וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: "לא הייתי משקם את הכלכלה בכהונה אחת"

יעל אבן אור, ארה"ב

6.9.2012 / 5:29

נשיא ארה"ב לשעבר נאם בוועידה הדמוקרטית והביע את תמיכתו באובמה: "מכתירים את הנשיא הבא של ארצות הברית". מוקדם יותר השיבה המפלגה את ההכרה בירושלים כבירת ישראל למצעה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון נאם הלילה (חמישי) בוועידה הדמוקרטית הנערכת בשארלוט, קרוליינה הצפונית, בצעד שנועד להביע את תמיכתו בנשיא, ברק אובמה, במרוץ לקדנציה שנייה בבית הלבן. אחרי הנאום הסוחף של מישל אובמה אתמול, הנשיא לשעבר סיפק את הסחורה בנאום בן 45 דקות שבסופו עלה אובמה לבמה. חלק נכבד מנאומו של קלינטון הוקדש לסוגיות הכלכליות של ארצות הברית.

ביל קלינטון נואם בוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, ספטמבר 2012. רויטרס
בתום נאומו של קלינטון, עלה אובמה לבמה. השניים, הלילה/רויטרס

"אנחנו כאן כדי להכתיר את הנשיא הבא של ארצות הברית ולי יש כבר מישהו שאני חושב עליו", פתח קלינטון את דבריו. קלינטון הזכיר את מצבה הקשה של הכלכלה, עת נכנס אובמה לתפקידו, וטען כי הוא מעוניין במועמד "נינוח מבחוץ, אך לוהט מתשוקה לאמריקה מבפנים", הוסיף קלינטון והתייחס לנאומה של רעייתו של הנשיא: "ואחרי אתמול, אני רוצה את האיש שהיה לו את השכל להתחתן עם מישל אובמה".

קלינטון סיפר על עבודתו לאורך השנים עם דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, ואמר כי מעולם לא שנא רפובליקנים באותה המידה שנראה כי הימנים הקיצונים ששולטים כעת במפלגה הרפובליקנית שונאים את אובמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ביל קלינטון נואם בוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, ספטמבר 12. רויטרס
"אני רוצה להכתיר אדם נינוח מבחוץ, אך לוהט מתשוקה לאמריקה מבפנים". קלינטון/רויטרס

הוא הדגיש כי בזמנים קשים הפוליטיקה הופכת להיות מלוכלכת יותר ויצא נגד ההידרדרות בעימות הרפובליקני-דמוקרטי: "דמוקרטיה לא חייבת להיות מאבק דמים". הוא הוסיף כי אובמה מחויב לשיתוף פעולה גם עם מי שהיו יריביו, כג'ו ביידן ורעייתו של קלינטון, הילרי - "בה אני גאה מאוד" - כשהוא מציין לשבח את מערכת היחסים שלה ושל הנשיא.

"אף נשיא לא היה משקם הכלכלה בכהונה אחת"

לגבי המצב הכלכלי אמר קלינטון על אובמה: "האם הנשיא מרוצה מהמצב? ברור שלא. אבל האם איננו במקום טוב יותר ממה שהיינו כשהוא נכנס לתפקידו?", ובתגובה זכה לתגובה חיובית מהקהל המשולהב. "אף נשיא - לא אני ולא אף אחד מקודמיי - לא היה יכול לשקם בארבע שנים את הנזק שחיכה לאובמה עם הכניסה לתפקיד אבל הוא כן הניח את היסודות לכלכלה מוצלחת וחזקה יותר".

ביל קלינטון נואם בוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, ספטמבר 2012. רויטרס
אובמה מודה לנשיא לשעבר על התמיכה, הלילה/רויטרס

קלינטון התייחס גם לרפורמה בביטוח הבריאות שקידם אובמה, ונגד טענותיהם של הרפובליקנים מנה מספר הישגים שהרפורמה כבר הספיקה ליצור. הוא התייחס למתקפותיהם של המועמד הרפובליקני מיט רומני ומועמדו לסגנות, פול ראיין, על אובמה בנושא וזה ואמר כששמע את ראיין מדבר על כך "הוא לא ידע אם לצחוק או לבכות".

בהמשך קלינטון התייחס באריכות גם לחוב הציבורי, אשר מתעקשים הרפובליקנים לייחס לכהונתו של אובמה, והדגיש כי לטעמו אובמה הציע תכנית הגיונית להתמודדות עם החוב, שהציגה גישה מאוזנת. תכניתו של אובמה, לדידו, טובה בהרבה מתכניתו של רומני, משום שהאחרונה "חסרת אחריות ואינה מצמצמת את החוב".

נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון משתחווה לנשיא ארה"ב ברק אובמה, שארלוט, קרוליינה הצפונית, ספטמבר 12. רויטרס
קלינטון משתחווה בפני אובמה בסיום נאומו/רויטרס

"חבריי האמריקאים, אתם חייבים להחליט באיזה מן מדינה אתם רוצים לחיות. אם אתם רוצים חברה בסגנון 'אתה ברשות עצמך, המנצח לוקח הכל', אתם צריכים לתומך במועמדים הרפובליקנים. אם אתם רוצים מדינה שבה ההזדמנויות מתחלקות בין כולם, עם אחריות משותפת – חברה בה כולנו יחד - אתם צריכים להצביע לברק אובמה ולג'ו ביידן".

"במשך למעלה מ-200 שנים, יצאנו מחוזקים מכל משבר שנכנסנו אליו", המשיך קלינטון, "אנחנו נעשה זאת שוב כל עוד נעשה זאת יחד. אנו מגנים על התכלית עבורה מייסדנו הקדישו את חייהם, את הונם, את כבודם המקודש – כדי ליצור איחוד מושלם יותר (A More Perfect Union – כמילותיו של אובמה במרץ 2008 – י.א). אם בזה אתם מאמינים, אם זה מה שאתם רוצים, אנחנו חייבים לבחור בשנית את הנשיא ברק אובמה", סיים קלינטון את נאומו לקול תשואות הנוכחים.

מישל אובמה נואמת בוועידת המפלגה הדמוקרטית בקרוליינה הצפונית. רויטרס
מישל אובמה במהלך נאומה אמש/רויטרס

מזכירת ההגנה האמריקאית הילרי קלינטון נמצאת בימים אלה בביקור במזרח טימור ואינה לוקחת חלק בוועידה הדמוקרטית. כחלק מתפקידה, לקלינטון אסור להיות נוכחת בכינוסים פוליטיים. עם זאת, הגעתו של בעלה מעידה, ככל הנראה, על תמיכתה בנשיא המכהן במרוץ לנשיאות שייערכו בנובמבר.

הלחץ עבד: ירושלים שוב בירת ישראל במצע הדמוקרטים

מוקדם יותר הלילה השיבה המפלגה הדמוקרטית את ההכרה בירושלים כבירת ישראל למצע המפלגה, לקראת הבחירות הקרובות לנשיאות, בעקבות לחצים מצד הארגונים היהודיים. במהלך דיון בוועידה הדמוקרטית עברה ההחלטה להשיב את ההכרה למצע, לצד ההחלטה על אמונת המפלגה באלוהים. ההצבעה לא עברה בקלות והייתה שנויה במחלוקת. גורמים במפלגה הדמוקרטית שביקשו להישאר אנונימיים מסרו לכלי תקשורת אמריקאים שאובמה היה מעורב באופן אישי בהחלטה להוסיף למצע את ההכרה בירושלים כבירת ישראל, ולהזכיר את אלוהים.

ביל קלינטון נואם בוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, ספטמבר 2012. רויטרס
השיב את ההכרה בירושלים כבירת ישראל למצע מפלגתו. הנשיא במהלך נאום קלינטון/רויטרס

"אנו מברכים על חזרה לקדמותו של הסעיף במצע המפלגה הדמוקרטית המכיר בירושלים כבירת ישראל", מסרו בשדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, איפא"ק. "מצעי המפלגות משקפים תמיכה דו-מפלגתית חזקה ביחסי ארה"ב-ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully