וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההוריקן "סנדי" מגיע לניו-יורק: "חשש מאסון חסר תקדים"

הסופה, שמוגדרת כעצומה ביותר אי-פעם, נעה במהירות לחוף המזרחי, וצפויה להשפיע על 60 מיליון בני אדם. 7,000 טיסות בוטלו, ו-375 אלף בני אדם קיבלו הוראה להתפנות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

סופת ההוריקן בארה"ב טרם הכתה במלואה בחוף המזרחי של ארצות הברית, אך כלי תקשורת רבים בארה"ב כבר העניקו לה את התואר "קטסטרופה בקנה מידה היסטורי". הסופה "סנדי" המתקרבת עלולה לסכן כ-60 מיליון בני אדם הנמצאים בנתיב ההרס שלה, שמרכזו חולף מניו ג'רזי לניו יורק ומשם לפנסילבניה. היום (שני), לפי שעון ישראל, תחל הסופה להתקדם צפונה, לאחר שבימים האחרונים היא נעה בנתיב צפון-מערבי.

עיקר החשש הוא מהצפות מסכנות-חיים באיי ניו יורק וסביבתם. ראש העיר, מייקל בלומברג, אמר כי היום (שני) תפגע הסופה בעיר באופן החמור ביותר. כ-3,000 טיסות בוטלו מנמלי התעופה בעיר ואליהם. הנמלים עדיין פתוחים אך יש חשש משיבושים קשים, ולכן חברת אל-על ביטלה את שלוש טיסותיה המתוכננות לניו יורק וממנה ביממה הקרובה.

נכון לשעה 20:00 (שעון ישראל) מרכז הסערה היה קצת פחות מאלף קילומטרים מדרום לעיר ניו יורק, והרוחות במרכז נשבו במהירות של 120 קילומטרים לשעה. "סנדי", שהוגדרה בשבת בבוקר כסופה טרופית, מוגדרת זה יממה כסופת הוריקן בדרגה אחת, ונעה צפונית-מזרחית במהירות של עד 25 קילומטרים לשעה.

הנשיא ברק אובמה במרכז החיזוי והחירום הלאומי, מקבל תדרוך לקראת הוריקן סנדי. 28 באוקטובר 2012. רויטרס
הנשיא אובמה מקבל תדרוך על ההכנות לסופה, הערב בוושינגטון/רויטרס

לפי החזאים בארה"ב, מאז שהחלו מדידות מדויקות של סופות הוריקן בשנת 1988, לא נצפתה סופה כה עוצמתית וחזקה כ"סנדי". פרט לגשם ולשלג שהסופה מביאה עמה, נזקים רבים צפויים גם בשל הצפות בערים ובכפרים, ובעיקר בשל נזקים לחקלאים ולתבואתם. לפי מרבית ההערכות, "סנדי", שנתיבה מביא אותה לאזורים מבוססים יחסית ובנויים ברובם, תגרום פחות נזק מאשר שגרמה הסופה "קתרינה", אך היא עדיין עלולה להסב נזקים של עשרות מיליארדי דולרים.

החל מהלילה ועד יום רביעי לפחות יהיו כל אמצעי התחבורה הציבורית בניו יורק מושבתים, וממחר בבוקר יושבתו גם כל בתי הספר ומרבית הקמפוסים באוניברסיטאות. 375 אלף בני אדם בניו יורק המטרופוליטנית קיבלו הוראה להתפנות, אך עד כה לא נעשה פינוי בכוח. נאסד"ק והבורסה לניירות ערך בעיר (NYSE) יהיו סגורות היום, כולל המסחר האלקטרוני. בתחילה הודיעו הבורסות כי יישארו פתוחות, אך עם התגברות החשש מן הסופה, הן חזרו בהן מהחלטתן. הפעם האחרונה שבה נסגרה הבורסה לניירות ערך בניו יורק הייתה לאחר אירועי ה-11 בספטמבר בשנת 2001. הפעם האחרונה שבה הופסקה פעילותה עקב תנאי מזג אוויר הייתה ב-1985.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתכוננים. משאיות עם גנרטורים בכיכר יוניון במנהטן, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביקר אתמול בצהריים במרכז החיזוי והחירום בוושינגטון, וסקר את ההכנות למזג האוויר הקשה הצפוי בשבוע הקרוב בחוף המזרחי. כשנשאל אם הסופה עלולה לשבש את ההצבעה המוקדמת בבחירות לנשיאות, שייערכו בשבוע הבא, אמר הנשיא כי מוקדם לענות על כך בהחלטיות. "באופן טבעי עלינו להיזהר", אמר. המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, ביטל כנס בחירות שתוכנן בצהריים בווירגי'ניה, ובמקום זאת נסע לאוהיו. יצוין כי הנשיא עצמו מתנייע בין כנסי הבחירות באמצעות מטוס "אייר פורס 1", שמסוגל לטוס בכל מזג אוויר.

מתכוננים להוריקן "סנדי" בעיר ניו יורק. ארה"ב, 28 באוקטובר 2012. רויטרס
הרכבת האחרונה שיצאה לפני ההשבתה, בצהריים בניו יורק/רויטרס

פרט לניו יורק ולניו ג'רזי, מצב חירום הוכרז גם בווירג'יניה, וספינות מלחמה רבות של הצי וצוללות שעגנו בנמלים הורחקו ללב הים מחשש שיתרסקו אל המזח. התרעות פורסמו גם במרילנד, בפנסילבניה, בקרולינה הצפונית ובוושינגטון הבירה.

עד כה, שישים בני אדם לפחות נהרגו מהסופות העזות שגרמה "סנדי", שחלפה באיים הקריביים.


*בהכנת הידיעה השתתפה כתבתנו בניו יורק, יעל אבן אור

מתכוננים להוריקן "סנדי" בעיר ניו יורק. ארה"ב, 28 באוקטובר 2012. רויטרס
מדף ריק במרכול בניו יורק. אוגרים מים מינרליים/רויטרס

עדכון ראשון: 23:47

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully