וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב ציפייה דרוכה: סוגרים על "החלקיק האלוהי"?

חצי שנה אחרי שמדעני מאיץ החלקיקים הודיעו על איתור "רמזים" לקיום הבוזון של היגס, שאמור לספק הסבר להיווצרות היקום, הם צפויים למסור הודעה נוספת - והקהילה המדעית גועשת

הבוזון של היגס שוב מעורר "באזז": מעט יותר מחצי שנה אחרי שמדעני מאיץ החלקיקים CERN בשוויץ הכריזו על התקרבות לגילויו של החלקיק שאמור לכאורה להסביר את היווצרות היקום, וזכה זה מכבר לכינוי "החלקיק האלוהי" - אם כי איכזבו את מי שציפו להכרזה על גילויו בפועל - שוב גובר המתח לקראת הודעה צפויה של הפיזיקאים, ובתקשורת העולמית כבר שוב יש מי שמבטיח שהפעם זה יהיה "הדבר האמיתי".

בדצמבר האחרון: "נמצאו עדויות לקיום החלקיק האלוהי"
בלעדיו היינו חסרי מסה: הכל על "החלקיק האלוהי"

בתוך מאיץ החלקיקים של CERN, שוויץ. רויטרס
מכאן תבוא הבשורה האלוהית? מאיץ החלקיקים של CERN ליד ז'נבה/רויטרס

הבוזון של היגס הוא החלקיק התת-אטומי הבסיסי היחיד שהתיאוריה הסטנדרטית של פיזיקת החלקיקים צופה את קיומו, אך עד היום לא התקבלה לכך הוכחה ממשית ודאית. אם הוא יתגלה - משימה עליה עומלים בשנים האחרונות מאות מדענים בהשקעה של מיליארדי דולרים - יהיה זה ניצחון והצדקה לתיאוריה, המסבירה כיצד נוצר חומר, ובעצם יעניק תוקף למה שכבר ידוע לנו על כל סוגי החלקיקים האחרים (פרוטונים, אלקטרונים, ניוטרונים ופוטונים) ויספק מענה לשאלה: איך פועל היקום. מנגד, אם יוכיחו הניסויים שהחלקיק אינו קיים - ייתכן שכל התיאוריה תצטרך לעמוד לבחינה מחודשת.

הבלוגרים מעריכים: הפעם נגיע ל"סיגמה 4"

החלקיק הוגדר לראשונה על ידי החוקר הבריטי פיטר היגס ב-1964, שהסביר כי הוא מחולל את "שדה היגס" - כוח בלתי נראה שאמור להעניק לחלקיקים האחרים את המסה שלהם ולמנוע מהם לשוטט במרחבי היקום במהירות האור.

במסיבת עיתונאים שתיערך מחרתיים (רביעי), אמורים מדעני CERN להסביר האם ה"רמזים" לקיומו של הבוזון, שעל גילויים דיווחו בדצמבר האחרון, התחזקו מאז או נחלשו. לפי דיווחים מהיממה האחרונה במספר בלוגים מדעיים שכותביהם טוענים ל"מידע פנימי", בעולם הפיזיקה נפוצות שמועות לפיהן המדענים צפויים להודיע על התחזקות של הסימנים.

לפי ההערכות, ככל הנראה לא יוכרז על גילוי סופי של החלקיק, אולם צפויה כנראה הכרזה על התחזקות של הסימנים שהתגלו לדרגה "סיגמה 4" - אחת מתחת לדרגה "סיגמה 5" הנחוצה כדי להכריז על תגלית מדעית ודאית.

מומחים ששוחחו אתמול עם ה"טלגרף" הסבירו כי אם המדידות והניסויים שנערכו מאז דצמבר ישחזרו את ממצאי הפעם הקודמת, כפי שצופים הבלוגרים - הדבר לא יותיר כמעט מקום לספק בשאלה האם החלקיק, או משהו דומה לו, אכן קיים. מנגד, גורמים בצוות המאיץ עצמו העריכו כי לנוכח המידע הרב שנאסף ועדיין דרוש עיבוד, מסקנות סופיות צפויות להיות מוצגות רק "בסוף הקיץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully