וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לרומני: "אני ביקרתי בשדרות, אתה גייסת כספים"

יעל אבן אור, ארה"ב

23.10.2012 / 6:30

במהלך העימות האחרון, הדגישו המועמדים את מחויבותם לישראל, בפרט בסוגייה האירנית. רומני: ”המתח עם ישראל מצער”. סקרי בזק ראשוניים העניקו את הניצחון לאובמה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ויריבו הרפובליקני, מיט רומני, נפגשו הלילה (שלישי) לעימות הנשיאותי השלישי והאחרון, 15 ימים לפני שהקרב הצמוד ביניהם יוכרע בקלפיות. את העימות האחרון הנחה בוב שייפר מרשת CBS. המפגש נערך באוניברסיטת לין שבבוקה ריטון, פלורידה ונמשך כ-90 דקות. בניגוד לקודמיו, העימות התמקד בנושאי מדיניות החוץ של ארה"ב - אולם אובמה ורומני סטו לעתים קרובות לנושאי כלכלה, בהם המחלוקת ביניהם ברורה יותר.

סקר מהיר שערכה הלילה רשת CBS בתום העימות, קבע כי בקרב בוחרים שטרם החליטו למי להצביע, 53% השיבו כי הם סבורים שאובמה ניצח בעימות, 23% סברו שרומני תפקד טוב יותר, ואילו 24% לא החליטו מי מהשניים ניצח. כמו כן, סקר CNN באותה מתכונת קבע כי 48% מהנשאלים סברו כי אובמה ניצח, ו-40% סברו שרומני תפקד יותר טוב.

העימות הנשיאותי השלישי בחירות ארה"ב 2012. GettyImages
"ישראל היא חברת-אמת ובת בריתנו חשובה ביותר במזרח התיכון"/GettyImages

בין היתר דנו המועמדים בהרחבה במצב במזרח התיכון, ובפרט ביחסיה של ישראל עם ארה"ב. כשנשאלו האם יעמדו לצד ישראל אם תותקף, השיבו שני המועמדים בחיוב. "ישראל היא חברת אמת ובת בריתנו החשובה ביותר במזרח התיכון. אם ישראל תותקף, ארה"ב תעמוד לצדה", השיב אובמה. רומני הסכים עמו וציין: "קראתי לסנקציות לפני שנים כשביקרתי בישראל, והן אכן עובדות. היה עדיף להתחיל אותן קודם אבל טוב שזה קרה. כעת, הייתי מחמיר אותן, והייתי מנסה לבודד את אירן דיפלומטית". בנוסף, הדגיש רומני כי "פעילות צבאית היא מוצא אחרון".

בתגובה, תקף אובמה את רומני והשיב כי "אנחנו הפעלנו על אירן את הסנקציות הקשות ביותר, וכשאנחנו עשינו זאת אתה עדיין השקעת בחברות סיניות שסוחרות בנפט אירני". כמו כן, הגיב אובמה לדברי רומני, שציין כי "המתח שנוצר ביחסים בין ישראל לארה"ב מאוד מצער". לדברי אובמה, "כשאני הייתי בישראל, לא ארגנתי אירועי גיוס כספים. אני ביקרתי ביד ושם. אני הלכתי לשדרות שמותקפת ברקטות מעזה, פגשתי הורים שהראו לי איך רקטות פגעו סמוך לחדרים בהם ישנים הילדים שלהם. כולם יכולים לראות שכאשר מדובר באירן, בטרור, בזכויות נשים, אפשר לומר שנשיא ארה"ב עמד תמיד בצד הנכון".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
העימות הנשיאותי השלישי באוניברסיטת לין. בוקה רטון, פלורידה, 22 באוקטובר 2012. GettyImages
מיט רומני, וברקע: מנחה העימות, בוב שייפר/GettyImages

בתחילת העימות נשאלו המתמודדים באשר לפיגוע בקונסוליה האמריקאית בבנגזי בלוב, בו נרצח השגריר כריסטופר סטיבנס, ובאשר לטענות כי כשלי אבטחה אפשרו את האירוע. שני המועמדים ניצלו את ההזדמנות כדי לדבר בהרחבה על איום הטרור במזרח התיכון. "המפתח הוא לגרום לעולם המוסלמי לדחות קיצוניים כמו אל-קאעדה בעצמו, אנחנו לא רוצים עוד עירק", אמר רומני, שפתח את העימות.

אובמה ורומני השתמשו בפוטין כדי לעקוץ זה את זה

אובמה השיב לרומני בעוקצנות, וציין כי "אני שמח שזיהית שאל-קאעדה היא אויב, לפני כמה חודשים אמרת שהאויב הוא רוסיה". אובמה המשיך לתקוף את רומני: "בכל פעם שהבעת את דעתך בנושאי חוץ טעית", אמר, "מה שאנחנו צריכים למזרח התיכון הוא מנהיגות יציבה ולא מבולבלת, זה לא המתכון לביטחון אמריקאי". רומני הדגיש בתגובה כי רוסיה אינה אויב ביטחוני, אלא פוליטי, ועקץ את אובמה על פליטת הפה שלו מוקדם יותר השנה: "לפחות אני לא הולך לומר לפוטין שאתגמש אחרי הבחירות".

בנושא האביב הערבי, ציין אובמה כי "ארה"ב צריכה לעמוד לצד דמוקרטיות. כעת כשיש ממשלה דמוקרטית במצרים, הם צריכים לקחת אחריות על מיעוטים ויש ללחוץ עליהם כדי לוודא שהם עושים זאת. הם צריכים לתת זכויות לנשים. הם חייבים לשמר את השלום עם ישראל, זה קו אדום עבורנו. הם חייבים להילחם בטרור". לדבריו, "אנחנו נסייע להם, כי מה שיגרום למהפכה המצרית להצליח היא עתיד הצעירים, שרוצים עבודות וחינוך ורווחה. אנחנו רוצים לסייע למצרים לבנות מחדש את הכלכלה. אבל כדי שארה"ב תבסס מנהיגות באזור ההוא, יש דברים שאנחנו צריכים לעשות בבית".

העימות הנשיאותי השלישי באוניברסיטת לין. בוקה רטון, פלורידה, 22 באוקטובר 2012. GettyImages
החיבוק המסורתי של המועמדים ורעיותיהם בתום העימות/GettyImages

בעוד המועמדים דנו בהרחבה בנושא המזרח התיכון, וכן במדיניות הכלכלית של ארה"ב מעבר לים, נושאים מסויימים נותרו כמעט ללא התייחסות. בין היתר לא הוזכר הנושא הפלסטיני, מלבד התייחסות אחת של רומני שציין כי לא חלה התקדמות בנושא במהלך כהונתו של אובמה. כמו כן, נושא המשבר הכלכלי באירופה כלל לא נידון. בנוסף, בעוד רומני נשאל על תקיפות המל"טים בפקיסטן בשנים האחרונות, אובמה כלל לא נדרש להתייחס לנושא - זאת על אף שבמהלך כהונתו בוצעו מאות תקיפות, בהן חוסלו פעילי טרור לצד אזרחים רבים.

רומני בנאום הסיכום: אופטימי ונרגש בנוגע לעתיד

בתום העימות נשא כל אחד מהמועמדים נאום מסכם קצר. אובמה פנה לקהל בנאומו ואמר: "אחרי שראיתם שלושה עימותים וצפיתם בהרבה יותר מדי פרסומות בטלויזיה, הגיע הזמן לבחור".לדבריו, במשך ארבע שנים הממשל שלו פעל על מנת להיחלץ ממדיניות שהביאה את ארצות הברית למשבר כלכלי ולתסבוכות מדיניות. "רומני רוצה להחזיר אותנו לאותה המדיניות", אמר, "לי יש חזון שונה עבור אמריקה". לדבריו, "אני אשמור על הצבא שלנו הצבא החזק ביותר בעולם אבל אחרי עשור של מלחמה, אנחנו מבינים שיש לנו גם עבודה לעשות בבית".

רומני, מצדו, אמר כי "אני אופטימי בנוגע לעתיד ואני נרגש". לדבריו, לארצות הברית יש הזדמנות לקבל מנהיגות אמיתית, וחזר על הבטחותיו הכלכליות לפיהן הוא ישים את ארה"ב על המסלול בדרך לתקציב מאוזן, ייצור 12 אלף מקומות עבודה חדשים וידאג שאנשים לא ישתמשו בתלושי מזון – "לא בגלל שאקח להם אותם, אלא כי יהיו להם עבודות". רומני הדגיש כי הוא עבר בעבר עם דמוקרטים "ולמד להסתדר איתם". לסיכום, פנה רומני לקהל ולצופים בבית וביקש את הצבעתם: "אנחנו צריכים מנהיגות חזקה ואני רוצה להיות המנהיג הזה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצפייה בעימות המלא:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully