וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: כך סוכלה חדירת המחבלים ממצרים

6.8.2012 / 19:18

הנגמ"ש המצרי, שנגנב על ידי מחבלים וחדר את הגבול לתוך שטח ישראל, שותק בתקיפה משולבת מהקרקע והאוויר. במקביל, מסוקי קרב וטנקים ירו לעבר מוקדים כדי למנוע חטיפת חייל

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אמיר בוחבוט

הפיגוע שאירע אתמול בגבול מצרים, במהלכו נהרגו 17 שוטרים מצריים, בוצע לאחר שבחודשים האחרונים עלה מספר ההתרעות על פיגועים מרצועת עזה שעלולים להתרחש באזור. אולם התרחיש של רכב משוריין מצרי שיחדור את הגבול כלל לא עלה על דעתם של אנשי המודיעין ואף לא דובר בהערכות המצב.

ביום שישי הנחה אלוף פיקוד הדרום, טל רוסו, להיערך לפיגוע משולב מהגבול המצרי ללא ציון זמן, מקום או מתווה. ואכן, בדקות שקדמו לפיגוע הבחינו חיילי האיסוף הקרבי וכוחות שנפרשו מול הגבול בשינויים בולטים בגזרה. האלוף רוסו המתין להתפתחויות במקום סמוך, כאשר באותן דקות ממש פשטו עשרות מחבלים חמושים רעולי פנים על המוצב המצרי, ודקות אחדות לפני ארוחת שבירת צום הרמדאן הרגו 17 שוטרים מצרים. המחבלים לקחו רכב משוריין, ונעו איתו לכיוון הגבול, כשהוא מלווה ברכב מסחרי חמוש בכחצי טון של חומר נפץ.

צפו: כך סוכלה חדירת המחבלים מגבול מצרים

הנגמ"ש שנפגע בניסיון החדירה לישראל. דובר צה"ל
התרחיש של נגמ"ש מצרי שיחדור את הגבול כלל לא עלה בדעתם של אנשי המודיעין, הנגמ"ש שנורה/דובר צה"ל

התצפית של צה"ל זיהתה את הנגמ"ש, העובר באופן שגרתי במקום, ולכן לא חשה באירוע חריג. לפתע, הבחינו הכוחות כי הנגמ"ש פורץ את השער - המכונה שער 380 וכיום אינו פעיל - וחוצה מספר שערים מבלי לעצור. במסגרת ההיערכות המקדימה, הוצבו במקום מחסומי בטון, שחסמו את הרכב המסחרי שהתברר לאחר מכן כרכב תופת. הרכב התחפר בקרקע ולא הצליח לעבור, ובהמשך התפוצץ סמוך לגבול. הרכב המשוריין נע לאורך הגבול בשטח הישראלי, והתרחק דרומה לכיוון אילת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

פעמיים שרד הנגמ"ש ירי, ובפעם השלישית נעצר

לוחמי גדוד הסיור המדברי זיהו את הרכב, ופתחו לעברו באש, כולל ירי ממקלעים. המשוריין, ובתוכו ששת המחבלים, ביצע פניית פרסה לאחר ששרד את היריות, והמשיך בנסיעה – הפעם לכיוון שטח ישראל. הוא פרץ בדרך מחסום נוסף והתקדם הלאה לכיוון היישובים על ציר עוטף עזה, כשמפקד גדוד הסיור המדברי, סא"ל ואחיד אל-הוזייל, מתקדם לפניו עם ג'יפ ממוגן, סופג ממנו אש אך מזהיר ומפלס את הדרך מחשש שיפגע בעוברי אורח.

בדרכם על ציר עוטף עזה, פתחו המחבלים באש לכל עבר, וירו לעבר בסיס צה"ל הקרוב ולעבר כלי רכב של הצבא, כולל מכונית בה נסע פועל תאילנדי, שזנח את הרכב ונמלט לאנדרטה סמוכה. בתחילה חשבו כי הוא מחבל, ולאחר פשיטה על המבנה התברר כי הוא אינו חמוש, ורק ברח מהירי.

לאחר מכן, נפתחה לעבר הנגמ"ש אש מקלעים, אך הוא שרד גם את הירי הזה. כעבור מספר דקות, הצליחו המודיעין מהאוויר ומהקרקע לייצר תמונת מצב, לפיה רכב מסחרי אחד התפוצץ מתחת לפילבוקס לא מאויש, כשככל הנראה היה בו מחבל אחד לפחות, ונגמ"ש אחד נע במהירות של 70 קמ"ש ללב שטח המדינה. במקביל, מסוקי קרב של חיל האוויר וטנקים ירו לעבר מוקדים נוספים כדי למנוע חטיפת חייל. באותו זמן, יש לציין, כי לא נורתה ולו רקטה אחת או פצצת מרגמה מהשטח הפלסטיני.

חמושים חטפו משוריינים מצריים וירו לעבר ישראל. דובר צה"ל
כששני טנקים סוגרים עליו משני הצדדים, ולאחר שרוסו נתן את האישור לפתוח באש, נפתחה האש שעצרה אותו, במקביל לירי של כלי טיס מהאוויר/דובר צה"ל

בשלב הזה, הנחה אלוף הפיקוד רוסו את חיל השריון לדלוק אחר הנגמ"ש. כששני טנקים סוגרים עליו משני הצדדים, ולאחר שרוסו נתן את האישור לפתוח באש, נפתחה האש שעצרה אותו, במקביל לירי של כלי טיס מהאוויר, ששיתק אותו באופן סופי. תוך כדי הפתיחה באש, נמלטו מהרכב שני מחבלים, שרדפו אחרי הפועל התאילנדי שנמלט, אך כלי טיס פגעו בהם מהאוויר והרגו אותם. עד לרגע עצירת הנגמ"ש על ציר עוטף עזה, כשני קילומטרים מקו הגבול, התקבלו דיווחים על עשרה מוקדים של אירועים חשודים בגזרה, והוקפצו למקום יחידות עילית שסרקו במהלך הלילה את השטח מחשש למחבלים נוספים שמשוטטים בשטח.

הערכת המצב הביטחונית בצה"ל העלתה כי מדובר במתווה פיגוע בעל סימנים דומים לפיגוע המשולב ליד אילת בשנה שעברה. קווי הדמיון באו לידי ביטוי בסוג המטענים, בחגורות הנפץ, בזהות המחבלים, וביצירתיות במתווה הפיגוע. ההערכה היא כי לא הייתה כאן כוונת חטיפה, אלא ביצוע פיגוע ראווה שנועד להרוג כמה שיותר ישראלים.

אנשי חמאס מפטרלים בגבול עזה-מצרים לאחר תקיפה של אנשי ג'יהאד שבה נהרגו 15 חיילים מצרים, אוגוסט 2012. רויטרס
גבול ישראל-מצרים, היום/רויטרס

בעקבות האירוע, קיבל גדוד הסיור המדברי שבחים על פעולות שנקט בשטח ולאחר מכן במרדף. כמו כן, הוחלט לבחון מחדש את אמצעי הלחימה שניתנו ללוחמים, כך שבפיגוע דומה יוכלו לעצור את הנגמ"ש באמצעות טילי נ"ט ולא להמתין למרדף של טנקים בציר עוטף עזה.

יצוין כי בעוד חודשיים צפויה להסתיים בניית כלל הגדר לאורך גבול מצרים, ובעוד כשבועיים באזור החולות הסמוך לכרם שלום. נשקלה אפשרות לזרוע מוקשים באזורים מורכבים, אך הנושא ירד מהפרק בשל סיבות מבצעיות וסוגיות מוסריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully