וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורה נבוכים: מה גרם לסופה האימתנית במזרח ארה"ב?

פרופסור קולין פרייז, מהחוג לגיאופיזיקה ולמדעים אטמוספריים-פלנטריים באוניברסיטת תל אביב, מסביר כיצד הפכה "סנדי" לאיום ממשי, עד מתי תימשך ואם ניתן היה למנוע אותה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

סופת ההוריקן "סנדי" ממשיכה להתגבר, וצפויה להכות בחוף המזרחי של ארצות הברית כבר הלילה במלוא עוצמתה, כשהיא מלווה גשמי זעף ורוחות עזות, שצפויים לגרום להצפות משמעותיות באזורים הנמוכים. המרכז הלאומי לסופות הוריקן בארצות הברית דיווח היום (שני) כי "סנדי" מתחזקת ותנוע לעבר מדינות החוף המזרחי הצפוניות לקראת שעות הערב, והחשש העיקרי הוא מפני הפסקות חשמל שיגרמו למאות אלפי תושבים להישאר ללא תשתיות ראויות.

תחנת רכבת מושבתת בהיקסוויל לקראת הגעת הוריקן סנדי. ניו יורק, ארה"ב, 29 באוקטובר 2012. GettyImages
תכה במלוא עוצמתה בחוף המזרחי, כבר הלילה. הוריקן סנדי בניו יורק/GettyImages

סנדי היא הוריקן מדרגה 1, ומוגדרת כ"סופר-סופה", בגלל תנאים ייחודיים שמרכיבים אותה: הסופה הטרופית, שנשבה מן הדרום, פגשה חזית קרה שמקורה במערב, ורוחות צוננות, שמקורן בקוטב הצפוני, התעטפו סביבה ויצרו את מה שכבר הפך לביטוי שגור בפי החזאים ושדרני החדשות: "פרנקנסטורם".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"הסופה יכולה להימשך שבועיים כל זמן שהיא מעל מים חמים"

פרופסור קולין פרייז מהחוג לגיאופיזיקה ולמדעים אטמוספריים-פלנטריים באוניברסיטת תל אביב מסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כיצד נוצר הוריקן ומה הופך את הסופה הנוכחית למסוכנת במיוחד. "הוריקן נוצר מעל מי האוקיינוסים באזורים החמים, כתוצאה מהתאדות המים וסירקולציה של האוויר. למעשה, נוצר אוויר שמתכנס למרכז הסופה, וככל שהיא נמצאת זמן רב יותר מעל המים החמים, הרי שהיא יכולה להימשך אפילו שבועיים".

"בסופו של דבר הסופה מגיעה ליבשה, ואז בעצם היא גם מגיעה לסיומה. הגשם שמתלווה אליה יוצא כמו ספוג, לכן יש הרבה מאוד גשמים בהוריקן. בנוסף, בשל העובדה שההוריקן מסתובב נגד כיוון השעון, והרוחות נעות במהירות של 150 קילומטרים בשעה, גם עצים ועמודי חשמל יכולים ליפול ולגרום נזק לתשתיות", מסביר פרופסור פרייז. לדבריו, "הרוחות הן רוחות אופקיות, כאשר הסופה גוררת את המים לכיוון היבשה, ואז כמובן קיים גם חשש מפני הצפות".

האם ההתחממות הגלובלית גרמה לכך?

לחלוטין לא, אין שום קשר בין הוריקן לבין ההתחממות הגלובלית. סופות הוריקן הן עונתיות ומתרחשות כל בשנה, מ-1 ביוני עד 1 בנובמבר. זה לא משהו יוצא דופן שיש הוריקנים באוקיינוס האטלנטי.

עד כמה גדולה הסופה "סנדי" ועל איזה אזורים היא עלולה להשפיע?

הקוטר של הסופה הוא 1,500 קילומטרים, כך שמדובר בסופה ענקית שמכסה חלק גדול מצפון-מזרח ארצות הברית. היא בהחלט יכולה להשפיע מצפון קרוליינה ועד מדינת מיין.

פגעי סופת הוריקן "סנדי" בסנטיאגו דה קובה, קובה. רויטרס
"לחלוטין לא קשורה להתחממות הגלובלית". נזקי הסופה בקובה/רויטרס

האם יש דרך למנוע סופות הרסניות כאלו בעתיד?

חלק ממנגנון הטבע הוא לפזר את האנרגיה מאזורים חמים בקו המשווה לאזורים קרים יותר. מניעת הסופות יכולה להפריע למחזור הטבעי של הטבע.

האם המגמה של הסופות הולך להמשיך?

אנחנו בסוף העונה, אך ביוני בשנה הבאה עונת הסופות תתחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully