הדבר הצודק שעשה". בנט הוסיף כי: "הוכחנו שכשאנחנו נאבקים על משהו צודק, אנחנו מנצחים".

ח"כ איתן כבל (העבודה) התייחס אף הוא להחלטה להשיב את גובה מענק חיילי המילואים לסכום המקורי. "אני מברך את שר הביטחון על ההחלטה, רק חבל שבכל פעם חייבים חיילי המילואים לעבור את מסע הייסורים הזה כדי לקבל את המגיע להם בדין". עוד הוסיף כבל כי "במערכת הביטחון צריך להבין שהמילואימיניקים הם לא כספומט שניתן למשוך ממנו כסף בכל פעם שמשהו משתבש".

למאבק למען המילואימניקים הצטרף גם סגן הרמטכ"ל, אלוף גדי אייזנקוט, שהוביל מהלך מול משרדי הממשלה הרלוונטים על מנת למנוע את הקיצוץ. כחלק מהעניין בצה"ל קיימו סדרת דיונים ופגישות במטרה לבחון את האפשרות לשלם לחיילי המילואים הזכאים את ההטבה הקבועה בחוק בגין שירות מילואים פעיל מעל עשרה ימים בשנה. "העמותה למען משרתי המילואים", שלקחה חלק פעיל במאבק אמרה אתמול - כשהפער בתקציב היה עדיין מוחשי - כי "ממשלה שחרטה על דגלה את נושא השוויון בנטל מחוייבת להשתמש בכלים שיש ברשותה כדי למזער כל פגיעה במעטים שעדיין משרתים במילואים".

מילואימניקים משתחררים בצאלים לאחר מבצע עמוד ענן, נובמבר 2012. יותם רונן
חיילי מילואים מתגייסים בימי מבצע עמוד ענן/יותם רונן

המשבר נוצר כאמור, כאשר התברר ש-300 מיליון השקלים המיועדים למימון המענק השנתי אינם מספיקים לכסות את התשלום - וזאת בשל צבירת ימי מילואים רבים מאד על ידי כלל המשרתים, במיוחד בגלל הגיוס ההמוני למבצע "עמוד ענן" בנובמבר 2012. לפיכך, הוחלט במשרד הביטחון לבצע שינוי במדרגות הזכאות, ולפרוס את התשלום לחיילים באופו שונה - וזאת על מנת לעמוד בסך התקציב המקורי.

מי שעד כה שירת 10-14.5 ימים מילואים בשנה זכה במענק של 1,308 שקל – אולם בעקבות השינוי אותו רצו להנהיג במשרד הביטחון, המדרגה הורחבה למי ששירת 10-17.5 ימים. אלו שביצעו בשנה שחלפה 15-19.5 ימים היו אמורים לקבל 2,616 שקל, ואחרי ה"קיצוץ", המדרגה השתנתה למשרתים 18-26.5 ימים. המדרגה שמזכה ב-3,924 שקל הכילה עד כה את אלו שביצעו 20-36.5 ימים ונועדה להשתנות למבצעי 27-35.5 ימים. המדרגה האחרונה נותרה כמעט ללא שינוי: 5,232 שקל למי ששירתו 36 ימים ומעלה, לעומת 37 ימים עד עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully