וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החוץ קלינטון הגיעה לביקור היסטורי בלאוס

11.7.2012 / 11:40

כחלק מסיורה באזור אמרה קלינטון כי אחרי עשר שנים של התמקדות באפגניסטן ובעירק, הגיע הזמן לתת דגש על "הציר האסייתי". מקורות בפמלייתה הודיעו על הקלת העיצומים על מיאנמר

ארצות הברית מתכונת להקל את הסנקציות שהטילה על מיאנמר (לשעבר בורמה), כדי לאפשר לחברות להשקיע במדינה ולאפשר לשירותים עסקיים לפתוח בה סניפים. זאת, תחת פיקוח הדוק על השקעותיהם של אותם שירותים וחברות.

הידיעה הגיעה ממקורות דיפלומטיים, הנלווים למזכירת המדינה קלינטון, שבאה היום (רביעי) לביקור בזק של ארבע שעות בווינטיאן, בירת לאוס. שני סגנים של קלינטון יבואו בימים הקרובים למיאנמר כדי לתאם מול הממשל את המהלך להקלת העיצומים. באופוזיציה הבורמזית חוששים כי ארצות הברית תאפשר - בניגוד להודעות קודמות שלה - לחברות זרות לסחור מול גורמים המזוהים עם השלטון הצבאי.

בחודש מאי זכתה מנהיגת האופוזיציה במיאנמר, אונג סן סו צ'י, בבחירות לפרלמנט בארצה. מיד לאחר מכן, בירכו בוושינגטון על ההישג, וקלינטון הודיעה כי בהתאם להתקדמות הרפורמות הדמוקרטיות במדינה שבה עדיין שולטת החונטה הצבאית לשעבר, יוסרו מעליה בהדרגה העיצומים שהושתה עליה. עם זאת, נראה שהזמן הרב שחלף בין ההכרזה ההיא לבין הודעתה של קלינטון מהיום, והעובדה שטרם התקבל אישור רשמי לדבריה ממשרד האוצר, נובע ממחלוקות באשר להיקף ההקלות בעיצומים.

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, עם שר החוץ של יפן קואיצ'ירו גמבה. טוקיו, 8 ביולי, 2012. רויטרס
מזכירת המדינה קלינטון בסוף השבוע בטוקיו. "שמה דגש על אסיה"/רויטרס

זהו ביקור ראשון זה 57 שנים של מזכיר מדינה אמריקני במדינה האסייתית, הגובלת במיאנמר ובסין. קלינטון הוזמנה למדינה על ידי ראש הממשלה, טונסינג טמוונג, כבר בשנה שעברה, אך דחתה את הביקור שוב ושוב.

הביקור נערך ברקע זכרונות המלחמה

לאוס, הנחשבת לכלכלה הקטנה ביותר בדרום-מזרח אסיה, היא מדינה שופעת במחצבים, וארצות הברית מנסה להגדיל בה את השפעתה מול התחרות הגוברת עם סין. במהלך הביקור, תדון קלינטון עם מנהיגי לאוס בהשפעתו של הנשק הכימי שבו השתמשה ארצה במהלך מלחמת ויאטנם, ושהוביל להרג של מאות אלפי בני אדם בוויאטנם ובלאוס.

לפי רופאים בשתי המדינות, חומרי ההדברה שהכילו הפצצות גרמו למומים במאות אלפי ילדים שנולדו אחרי המלחמה. בארצות הברית מעוניינים לחזר אחרי לאוס גם כדי שתאפשר לה גישה לאזורים שבהם מעריכים שנמצאות גופותיהם של חיילים אמריקנים רבים שנספו במלחמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, ושר החוץ של לאוס, טונגלון סיסולית. ויאנטיין, 11 ביולי, 2012. רויטרס
קלינטון עם שר החוץ של לאוס, טונגלון סיסולית, הבוקר/רויטרס

נושא יוסף שידון בשיחות בלאוס בין קלינטון לראש הממשלה טמוונג הוא בנייה של סכר על נהר מקונג. מבקריו טוענים כי בנייתו תגרום למיליוני בני אדם בלאוס לאבד את מקורות השתייה שלהם, ותסב להרס סביבתי עצום שישפיע על מיליוני פרטים של בעלי חיים. בשנה שעברה, הביעה קלינטון התנגדות לבניית הסכר, ודחקה בלאוס לדחות את בנייתו.

בואה של קלינטון ללאוס הוא חלק מסיור, המסמל לדבריה את ההתמקדות הגוברת של וושינגטון בציר האסייתי, כלשונה. בשיחה שלשום עם כתבים במונגוליה, אמרה קלינטון כי "אחרי עשר שנים שבהן שמנו דגש על המשברים באפגניסטן ובעירק, כעת ארצות הברית עושה מאמצים גדולים כדי להשקיע בחלק זה של העולם, מבחינה דיפלומטית, כלכלית ואסטרטגית". בתום הביקור באסיה היא תגיע בשבוע הבא גם לישראל ולמצרים.

לקריאה נוספת
מנהיגת האופוזיציה במיאנמר, סו צ'י, הושבעה לפרלמנט
ואחרי 21 שנים, קיבלה את פרס הנובל לשלום שזכתה בו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully