וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "איך מודים לאובמה? עם 3,000 בתים בהתנחלויות"

ראש הממשלה לשעבר תקף את החלטת נתניהו, על רקע ההכרה הפלסטינית באו"ם: "זו ההחלטה הגרועה ביותר שיכולנו לקבל". עוד ציין: "ראשי סוכנויות המודיעין תמכו בתכנית השלום שלי"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

זה שלשעבר נגד הנוכחי: מי שקדם לראש הממשלה נתניהו בתפקיד, אהוד אולמרט, תקף הבוקר (ראשון) את מחליפו, על החלטתו לבנות 3,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק, כתגובה להכרת העצרת הכללית של האו"ם בפלסטין כמדינה משקיפה שאינה חברה. בדברים שנשא בכנס סבן בוושינגטון תהה אולמרט: "למה כשנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, זה שלפני שלושה שבועות היה אויב, זה שסייע להשיג הפסקת אש בעזה, הולך לבד נגד כל העולם ותומך בישראל, אנחנו מכריזים למחרת כ'הכרת תודה ואמון' באובמה על בנייתן של 3,000 יחידות דיור בהתנחלויות? זה הדבר הגרוע ביותר שיכולנו לעשות".

אולמרט התייחס בהרחבה לסוגיית ההכרה הפלסטינית באו"ם, ואמר: "אני חושב שהדבר החשוב ביותר עבור ישראל, הוא למנוע את היווצרותה של מדינה אחת לשני העמים. אם ישנה יוזמה באו"ם, שאולי אינה פשוטה וכוללת כמה דברים בעייתיים עבור ישראל, לרבות היכולת של הפלסטינים לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג ולתבוע ישראלים על פשעי מלחמה, אך היא מכירה בפתרון שתי המדינות, למה אנחנו מתנגדים לה?".

בדיון מול קהל בפורום, בהנחיית פרשן ה"וושינגטון פוסט" דיוויד אגניישס, התייחס אולמרט גם למגעים המדיניים שניהל עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. "הרגע הקשה בחיי היה כשישבתי מול אבו מאזן, ובתור בן אדם שנלחם על ירושלים השלמה כל חייו, בתור ראש עיר, בתור אזרח, בתור ראש ממשלה - אמרתי לו שאני מוכן לסגת מהשכונות הערביות בירושלים". לדבריו, ראשי סוכנויות המודיעין בישראל אמרו לנתניהו, "'קח את תכנית אולמרט, קרא לה תכנית נתניהו, ושים את זה על השולחן'. השאלה היא האם אנחנו מחפשים תירוצים כדי להאשים את הפלסטינים? יש הרבה. השאלה היא מה אנחנו עושים כדי שנמצה כל אפשרות על מנת לבנות את התהליך לטובת הכיוון שלדעתנו הוא הכרחי לעתיד ישראל. זה מה שאנחנו צריכים לעשות. עלינו להיות מוכנים לקחת סיכון, אפילו אם האופוזיציה בתוך המפלגה שלי תתנגד".

אולמרט ציין כי היה "קרוב מאוד להסכם היסטורי" עם אבו מאזן וכי הוא עצמו לו הצעה "מרחיקת לכת", אולם אבו מאזן היסס וההסכם לא יצא לפועל. "יש לנו הרבה סיבות להאשים את עצמנו לגבי מדיניות השלום שלנו, אבל העובדה היא שהפלסטינים סירבו לתכנית הכי נדיבה שאי פעם הוצעה להם ושענתה על כל דרישותיהם בעשורים האחרונים", אמר. עם זאת, ציין אולמרט כי על אף חוסר שיתוף הפעולה, "אבו מאזן הוא הפרטנר הפלסטיני הטוב ביותר שישראל יכולה לקבל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"מה שחשוב לנו הוא ירושלים, לא עיסאוויה"

"אני יודע כמה קרוב הייתי ושהיינו יכולים להשיג שלום עם הפלסטינים, אבל הנסיבות מנעו זאת", המשיך אולמרט. "הבטחתי שהאזורים הקדושים יהיו בהשגחת כוח בינלאומי. זה היה, עבורי, כואב מאוד רגשית. סבלתי. אבל ידעתי שאין ברירה, אם אתה רוצה שלום צריך לקבל החלטות קשות. בשביל זה אתה נבחר לתפקידים קשים, לא כדי להתמודד עם שטויות שראשי ממשלה יכולים לבזבז עליהם אנרגיה. אתה נבחר כדי לעשות היסטוריה, והייתי קרוב לזה". לדבריו, על ההסכם שייחתם עם הפלסטינים להתבסס על גבולות 67' עם חילופי שטחים, וכן לאפשר גישה פלסטינית לאתרים הקדושים. בנוסף, ציין אולמרט כי הוא תומך ביוזמת השלום הערבית.

"הם יכולים להמשיך לדבר על סוגיית המים, אבל זה שטויות. אבו מאזן אמר - 'אתם רוצים לשמור את אריאל בגלל האקוויפר'. אמרתי לו, למה לבזבז זמן על השטויות האלה? רוצה, נבנה לך תעלות שיביאו לך את כל המים שאתה צריך. מה הביג דיל?", תהה. לדבריו, "אני לא זוכר שבאיזשהו מקום בתנ"ך נכתב שאנו זכאים לעיסאוויה. אז מה הביג דיל? מי החליט שזה חלק מירושלים? מה שחשוב לנו הוא ירושלים, לא עיסאוויה, ג'בל מוכאבר, אבו דיס. אם הוויתור יוכל להביא שלום, למה לא? ובאשר לאזורים הקדושים, אין שלום אם צד אחד ישתלט עליהם. זה שובר לב עבור יהודי לומר זאת, אבל עדיף להודות בכך במקום להשלות את עצמנו ואחרים".

"הבעיה ב'עמוד ענן' - היעדר תמיכה בינלאומית"

"ביל קלינטון היה מעורב בהיבטים האינטימיים הרגישים ביותר בסכסוך, יותר מכל נשיא אמריקני", הוסיף אולמרט, "ואני חייב לומר, אהוד ברק באמת עשה מאמץ כביר בקמפ דיוויד בשנת 2000. באותו זמן לא הסכמתי איתו, אך אני חייב להודות כיום כי טעיתי והוא צדק". עם זאת, ציין אולמרט, ההסכם נדחה מאחר ש"ערפאת לא היה פרטנר לשלום, בניגוד לאבו מאזן".

מלבד לסכסוך הישראלי-פלסטיני, התייחס אולמרט לבחירות הקרבות בישראל, למבצע "עמוד ענן" וליחסים עם ארצות הברית. עם זאת, סירב להתייחס לשאלת מועמדותו לכנסת ה-19.

"אני לא חושב שיהיה נבון להצהיר על משהו כשאני כאן. אני ישראלי, זה לא הולם", אמר אולמרט, אולם ציין כי יהיה "מאוד פעיל" במערכת הבחירות. מאוחר יותר בדיון אף התלוצץ ואמר: "כן, אני רץ. רצתי היום בחדר הכושר". לדבריו, "אני מאמין שיש לשנות את הממשלה בישראל, אין שאלה לגבי זה. היקף העבודה שלי במאמץ של שינוי הממשלה יוכרז מאוד בקרוב". כמו כן, סירב אולמרט לומר באיזה מועמד הוא תומך.

בהמשך ציין אולמרט כי הוא תומך בחיסולו של אחמד ג'עברי, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס לשעבר. "הוא היה טרוריסט מהסוג הגרוע ביותר ולפעמים צריך לקבל החלטות כאלה. אני לחלוטין תומך בזה", אמר אולמרט, "הבעיה של נתניהו הייתה שאפשר היה להשיג יותר עם מטריה של תמיכה בינלאומית. הממשלה שלי נהנתה מהתמיכה הזו כי היינו מעורבים במשא ומתן רציני בתהליך השלום. לכן עשינו מבצע גדול בעזה".

קלינטון: "בימים הקרובים ננסה להגיע להסדר". רויטרס
"הסיוע של העולם בהפסקת האש צריך ללמד אותנו שיעור במידת העצמאות שאנחנו מייחסים לעצמנו". קלינטון ונתניהו במהלך מבצע "עמוד ענן"/רויטרס

בהקשר של מבצע "עמוד ענן", מתח אולמרט ביקורת על יחסי הממשלה הנוכחית עם הקהילה הבינלאומית. "הממשלה אמרה עד לאחרונה שצריך לתקוף את אירן", אמר אולמרט, "וכשהמנהיגים נשאלו מה יעשו אם ייכנסו לצרות והעולם יהיה נגד ישראל, הם אמרו 'ישראל יכולה לקבוע מה היא תעשה עבור עמה, גם אם העולם לא מסכים'. כעת הייתה רק הפסקת אש קטנטונת עם החמאס והג'יהאד האיסלמי – ובשביל זה הגיעו מזכ"ל האו"ם באן קי מון, מזכירת המדינה הילרי קלינטון, טורקיה, צרפת, מצרים, כולם פעלו רק כדי לארגן את הפסקת האש הזו. אז אולי נלמד פה לקח לגבי היקף העצמאות שאנחנו יכולים לנכס לעצמנו".

כמו כן, מתח ביקורת על התנהלותו של נתניהו, במהלך המרוץ לנשיאות ארצות הברית. "אני חושב שהייתה טעות, אבל לא בהתבטאויות לגבי האם אובמה ידידותי או לא, אלא בהתערבות בפוליטיקה האמריקנית. זה לא ענייננו. ישראל צריכה לעשות כל מאמץ אפשרי להתיידד עם כל נשיא במשרד הזה. ואני חייב לומר שכפי שאני זוכר, לא היה נשיא עוין לישראל בארבעת העשורים האחרונים, כך שזה חשוב מאוד", אמר אולמרט. "הייתי מאוד מאוכזב כשמיט רומני הגיע, אבל לא בגלל עצם הביקור. היקף גיוס התרומות היה מוגזם", המשיך, "ניסו ליצור רושם בקרב מצביעים יהודים לפיו רומני רוכב על כתפי ישראל לבית הלבן, ונתניהו לקח חלק במאמץ הזה". לדבריו, "עכשיו אני שומע אלפי תודות מישראל לאובמה, בכל יום נתניהו מחפש מיקרופון כדי לומר תודה לאובמה. זה קצת מוגזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully