וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ורומני נגד אובמה ואולמרט? לא בטוח

טל שלו

6.11.2012 / 10:00

ניצחון של הרפובליקני יבטיח לנתניהו שנים שקטות מכיוון וושינגטון, בחירה של אובמה תעודד את גוש המרכז-שמאל. אך הערכות לחוד ומציאות לחוד - איך תשפיע אוהיו על ירושלים?

"המפלגה הדמוקרטית היא פשוט לא מה שהייתה", קבע אתמול (שני) המיליארדר היהודי-אמריקאי שלדון אדלסון, במאמר דעה בעיתון "וול סטריט ג'ורנל". במאמץ אחרון להשפיע על קולות הבוחרים, הוא שטח את כל הסיבות בעטיין החל לתמוך במפלגה הרפובליקנית, ובראשן הסחף האנטי-ישראלי המדאיג של חלקים בולטים במפלגה הדמוקרטית. הפעם הוא לא הזכיר שמות, אך אדלסון כבר פרסם החודש מאמר דומה, שבו הסביר בשפה בוטה יותר למה צריך להתנער מאובמה ולמה רומני והרפובליקנים "טובים יותר ליהודים". "שלא כמו אובמה, הוא לא רק מבין את המצב המסוכן של ישראל, הוא גם אוהב את המדינה הזו", כתב אדלסון ב"ישראל היום", העיתון הישראלי שבבעלותו. אדלסון, האיש שהוציא הכי הרבה כסף בבחירות הנוכחיות לנשיאות ארצות הברית ומושקע ברומני בעשרות מיליוני דולרים, יודע שניצחון של המועמד הרפובליקני יביא עמו תשואה נאה לחבר המשותף כאן בישראל. אחרי ארבע שנים סוערות עם אובמה, רצופות חריקות, עימותים ומחלוקות פומביות, יכול להיות שלבנימין נתניהו באמת יהיה חבר בבית הלבן.

סמיכות הזמנים הפוליטיים ומורכבות היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית יצרו מצב שבו כל העיניים הפוליטיות בישראל ממתינות כבנות ערובה עד לאחר שיתברר מי יישב בבית הלבן, ומי יהיה האיש שיקבל את הטלפון מראש הממשלה הישראלי, לפני או אחרי תקיפה באירן, לדוגמה. התשובה לשאלה גורלית במיוחד עבור שני אנשים – בנימין נתניהו ואהוד אולמרט. בשביל ראש הממשלה הנוכחי, ניצחון של רומני יהיה נהדר. קודמו מעדיף את התוצאה ההפוכה, שתכריע את החלטתו על חזרה לחיים הפוליטיים.

המרוץ לבית הלבן - כל הדיווחים:
ערב הבחירות, סקר קובע: אובמה הגדיל את הפער ל-2%
מאמץ אחרון: אובמה ורומני מנסים לשבור השוויון
בחירות בארה"ב: איך עובדת השיטה המסובכת?

בליכוד מקווים לניצחון של רומני

באופן רשמי, נתניהו יכבד את הדמוקרטיה האמריקאית ויברך את כל מי שהציבור יבחר להכתיר, אך ניצחון של רומני יעלה חיוך רחב על פניו, לפחות כמו החיבוק החם שהעניק לו כשביקר ביולי האחרון בירושלים. אם רומני ייכנס לבית הלבן, מי יזכור את הביקורת החריפה שנמתחה על התערבותו במערכת הבחירות האמריקאית ומי יוכל לתקוף אותו על המשברים עם אובמה? נתניהו יוכל להתגאות, כי הוא היה הראשון לזהות את התחזקות הימין השמרני וזה שהימר על הסוס הנכון, ולקבל רוח גבית שתבטיח סופית את ניצחונו בבחירות. אם רומני ייבחר, לא יהיה לציבור הישראלי ספק מי החבר שלו בירושלים, ובידי מי כדאי לתת להמשיך לנווט את ההגה בשנים הקרובות.

מיט רומני נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יולי 2012. עומר מירון
אם רומני ייכנס לבית הלבן, נתניהו יוכל להתגאות שהימר על הסוס הנכון/עומר מירון

לא בטוח שרומני יקיים את כל הבטחות הקמפיין, כמו העברת השגרירות לירושלים ונקיטת יד נוקשה יותר כלפי אירן, אבל כשרוחו של אדלסון מרחפת מעל, נתניהו יוכל להתרפק על היכרותם ארוכת השנים ולהתכונן לארבע שנים אינטימיות במיוחד, בלי חילוקי דעות פומביים "לאור יום". וכמובן, הערך המוסף – גם אולמרט כנראה יחליט שאין לו מה לעשות בסיפור.

בליכוד מבינים ששינוי בבית הלבן יסתדר להם מצוין. "אובמה עשה הרבה מאוד טעויות במדיניות החוץ שלו והיחס הפייסני והמתחנף לאיסלם, והוא למעשה הוביל להקצנה באזור", אמר חבר הכנסת דני דנון (הליכוד) לוואלה! חדשות. דנון, ממובילי הקו המתנגד לאובמה בפוליטיקה הישראלית, אף פרסם לפני כחודשיים ספר בארצות הברית, תחת הכותרת "ישראל – הכוח להתגבר", ובו פירט את כל הטעויות במדיניות אובמה במזרח התיכון, והדגיש את זכותה של ישראל לפעול בהתאם לאינטרסים של עצמה – גם אם זה מנוגד לעמדת ארצות הברית. דנון בטוח שחילופי הממשל יהיו טובים לישראל, וגם לליכוד. "מהיכרותי עם רומני ועם השקפות עולמו, אני מאמין שהוא יהיה ידיד אמיתי של מדינת ישראל".

עוד על הבחירות בישראל:
לקראת החלטה: האם מופז יוותר על הבכורה לאולמרט?
היום הבחירות לראשות הבית היהודי: אורלב או בנט?
מיכאלי הגישה מועמדות לעבודה: "אפשר לשנות את המדינה"

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

אובמה לא ימהר להתעמת עם נתניהו

ניצחון של אובמה, לעומת זאת, ישים את נתניהו במקום הרבה פחות בטוח. כולם שמעו את הטונים הצורמים בין וושינגטון לירושלים בארבע השנים האחרונות בנושאים הרי גורל כמו הבנייה בהתנחלויות והגרעין האירני. המתיחות הגיעה לשיא לקראת סוף הכהונה, כשדרישות הקווים האדומים של נתניהו יצרו לאובמה "רעשי רקע" בחודשים האחרונים של קמפיין הבחירות האמריקאי. הציבור בישראל מבין את חשיבות הקשר עם ארצות הברית - סקר של מאגר מוחות ואוניברסיטת בר אילן מיוני האחרון קבע כי 93% סבורים שמערכת היחסים חיונית לביטחון ישראל, ולכן לשאלת הסנכרון וההרמוניה עשויה להיות משמעות עבור נתניהו.

אם יסתמן שהשניים הולכים לכהונה נוספת, מתנגדיו של נתניהו יוכלו להזהיר מסכנה להידרדרות נוספת - עד כדי קרע. אולמרט ולבני עשויים להחליט כי הגיעה השעה לשובם, מתוך ציפיה לקבל רוח גבית מאנשי אובמה, שצברו לא מעט זעם על התנהלותו של נתניהו, והיה מי שהזהיר כי עוד יחפשו נקמה. אולמרט ולבני ישמחו להציג את עצמם כפרטנר הבא של הממשל האמריקאי ולהילחם יחדיו בנתניהו את אדלסון, אך לא בטוח שלוחות הזמנים של אובמה יאפשרו לו לקפוץ להצטלם עם אולמרט או לשלוף תכנית מדינית נוקשה שתביך את נתניהו לפני הבחירות. יתרה מכך, אובמה מוכר כדג קר, שפועל על פי אינטרסים ולא רגשות, ולא ברור שעימות עם נתניהו יעמוד בראש מעייניו עם כניסתו לתפקיד.

פגישת נתניהו אובמה בוושינגטון -יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
ניצחון של אובמה עשוי לחזק את נתניהו בקרב בוחרי הימין, שלא מסתירים את סלידתם מאובמה/GettyImages, מרק וילסון

גם אם אולמרט לא ייכנס בסופו של דבר למרוץ, בחירתו של אובמה תחמש את מתנגדי נתניהו באשר הם בתחמושת מצרר, ותאפשר להם להציג אותו כמי שהימר על כל הקופה והפסיד, ומי שבחירתו מסכנת את המשך היחסים. אך אל מול תזוזה אפשרית של קולות מהימין-מרכז, ניצחון של אובמה גם עשוי לחזק את נתניהו בקרב בוחרי הימין, שלא מסתירים את סלידתם מאובמה וסבורים כי יש להציב מולו ראש ממשלה חזק ונחוש כמו נתניהו.

ברק יחזור לחזק התדמית העולמית?

בשולי ההמתנה לאולמרט, גם לשר הביטחון, אהוד ברק, ניצחון של אובמה יסתדר לא רע, בשעה שהוא מתחיל להראות סימני התאוששות ולעבור את אחוז החסימה בחלק ניכר מהסקרים. לפני ארבע שנים בדיוק, הבין נתניהו שלממשלת הימין עם ליברמן עשויה להיות בעיית תדמית ברחבי העולם, והוא הזעיק את ברק ואת דן מרידור (שממתין כעת להכרעת בוחרי הליכוד בפריימריז) להצטרף ולחזקו. בארבע השנים האחרונות, יצרו השניים מערכות יחסים אינטימיות והדוקות עם בכירי הממשל האמריקאי, וכשאיום הגרעין האירני מרחף מעל – לא בטוח שזה הזמן הנבון לוותר עליהם.

גם במרצ מייחלים לניצחונו של אובמה, ואף פרסמו כבר אתמול סרטון שבו הם מברכים על ניצחונו. "אני חולקת אתו את אותו עולם ערכים של השמאל: של דמוקרטיה, זכויות אדם, שוויון", אמרה יו"ר מרצ, זהבה גלאון, לוואלה! חדשות, וציינה את הרפורמה בבריאות של ממשל אובמה ואת תמיכתו בנישואי גאים. מנגד, גלאון חוששת ש"רומני יהיה מחויב לתומכיו השמרנים הקיצוניים, שעלולים לדחוף אותו לתמוך במהלכים התקפיים של ישראל, ומקווה שאובמה יצדיק את פרס הנובל לשלום שניתן לו".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully