וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב פועלת למנוע את הפנייה הפלסטינית לאו"ם"

טל שלו

26.11.2012 / 20:15

אחרי שארה"ב ביקשה מישראל למתן את תגובתה למהלך שמתכנן אבו מאזן השבוע, אומר גורם בכיר בממשל שארצו מנסה לשכנע את הפלסטינים לסגת מהפנייה. "לא תקרב אותם למימוש השאיפות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

על אף שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הבהיר כי הוא נחוש לפנות ביום חמישי הקרוב לעצרת הכללית של האו"ם בבקשה להתקבל במדינה לא חברה בארגון, ארצות הברית ממשיכה בניסיונות למנוע את המהלך – כך אמר היום (שני) פקיד בכיר בממשל האמריקאי. לדברי הבכיר, ארצו מנסה לשכנע כמה שיותר מדינות להתנגד למהלך, והיא העבירה מסר דומה לישראל, שחוששת אף היא מהיום שאחרי ההכרזה הפלסטינית. "כוונתו של אבו מאזן לא נבונה ולא מקרבת את הפלסטינים למימוש השאיפות שלהם לעצמאות", אמר הבכיר.

"אנחנו מתמקדים כעת בניסיון למנוע את זה", הוא הוסיף, אך סירב לפרט אילו הצעות אופרטיביות מועלות על מנת לסכל המהלך הפלסטיני. במקביל, גם בישראל התחדש העיסוק המדיני לקראת הגשת הבקשה הפלסטינית בהמשך השבוע, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס אחר הצהריים ישיבה של פורום "התשיעייה", כדי לדון בדרכי התגובה הישראליות למהלך, על רקע לחץ בינלאומי לנהוג באיפוק ולא לנקוט צעדי ענישה חריפים שנבחנו בעבר בישראל.

הילרי קלינטון ואבו מאזן ברמאללה. רויטרס
בממשל נערכים לקרב דיפלומטי. אבו מאזן וקלינטון/רויטרס

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, נפגשה עם אבו מאזן ברמאללה במהלך ביקורה באזור בשבוע שעבר, והדגישה בפניו שוב את עמדת ארצות הברית, המתנגדת לכל צעד חד-צדדי, הן מהצד הישראלי והן מהצד הפלסטיני, ואף איימה להטיל וטו על הניסיון הקודם של אבו מאזן בשנה שעברה במועצת הביטחון של האו"ם. בממשל חוששים, בין היתר, כי המהלך הפלסטיני החד-צדדי יחייב את ארצות הברית לקצץ את המימון שהיא מעבירה לפעילות האו"ם, שכן חקיקה אמריקאית אוסרת על תקצוב גופים המכירים בפלסטינים כמדינה לפי גיבוש הסכם שלום. עם זאת, אבו מאזן דחה את בקשתה של קלינטון, ובממשל נערכים כעת לקרב דיפלומטי שמטרתו למנוע את הגשת הבקשה.

במקביל, מנהלים השבוע משרד החוץ והדיפלומטים הישראלים בעולם קרב בלימה, בניסיון לרכך את תוצאות ההצבעה לטובתה של ישראל, ולגייס כמה שיותר מדינות שיתנגדו או יימנעו מהצבעה, שתיערך ביום חמישי ב-22:00 בלילה. המדינות "הידידותיות" – ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, צ'כיה ואיטליה כבר הודיעו כי יתנגדו לבקשה, ומדינות נוספות באירופה – בריטניה, צרפת וגרמניה – צפויות להימנע. עם זאת, לדברי גורם בכיר במשרד החוץ, לנוכח העובדה שיו"ר הרשות יצא מוחלש ממבצע "עמוד ענן", "מדינות מסוימות עשויות להחליש את התנגדותן למהלך ואף להחליט לתמוך בו כדי לתת חיזוק לאבו מאזן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"חוששים מפניה לבית הדין הבינלאומי"

בדרג המדיני ימשיכו לדון בימים הקרובים בתגובת ישראל למהלך של אבו מאזן, כאשר חלק משרי "התשיעייה", ובראשם שר החוץ, אביגדור ליברמן, ושר האוצר, יובל שטייניץ, סבורים כי יש לנקוט צעדים חד-צדדיים קשים בתגובה למהלך. עם זאת, ראש הממשלה ושר הביטחון מחזיקים בעמדה מתונה יותר כעת, הגורסת כי תגובת ישראל תיקבע לפי המשך המהלכים של אבו מאזן בשטח לאחר ההכרזה באו"ם, שהיא סימבולית בעיקרה. החשש הגדול בישראל הוא מכך שאחרי העצרת, יפנו הפלסטינים גם לבית הדין הבינלאומי בהאג – מהלך שעשוי לגרור תביעות משפטיות נגד קציני צה"ל והבנייה בהתנחלויות. לדברי הפקיד האמריקאי הבכיר, גם בארצות הברית חוששים מתרחיש שכזה. "בית הדין הבינלאומי הוא בהחלט אחת הבעיות הרציניות שעשויות להתעורר, ואנחנו מאוד מודאגים מזה, כמו ישראל. זו אחת הסיבות העיקריות שבגללן אנחנו מנסים לשכנע את הפלסטינים לרדת מזה".

עם זאת, בינתיים הן ארצות הברית והן גורמים בינלאומיים אחרים הבהירו לישראל כי הם מתנגדים לצעדי ענישה חריפים כלפי אבו מאזן, ומצפים ממנה להקל את עמדותיה כלפי יו"ר הרשות, במיוחד לנוכח התחזקות חמאס לאחר מבצע "עמוד ענן".

כפי שפורסם בוואלה! חדשות, גם מערכת הביטחון מתנגדת לצעדי ענישה חריפים כלפי אבו מאזן, מתוך חשש למעמדו ולשימור היציבות השלטונית והביטחונית בגדה, והמליצה להתייחס למהלך הפלסטיני כצעד הצהרתי ולהגיב אליו באיפוק. לפי ההערכה במערכת הביטחון, האיום הישראלי בענישה חסר משמעות, שכן הוא לא יוביל את אבו מאזן לחזור בו מההחלטה, ורק יגביר את פוטנציאל החיכוך בגדה המערבית. "סנקציות לא רלוונטיות, ושום פתרון שיוצע עכשיו לאבו מאזן לא יגרום לו לסגת", אמר לוואלה! חדשות גורם ביטחוני, אשר אישר כי עמדה זו הועלתה בכל הדיונים שהתקיימו עד כה על ידי שר הביטחון, אהוד ברק. "עכשיו צריך לחשוב איך משמרים את אבו מאזן, ולמנוע חיכוך בגדה, כי כל אש שתפרוץ שם תופנה אלינו. האינטרס הביטחוני הישראלי הוא לחזק את אבו מאזן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully