וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה יזהיר: "נעשה הכל למנוע גרעין אירני"

25.9.2012 / 12:33

הבית הלבן פרסם קטעים מנאומו הצפוי של הנשיא בעצרת הכללית. הוא צפוי להבהיר כי עוד נותר די זמן להגיע לפתרון דיפלומטי בעניין תוכנית הגרעין, אולם "הזמן אינו בלתי מוגבל"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יזהיר היום (שלישי) את אירן, בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם, כי ארה"ב "תעשה כל מה שהיא צריכה" כדי למנוע מהרפובליקה האיסלמית לשים את ידה על נשק גרעיני - כך עולה מקטעים מהנאום שנמסרו לפרסום מבעוד מועד על ידי הבית הלבן. בנאומו צפוי אובמה גם לפנות למנהיגי העולם ולבקש מהם להתאחד נגד ההתקפות על נציגויות אמריקאיות במדינות מוסלמיות.

עוד עולה מהקטעים שפורסמו, כי אובמה מתכוון להבהיר בנאומו לאירן כי עוד נותר די זמן להגיע לפתרון דיפלומטי בעניין תוכנית הגרעין שלה, אולם "הזמן אינו בלתי מוגבל". הוא יאשר מחדש שוושינגטון לעולם לא תקבל מצב שבו מבליגים על הימצאות נשק גרעיני בידיים אירניות.

שישה חודשים בדיוק לפני הבחירות הצפויות לנשיאות בארה"ב, צפוי, כאמור, גם לדרוש אחדות שורות בינלאומית לנוכח גל האלימות בעולם המוסלמי, בעקבות פרסומו של סרט הלועג לאיסלם ברשת. "ההתקפות של השבועיים האחרונים אינן רק התקפות על ארה"ב", יאמר הנשיא. "הן גם התקפות על עצם האידיאלים שעל בסיסם ארה"ב נוסדה".

אובמה נועד עם נתניהו: "לא נסכים לאירן גרעינית. רויטרס
גם בירושלים יעקבו בדריכות רבה אחר הנאום. אובמה ונתניהו/רויטרס

לקראת הנאום הצפוי, העריכו פרשנים כי נאומו של אובמה יהווה מעין "נאום בחירות", וכי למרות העובדה שהוא יעסוק כולו במדיניות החוץ האמריקאית, ובפרט במשבר הנמשך בסוריה, בשינויים בעולם הערבי ובהתנגדות לתוכנית הגרעין האירנית, מילותיו של אובמה יכוונו בעיקרן לעשרות מיליוני המצביעים, שיכריעו האם ימשיך לכהונה השנייה.

גם בירושלים יעקבו בדריכות רבה אחר הנאום, ויבחנו מקרוב כיצד יתייחס הנשיא האמריקאי לדרישתו החוזרת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להציב קווים אדומים למשטר בטהרן, סוגיה שגרמה בשבועות האחרונים למשבר חסר תקדים בין ישראל לארה"ב. "אובמה צריך להפסיק לשכנע את ישראל לא לתקוף, ולהתחיל לשכנע את טהרן שארה"ב רצינית", אמר השבוע גורם מדיני בכיר בירושלים, שהוסיף כי מאז ועידת איפא"ק במרץ האחרון, אובמה לא נשא נאום פומבי תקיף בסוגיה האירנית. "עד כה, האירנים לא לקחו ברצינות את דבריו, והוא צריך לגרום להם להבין שלא כדאי להם להתעסק עם ארה"ב והמערב ולהפסיק את תוכנית הגרעין שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully