וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הטבח בקולורדו יביא להגבלת הנשק בארה"ב?

21.7.2012 / 12:25

מקרה הטבח בקולורדו הציף מחדש את הקולות הקוראים להקשחת חוקי הנשק בארה"ב, אולם הפוליטיקאים שומרים עד כה על שתיקה בנושא. בינתיים, המשטרה נערכת לפוצץ את דירת היורה

( צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

כצפוי, הטבח הקשה במדינת קולורדו שבארצות הברית, שבו נרצחו 12 בני אדם במהלך הקרנה של הסרט "עלייתו של האביר האפל", העלה מחדש את אחת הסוגיות השנויות במחלוקת בפוליטיקה האמריקאית – הפיקוח על מכירת נשק ונשיאתו. עם זאת, קריאותיהם של המתנגדים החריפים לנשיאת כלי נשק לא עוררו תגובה מצד ההנהגה, והאירוע לא צפוי לגרור שינוי בחוקי המדינה, אשר מגנים על זכות האזרח לשאת כלי נשק.

אף אחד משני המועמדים בבחירות לנשיאות, ברק אובמה ומיט רומני, שהשהו את הקמפיינים שלהם בעקבות האירוע, לא התייחס לפי שעה לסוגיה. גם ראש העיר דנבר שבקולורדו, מייקל הנקוק, המשתייך לתנועה המכונה "ראשי עיר נגד נשק בלתי חוקי", לא אמר דבר בנושא בהצהרה שנתן בעקבות הטבח.

אפילו דמוקרטים התומכים במאמצים להדק את הרסן על הנשק במדינה שמרו על שתיקה בעקבות הירי שאירע ביום שישי. דמוקרטים ושמרנים במדינות הכפריות חוששים להרחיק מעצמם את בעלי הנשק ואת איגוד הרובאים הלאומי (ה-NRA). במדינות מרכזיות בקרב על הנשיאות, כמו אוהיו, וויסקונסין וצפון קרוליינה, ישנו ציבור רחב של נושאי נשק נלהבים.

14 הרוגים מירי בבכורת הסרט "באטמן" ליד דנבר. רויטרס
חוקי נשק נוקשים יותר היו יכולים למנוע את הטבח? זירת הירי בקולורדו/רויטרס

אחד הפוליטיקאים היחידים שנתנו דעתם בנושא לאחר הטבח הוא ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג, ממובילי קואליציית "ראשי ערים נגד נשק בלתי חוקי". בראיון לרדיו מקומי אתמול הוא קרא לאובמה ולרומני ליידע את הציבור על כוונותיהם בכל הנוגע להפחתת האלימות בנשק במדינה. "מילים מרגיעות זה נחמד, אבל אולי הגיע הזמן ששני האנשים המעוניינים להיות נשיאי ארה"ב יקומו ויגידו לנו מה הם מתכוונים לעשות בנושא", ציין בלומברג. "אני לא חושב שיש עוד מדינות מפותחות בעולם בהן הבעיה קיימת בקנה מידה הקרב לשלנו. יש לנו יותר כלי נשק מבני אדם במדינה הזאת".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

חוקי הנשק לא שונו מ-1994

עם זאת, מרבית האמריקאים אינם מאמינים שחוקים נוקשים יותר בנושא נשק יפתרו את הבעיה. סקרים של חברת "גאלופ" שנערכו במהלך שני העושים האחרונים מראים כי אחוז האמריקאים התומכים בהקשחת החוקים ירדו מ-78% ב-1990 ל-44% בלבד ב-2010. הקונגרס האמריקאי לא אישר חוקים משמעותיים בנושא הנשק מאז שנת 1994, ואיסור על כמה סוגים מסוימים של רובים חצי אוטומטים פקע ב-2004. כמה מדינות אף הקלו את חוקי הנשק על מנת לאפשר לאנשים לשאת נשק מוסתר, או אימצו חוקים התומכים בהגנה על עצמית.

מקרי ירי המוניים אחרים שתפסו כותרות בשנים האחרונות, כמו הטבח בווירג'יניה טק ב-2007, בו רצח סטודנט 32 תלמידים ומרצים והתאבד בירייה, הירי בחברת הקונגרס גבריאל גיפורדס וב-18 אחרים באריזונה ב-2011, הציתו אף הם את הדיון הציבורי בנושא פיקוח הנשק בטווח הקצר, אך לא גררו פעולה ממשית. מתנגדים להגבלות מצביעים על הטבח בנורבגיה בשנה שעברה, בו נרצחו 77 בני אדם, כדוגמה לכך שחוקי הנשק הנוקשים יותר באירופה אינם מונעים טרגדיות מסוג זה.

ביתו של ג'יימס הולמס, החשוד בירי בבית קולנוע וברצח 12 בני אדם. דנבר, קולורדו 20 ביולי 2012. רויטרס
המשטרה נערכת לכניסה לדירתו הממולכדת של הולמס/רויטרס

בינתיים, המשטרה בעיר אורורה מתכננת את מבצע הפריצה לדירתו של היורה מאולם הקולנוע, ג'יימס הולמס בן ה-24, אותה מלכד במטענים ובחומר נפץ. על פי הדיווחים במדינה, בעקבות התייעצות עם ה-FBI, המשטרה נערכת להכניס רובוט לדירה, על מנת לפוצץ את המטענים באופן מבוקר.

על פי סגן מפקד הכבאות המקומי, סלון דירתו של הולמס, שכינה את עצמו "הג'וקר", דמות נבל מסדרת סרטי באטמן, נמצא מרושת בחוטי תיל המחוברים לבקבוקים המכילים נוזל לא מזוהה. כמו כן, סיפר מקור כי הולמס הפעיל שעון עצר להפעלת מוזיקה חזקה, ככל הנראה במטרה להוביל לתלונה מצד השכנים, ולהוביל את השוטרים אל תוך מלכודת. עם זאת, למשטרה נודע על מלכוד הדירה בחקירתו של הולמס. "אם הוא היה נורה ונהרג, אין כל ספק שמלכודות אלה היו שם כדי להרוג את הראשונים בזירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully