וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות הנשיאותי השני: אובמה חזר למשחק

יעל אבן אור, ארה"ב

17.10.2012 / 8:00

בשונה מהעימות הקודם, נשיא ארה"ב ויריבו התמודדו הפעם עם שאלות שהופנו מהקהל. הנושאים העיקריים על הפרק: נשים, מסים והגירה. סקרי בזק של רשתות הטלוויזיה: אובמה ניצח

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

שלושה שבועות בדיוק לפני יום הבחירות, נפגשו הלילה (רביעי) נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ויריבו הרפובליקני, מיט רומני, לעימות נוסף – שני במספר. סקרי בזק נפרדים, שערכו רשתות הטלוויזיה CNN ו-CBS בתום העימות, העניקו לאובמה את הניצחון בעימות הזה.

הסקר של CNN נערך בקרב 457 בני אדם, שהתבקשו להשיב לשאלה "מי ניצח בעימות". 46% השיבו "אובמה" ו-39% השיבו "רומני". 73% מהנשאלים בסקר אמרו כי הנשיא אובמה תפקד טוב מהצפוי, ורק 37% השיבו תשובה זהה לגבי מיט רומני רומני. בסקר זהה שנערך מיד בתום העימות הראשון, כשני שלישים מהנשאלים אמרו כי רומני ניצח.
כי רומני ניצח.

הסקר של CBS נערך בקרב 525 בני אדם שהתחייבו לצפות בעימות, ואמרו כי הם טרם הכריעו אם בכוונתם להצביע לרומני או לאובמה. משקלול הנתונים כולם, עולה כי 37% מהנשאלים אמרו שאובמה ניצח בעימות. 30% אמרו שרומני ניצח, ו-33% אמרו שהעימות הסתיים בתיקו.

העימות הנשיאותי השני באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק. אוקטובר 2012. GettyImages
ברק אובמה ומיט רומני בעימות לפנות בוקר/GettyImages

בשונה מהעימות הראשון, הפעם השאלות למועמדים הופנו מהקהל, שהורכב ברובו מבוחרים שטרם החליטו למי להצביע. אופי השאלות התייחס בעיקר לנושאים חברתיים וכלכליים. בעוד אובמה שב וחזר על עמדתו לפיה בכהונה הבאה הוא ימלא את הבטחותיו שטרם מומשו, רומני ציין במספר הזדמנויות כי משימתו הראשונה כנשיא תהיה ליצור משרות חדשות.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אובמה פתח כשסיפר על ילדותו ועל המאבק בעוני

בתחילת העימות התייחסו המועמדים בהרחבה לנושאים חברתיים, בדגש על הגירה ועל שוויון מגדרי. למעשה, רומני היה הראשון להעלות את סוגיית חוסר השוויון בין המינים במהלך העימות. שתי הסוגיות הבולטות שעלו בנושא זה היו נושא שוויון השכר, וכן סוגיית מימון אמצעי מניעה לנשים במסגרת הביטוח במקום עבודתן.

אובמה התייחס לנושא בנימה אישית וסיפר כיצד גודל על ידי אמו וסבתו, שנתקלו ב"תקרת הזכוכית", כהגדרתו, בניסיונן לפרנס אותו. "יותר ויותר נשים הן כיום המפרנסות במשפחה, ולכן אנחנו חייבים להילחם על השוויון בשכר", אמר אובמה. "חייבים לוודא שנשים צעירות יזכו לחינוך גבוה. האמת היא שזה מה שעשינו". רומני מצדו טען כי בעוד כמושל מסצ'וסטס קידם שוויון נשים, במהלך כהונתו של אובמה אלפי נשים איבדו את משרותיהן.

העימות הנשיאותי השני באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק. אוקטובר 2012. GettyImages
רעייתו של רומני, אן, צופה בו לצד אחד מחמשת בניו, בן/GettyImages

בהמשך נשאל רומני כיצד ממשל בהנהגתו יפעל באופן שונה מזה של הרפובליקני הקודם שכיהן כנשיא, ג'ורג' בוש הבן, הנחשב במידה רבה כמי שתרם ליצירת משבר כלכלי בארצות הברית. "אני רוצה להשיג עבורנו תקציב מאוזן, בוש לא עשה זאת", אמר רומני, "המפלגה שלנו התמקדה בעסקים גדולים זמן רב, אבל אני רוצה לעזור לעסקים קטנים לצמוח, להוריד להם מסים, להוסיף משרות. והדבר שהכי מטריד אותי בתכנית הבריאות של אובמה, הוא שהיא מונעת הוספת משרות".

מנגד, נשאל אובמה מה יש לו להציע לבוחר האמריקני בקמפיין הנוכחי, לאחר שבעיני רבים נכשל במימוש הבטחותיו במסע הבחירות הקודם. בתגובה ציין אובמה כי נכנס לתפקיד "בתקופה קשה", אולם הצליח לשקם רבות מההחלטות השגויות של הממשל הקודם. "אם יש הבטחה שלא מומשה זה לא היה כי לא ניסיתי, והיא תמומש בכהונה הבאה".

עימות נשיאותי בחירות ארה"ב 2013. GettyImages
מנחת העימות תיקנה את רומני בנוגע לאי-דיוקים בנושא לוב/GettyImages

בשאלה בנושא פרצת האבטחה שהובילה לתקיפת השגרירות בלוב, חזר מיט רומני על כך שלאובמה לקח שבועיים להצהיר כי מדובר במעשה טרור וניצל את ההזדמנות לנגח את אובמה על כך ש"הפריד בין ארצות הברית וישראל", וכן על עמדתו ה"רכה מדי" כלפי אירן. ברק אובמה התייחס לסוגיית תקיפת הקונסוליה בבנגזי ואמר כי כבר למחרת התייחס למעשה כאל פיגוע טרור. כשרומני התווכח בנוגע להצהרה זו, תיקנה אותו המנחה כי אובמה אכן עשה כן.

רומני: העשירים יכולים לחזור למסים שהיו בעבר

רומני ציין בעימות כי גיבש תכנית כלכלית בת חמישה שלבים לשיקום הכלכלה האמריקאית, שתביא ליצירת 12 מיליון מקומות עבודה חדשים בארבע שנים. בתגובה אמר אובמה כי "למושל רומני אין חמש נקודות שמרכיבות תכנית לשיקום הכלכלה – יש לו נקודה אחת: שאנשים בפסגה ישחקו לפי חוקים שונים לגמרי". אובמה הוסיף כי זו הייתה הפילוסופיה של רומני בכל תפקידיו.

בשאלה על קיצוצי המסים אמר רומני כי הוא רוצה שלאנשי מעמד הביניים יהיו מסים נמוכים יותר, וכי בזמן שמחירי הגז והביטוח עלו והמשכורות ירדו, נקבר מעמד הביניים תחת עול התשלומים והמסים. "אני רוצה להקל על אנשי מעמד הביניים", אמר. בתגובה אמר אובמה: "קיצצתי מסים למעמד הביניים וגם לעסקים קטנים, ואני רוצה להמשיך בקיצוצים האלה, אבל אני גם אומר - אם אנחנו רוצים להקטין את החוב הציבורי, אנחנו גם חייבים לוודא שהעשירים נותנים קצת יותר. 98% לא יראו עלייה במסים. העשירים, שהם 2%, יכולים לחזור למסים שהיו בעבר, בזמן כהונתו של קלינטון".

העימות הנשיאותי השני באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק. אוקטובר 2012. GettyImages
מישל וברק אובמה מיד בתום העימות/GettyImages

בתגובה לשאלה שהופנתה לרומני בנוגע למהגרים ללא גרין קארד אשר השתלבו בחברה, אמר מיט רומני: "אני רוצה שאנשים עם כישורים יגיעו לכאן אבל אנחנו חייבים למנוע הגירה לא חוקית. ארבעה מיליון אנשים מחכים להיכנס לכאן באופן חוקי, והמהגרים הלא חוקיים תופסים את מקומם". רומני הוסיף כי על ארצות הברית להפעיל סנקציות על מעסיקים של מהגרים לא חוקיים ועל המהגרים העצמם, למשל לא לתת להם רשיונות נהיגה.

העימות הנשיאותי השני באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק. אוקטובר 2012. GettyImages
עוברי אורח במיאמי, פלורידה, צופים בשידור של העימות/GettyImages

השאלה האחרונה שהופנתה לשני המועמדים הייתה מה לדעתם הטעויות הגדולות ביותר של הציבור בנוגע לדמותם. רומני השיב כי הקמפיין של אובמה מנסה להציג אותו כאדם אחר לחלוטין ממי שהוא באמת. "אכפת לי מאזרחי ארצות הברית. אני בא מעסקים, אני מבין מה זה אומר ואני רוצה לעזור עם הניסיון שלי". הוא דיבר על עברו בכנסיה המורמונית וכמושל וסיכם בכך שהוא כבר עשה את הדברים עליהם הוא מדבר בעבר.

אובמה, שהמפלגה הרפובליקנית אוהבת להציגו כמי שמתנגד ליזמות פרטית ולהצלחה כלכלית, אמר כי הוא מאמין ביוזמה – "אבל אני גם מאמין שכולם צריכים לקבל הזדמנות שווה ושכולם צריכים לקבל נתח הוגן". הוא הוסיף כי למרות שהוא מאמין שרומני הוא איש טוב, אמירת ה-47% שלו צריכה לעורר אצל אזרחי ארצות הברית חשד עמוק. "כשהוא אמר מאחורי דלתות סגורות כי 47% רואים עצמם כקורבנות – תחשבו על מה הוא דיבר. על חיילים לשעבר, על אנשים עם בעיות רפואיות, על אנשים שעובדים קשה אבל לא מרוויחים מספיק. בשביל האנשים האלה אני רוצה להיות נשיא ולכן אני מבקש את הצבעתכם".

(עידכון ראשון: 02:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully