וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת אסרה הפגנת מוסלמים בפריז: "לא יאיימו עלינו"

ראש הממשלה: לא נאפשר למפגינים למחות בבירה נגד הלעג למוחמד, צרפת אינה קשורה לסכסוך הזה. כוננות בערים הגדולות ובשגרירויות בשל קריקטורה גזענית שפורסמה במגזין סאטירי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הרשויות בצרפת העלו הבוקר (רביעי) את האבטחה ברחבי המדינה, מחשש למהומות בשל פרסום קריקטורה הלועגת לנביא מוחמד. עיתונים בצרפת מדווחים על קריאות של מוסלמים להפגין בפריז, בליון, בטולוז ובמרסי.

במקביל, נמשכת כוננות המשטרה בשל הפצת הסרטון "תמימות המוסלמים", שעורר פרעות אלימות ברחבי העולם, שגבו את חייהם של כ-30 מפגינים, שמחו מול שגרירויות מערביות.

ראש הממשלה הצרפתי, ז'אן-מארק אירו, אמר הבוקר לרדיו RTL כי לא יאפשר למפגינים להתקהל בפריז ביום שבת כדי למחות על שידור הסרט. לדבריו, "אין כל סיבה שהקונפליקט הזה יגיע לצרפת, ואיש לא יוכל לאיים על הרפובליקה שלנו".

שר הפנים, מנואל ואלס, אירח היום בכירים בהנהגה המוסלמית של צרפת בניסיון להרגיע את הרוחות, ובמקביל נמסר כי פקידים בכירים בממשלה שוחחו גם עם גורמים בקהילה היהודית, שהביעו בפניהם חשש שיהודים החיים במדינה יהיו מוקד לפרעות אלימות.

ראש ממשלת צרפת, ז'אן-מרק אירו, במסיבת עיתונאים בפריז. 19 בספטמבר 2012. רויטרס
ראש ממשלת צרפת, ז'אן-מארק אירו, הבוקר בפריז/רויטרס

ראש הקהילה היהודית בצרפת, רישאר פרסקיה, גינה את פרסום הקריקטורה במגזין "שרלי הבדו", שלועגת גם ליהודים, ואמר כי פרסום האיור "בהקשר הנוכחי" הוא "חסר אחריות". דבריו צוטטו באתר החדשות היהודי JTA.

מוקדם יותר הבוקר, הופצו לדוכנים עותקים מהמגזין הסאטירי "שרלי הבדו". בשערו, הכתיר המגזין יהודי ומוסלמי כ"מי שלא נוגעים בהם". הוא הציג יהודי-חרדי מוביל מוסלמי בכיסא גלגלים, ובעמודיו הפנימיים הציג מוסלמי המציג את ישבנו לראווה, לעיניו של במאי המצלם אותו במסרטה. מדובר במחווה לסרט "הבוז" של הבמאי ז'אן-לוק גודאר. באיור שהתפרסם בעיתון, המוסלמי פונה אל אדם הנראה כגודאר, ומצטט בפניו משפט מהסרט, בו שיחקה בריז'יט בארדו: "האם ישבני יפה? האם אחוריי נאים?". הכותרת זועקת: "זה הסרט שהביך את העולם המוסלמי". עותקי המגזין הופצו חרף אזהרות הממשלה, שחששה ממהומות בקרב המוסלמים, שאוכלוסייתם בצרפת היא הגדולה באירופה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איור נוסף שהופץ הבוקר במגזין "שרלי הבדו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

משרד החוץ הצרפתי הציב אבטחה מסביב למשרדי מערכת העיתון - וגם מחוץ לשגרירויות רבות של צרפת ברחבי העולם, והודיע כי ינעל כ-20 נציגויות של צרפת ביום שישי, מחשש להפגנות אלימות ברקע התפילות במסגדים. כמו כן, יינעלו בתי ספר ומתחמים ללימוד צרפתית הפועלים ליד השגרירויות והקונסוליות באותן מדינות. יצוין כי במדינות ערביות רבות, השגרירות הצרפתית ממילא אינה פועלת בימי שישי.

שוטרים עוצרים מפגינים ברחבה שבין משרד הפנים בפריז לשגרירות האמריקנית. ספטמבר 2012. רויטרס
ז'נדרמים ומפגינים מוסלמים בסוף השבוע, סמוך לשגרירות האמריקנית בפריז/רויטרס

עוד אתמול, הזהיר שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, כי פרסום הקריקטורות בעת רגישה זו עלול לגרום פרובוקציה מיותרת, דווקא משום שהמהומות נרגעו מעט מאז סוף השבוע. ראש הממשלה אירו פרסם אתמול הצהרה בה נאמר כי "באווירה הנוכחית, כולם צריכים לנהוג באחריות". ואולם, הממשלה לא הודיעה כי תצנזר את הפרסום, בטענה כי חופש הביטוי עומד מעל הכל.

חרף ההצהרות בזכות חופש הביטוי, נדמה שצרפת מנסה לעצור בכל צורה את התפשטות ההפגנות לשטחה, גם במחיר פגיעה באותו ערך. בסוף השבוע, 150 מפגינים מוסלמים נעצרו בפריז, כשהתקהלו ברחבה שבין משרד הפנים הצרפתי לבין השגרירות האמריקנית. המפגינים נעצרו למרות שמחו בצורה שקטה, אך התנגדו למעצרם ושלושה ז'נדרמים ממשטרת ההפגנות נפצעו פצעים קלים במהלך המעצר.

עוד בנושא
כוננות בנציגויות צרפת ברחבי העולם בשל פרסום הקריקטורה
בארה"ב נחקר שוד בהפצת ובביום הסרט "תמימות המוסלמים"
שר ההגנה האמריקני פנטה מעריך: המהומות לא ייפסקו בקרוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully