וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחם קומנדו שהשתתף בחיסול בן לאדן יפרסם ספר

הוצאה הודיעה כי תפרסם "תיעוד ממקור ראשון" פרי עטו של "אריה הים" שהשתתף במבצע בפקיסטן. הספר - שיתפרסם ב-11/9 - לא עבר צנזורה, אך "וידאו שלא יפגע בביטחון הלאומי"

איך בדיוק התנהל מבצע החיסול של אוסמה בן לאדן? בקרוב כנראה ייוודעו פרטים חדשים, ממקור ראשון: הוצאת ספרים בארצות הברית הודיעה אתמול (רביעי) כי בחודש הבא תפרסם ספר שכתב אחד מחברי צוות 6 של "אריות הים" ("Navy Seals", הקומדנו הימי של הצי האמריקאי) שהשתתף במבצע שזכה לשם-הקוד "חניתו של נפטון": הפשיטה במאי אשתקד בעיר אבוטאבד בפקיסטן, בה נהרג מנהיג ארגון אל-קאעדה. תאריך הפרסום המיועד נבחר כנראה בקפידה: 11 בספטמבר, יום השנה ה-11 לפיגועי-הענק שהוציא אל-קאעדה לפועל בארה"ב.

כריסטין באל, מנהלת השיווק ויחסי הציבור בהוצאת "דאטון", המסונפת לקבוצת "פינגווין", הודיעה כי הספר ייקרא "אין יום קל: תיעוד ממקור ראשון של המשימה שהרגה את אוסמה בן לאדן". עוד הוסיפה כי מחבר הספר יזוהה רק בשם-העט "מארק אוון", והוא יתחלק בקרדיט עם כותב מטעם ההוצאה שסייע לו, ששמו קווין מורר.

לדבריה, כותב הספר עמד בראש אחד הצוותים שפרצו למתחם: "הוא היה אחד הראשונים שעברו דרך דלת הכניסה לקומה השלישית של המחבוא, והיה נוכח בעת מותו של בן לאדן". מאז הוא כבר פרש מהשירות, לאחר שנים שבהן היה שותף למאות משימות ברחבי העולם. שמו האמיתי, כמו גם שמותיהם של יתר לוחמי "אריות הים" המוזכרים בספר, שונו לדברי ההוצאה "מסיבות ביטחוניות".

"המחיר האנושי שמשלמים בשביל לעשות את העבודה המלוכלכת"

עוד הבהירה באל, בשיחה עם סוכנות רויטרס, כי תוכנו של הספר לא נבחן לפני הפרסום על ידי הרשויות - אולם בהוצאה כן וידאו שהוא לא יחשוף סודות שיזיקו לביטחון הלאומי: "הספר נקרא על ידי עורך דין שהתמחה בעבר במבצעים מיוחדים. הוא בדק מה מופיע בו מבחינת מידע טקטי, טכני ומינהלתי, ווידא שאין בו מידע הנחשב לחסוי, שחשיפתו עלולה לפגוע בביטחון הלאומי".

הספר מתפרסם בתקופה בה נושא ההדלפות בעניינים בטחוניים נמצא גבוה על סדר היום בוושינגטון. לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר, הרפובליקנים מתקיפים את אנשיו של הנשיא אובמה ומאשימים אותם בהדלפה מכוונת של מידע חסוי, במטרה לחזק את התדמית ה"ביטחוניסיטית" של הממשל הדמוקרטי. בממשל כמובן הכחישו בתוקף את ההאשמות, והבהירו כי רואים בחומרה רבה את ההדלפות האחרונות - בין היתר בנושא הסייבר-לחימה המשותפת של ארה"ב וישראל נגד אירן, והפעולות האמריקאיות בתימן - ונאבקים בהן.

מתחם בעיר אבוטאבד שבו על פי דיווחי המקומיים התקיימו חילופי אש בין אנשי בן לאדן לצבא האמריקאי. רויטרס
המתחם בעיר אבוטאבד בו חוסל בן לאדן/רויטרס

הפרסום החדש, לפיכך, תופס את אובמה ואנשיו עם המכנסיים למטה. "למדנו על הספר הזה רק היום, מהדיווחים בתקשורת", אמר אתמול דובר הבית הלבן, תימוטי ויטור. "לא קראנו אותו, ואין לנו מושג מה כתוב בו". גם בפנטגון התייחסו לעניין והבהירו כי לא עברו על הספר וכמובן שלא היו מעורבים בכתיבתו. "זו הפתעה מוחלטת עבורנו", אמר לרויטרס גורם ביטחון בכיר בעילום שם. "מן הסתם, אנחנו נשמח לקרוא אותו ברגע שיתפרסם ויעמוד לרשותנו". תגובה דומה הנמסרה גם מסוכנות הביון המרכזית, CIA.

לפי שעה, מכל מקום, טרם פורסם דבר מתוכנו של הספר, מלבד משפט אחד של הכותב, בו הוא מסביר את מניעיו לכתוב: "הגיע הזמן להעמיד דברים על דיוקם בעניין אחת המשימות החשובות בהיסטוריה הצבאית האמריקאית. זהו סיפורם של 'הבחורים', של המחיר האנושי שאנחנו משלמים, של הקורבנות שנעשו כדי לעשות את העבודה המלוכלכת הזו".

לקריאה נוספת:
צפו: הצצה לסרט של זוכת האוסקר על חיסול בן לאדן
"בן לאדן חי בסגפנות - אבל שחט כבשים לאורחיו"
"מכתבים מאבוטאבד": מאות כתבי בן לאדן עלו לרשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully