וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מילואימניקים נוטים יותר לשימוש בכוח

קובי דוד

21.2.2013 / 17:28

המחקר החדש והראשון מסוגו בארץ, קובע גם כי חיילי המילואים מגלים קושי רב יותר בקבלת החלטות לעומת חיילים בסדיר. ומי אלים יותר - לוחמים ימנים או שמאלנים?

חיילי מילואים נוטים להשתמש יותר בכוח מאשר חיילים בסדיר, כך עולה ממחקר אקדמי חדש וראשון מסוגו בישראל, המתפרסם היום (חמישי). המחקר, שנערך על ידי פרופ' שאול קמחי, ראש החוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל-חי, ביקש לבדוק את נושא קבלת ההחלטות בקרב לוחמי צה"ל בתנאי קרב.

אימון צנחנים לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה, נובמבר 2012. דרור עינב
המילואימניקים מתקשים יותר בקבלת החלטות. למצולמים אין קשר לידיעה/דרור עינב

המחקר התמקד בעיקר בדילמות מוסרית אליהן נקלע לוחם בזמן קרב. בין היתר, נבדק האם קיים הבדל בין לוחמים המשרתים בסדיר לעומת לוחמים המשרתים במילואים בעת ההחלטה על פתיחה באש במצבים של "סכנת חיים". ממצא מעניין העולה מהמחקר שחיילי המילואים מדווחים יותר על קושי בתהליך קבלת ההחלטות בהשוואה לחיילי הסדיר.

המחקר נערך בקרב 346 לוחמים, 202 מתוכם חיילים המשרתים בסדיר ו- 144 לוחמים במילואים. "המחקר הנוכחי מתמקד בדילמה מוסרית המאפיינת את המלחמה בטרור", הסביר פרופ' שאול קמחי בשיחה עם וואלה! חדשות. "בפני הלוחמים הוצגה סיטואציה המוכרת להם מהלחימה בשטחים".

מילואימניקים משתחררים בצאלים לאחר מבצע עמוד ענן, נובמבר 2012. יותם רונן
חיילי מילואים עולים על מדים במבצע "עמוד ענן". למצולמים אין קשר לידיעה/יותם רונן

אחת הדרכים בהן השתמש פרופ' קמחי במחקרו הייתה להציג ללוחמים סיטואציה של כוח צבאי היוצא לפעילות לילית בשטח אויב במטרה לעצור מבוקש. בהמשך, מגיע הכוח ליעד ונפתחת לעברו אש כאשר במקביל מזהים החיילים אזרחים בתוך הבית. "כל אחד מהנחקרים, המשרתים ביחידות חי"ר קרביות, התבקש לקבל שורת החלטות כמפקד הכוח, בהתייחס לתגובות אפשריות: שימוש רב יותר באש לביצוע המשימה, לעומת שימוש מינימאלי באש שמגביר את הסיכון לכוח ולאי-ביצוע המשימה", הסביר קמחי.

לדבריו, הסיבה שחיילי המילואים בחרו בתגובה כוחנית יותר נעוצה בגילם. "חיילי המילואים הם מבוגרים יותר, לרוב בעלי ילדים ומשפחות והם מודעים הרבה יותר לסכנה הנשקפת לחייהם, הם חוששים הרבה יותר מפגיעה ולכן הם נוטים לעשות שימוש בכוח רב יותר, בעוד שחיילי הסדיר הצעירים חיים בתחושה של 'לי זה לא יקרה'", הסביר קמחי. "עובדה נוספת היא שחיילי המילואים פחות בטוחים בכשרות ובמקצועיות שלהם לעומת חיילי הסדיר שנמצאים בשיא כושרם הצבאי והמקצועי ולכן הם יותר נזהרים על חייהם ויותר מגנים על עצמם באמצעות הפעלת הכוח".

ממצא נוסף העולה מן המחקר מצביע על כך שחיילים המחזיקים בעמדות פוליטיות ימניות נוטים יותר לעשות שימוש בכוח ומעידים על פחות קשיים בקבלת ההחלטות. לדברי פרופ' קמחי, "בסיטואציה של לחימה וקבלת החלטות במצב של דילמה מוסרית – אין נכון ולא נכון וכל אחד מהלוחמים פועל על סמך דעותיו האישיות והשקפת עולמו. המחקר מוכיח כי לוחמים בעלי עמדות ימניות יהיו בטוחים יותר בקבלת ההחלטות ויעשו יותר שימוש בכוח במצב בו נשקפת סכנה לחייהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully